Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Internationell ekonomi
Tema: Transnationella företag
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av transnationella företag och deras roll i den globala ekonomin samt deras ekonomiska och sociala påverkan.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge en förståelse för vad transnationella företag är och deras roll i globaliseringen. Vi kommer att diskutera hur dessa företag organiserar sin verksamhet, deras påverkan på den globala ekonomin och de utmaningar de står inför.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för vad transnationella företag är, deras verksamhetsmodeller och deras ekonomiska och sociala påverkan på länder och samhällen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kännetecknar ett transnationellt företag?
A) Företag med verksamhet endast i ett land
B) Företag som har verksamhet och investeringar i flera länder och som integrerar globalt
C) Företag som endast producerar för den lokala marknaden
D) Företag som endast säljer varor online
2. Hur skiljer sig ett transnationellt företag från ett multinationellt företag?
A) Transnationella företag är mer integrerade globalt och har ofta mer decentraliserad beslutsfattning
B) Multinationella företag har alltid fler anställda
C) Transnationella företag har en lägre vinstmarginal
D) Multinationella företag har fler huvudkontor
3. Vilket av följande är ett exempel på ett transnationellt företag?
A) IKEA
B) Coca-Cola
C) H&M
D) Volvo
4. Vilken av följande påståenden är korrekt angående transnationella företags påverkan på lokal ekonomi?
A) De har alltid en negativ påverkan
B) De skapar endast lågkvalitativa jobb
C) De kan skapa jobb och öka investeringar i värdländer
D) De påverkar inte lokal ekonomi
5. Vad är en potentiell negativ effekt av transnationella företags verksamhet?
A) Ökad utbildning i värdländer
B) Utnyttjande av arbetskraft
C) Utveckling av infrastruktur
D) Förbättring av lokala företag
6. Vilken struktur kan ett transnationellt företag ha?
A) Endast franchising
B) Dotterbolag, franchising, joint ventures
C) Enbart samarbeten
D) Ingen struktur
7. Vad innebär begreppet “joint venture” i sammanhanget av transnationella företag?
A) När ett företag arbetar ensam
B) När två eller flera företag går samman för att bilda ett nytt företag
C) När ett företag köper ett annat företag
D) När ett företag går i konkurs
8. Vilken av följande faktorer kan påverka hur transnationella företag anpassar sig till olika marknader?
A) Lokala lagar och regler
B) Endast företagets storlek
C) Anställdas ålder
D) Internationell konkurrens
9. Vilket av följande exempel beskriver “socialt ansvar” för transnationella företag?
A) Att maximera vinsten
B) Att minska kostnaderna för produktion
C) Att bidra till samhällsutveckling och miljöskydd
D) Att undvika skatter i värdländer
10. Vilket av följande är ett argument för transnationella företags fördelar i värdländer?
A) De tar alltid med sig externa problem
B) De bidrar ofta till ekonomisk tillväxt
C) De ökar alltid arbetslösheten
D) De förstör lokala kulturer
11. Vad är en strategi som många transnationella företag använder för att stärka sin marknadsposition?
A) Minskad produktion
B) Priskrig med lokala företag
C) Innovation och anpassning till lokala behov
D) Ignorera lokala marknader
12. Vilken typ av beslutande makt har oftast transnationella företag?
A) Centraliserad makt
B) Heel makt
C) Decentraliserad makt
D) Inga beslut fattas
13. Vilket av följande fenomen är ofta kopplat till transnationella företag?
A) Globalisering
B) Lokalisering
C) Isolation
D) Deflation
14. Vilka är de vanligaste marknaderna för transnationella företag?
A) Endast lokala marknader
B) Endast europeiska marknader
C) Internationella marknader med stark tillväxtpotential
D) Marknader med hög arbetslöshet
15. Vad beskriver bäst framtiden för transnationella företag?
A) Endast stagnation
B) Enbart växande lokal produktion
C) Anpassning till nya ekonomiska och sociala krav
D) Minskat intresse från investerare
Resonerande frågor
1. Diskutera hur transnationella företag kan bidra till ekonomisk tillväxt i värdländer.
Syftet är att uppmuntra eleverna att analysera och ge konkreta exempel på positiv ekonomi på lokal nivå.
2. Reflektera över de sociala och miljömässiga utmaningar som transnationella företag står inför.
Elevernas svar ska visa att de kan resonera kring kulturella och etiska aspekter av företagens verksamhet.
3. Analysera skillnaden mellan hur multinationella och transnationella företag strukturerar sina verksamheter.
Genom analys möjliggörs förståelse för olika företagsstrategier och deras konsekvenser.
4. Utvärdera hur effektivt transnationella företag anpassar sina strategier beroende på olika marknader.
Detta ger eleverna möjlighet att visa insikt kring marknadsdynamik och företagsanpassning.
5. Reflektera över hur globalisering har påverkat transnationella företags verksamhet.
Här ges eleverna chansen att koppla globala trender till specifika exempel inom företagsvärlden.
6. Diskutera vilka potentiella åtgärder som kan vidtas för att minska negativa effekter från transnationella företag.
Genom att fokusera på lösningar kan eleverna visa sin förmåga att tänka kritiskt.
7. Analysera en framgångsrik transnationell företagsstrategi och dess resultat.
Eleverna kan visa djup kunskap genom att undersöka verkliga exempel på företag och deras strategier.
8. Reflektera över framtida utmaningar för transnationella företag i den globala ekonomin.
Detta ger eleverna möjlighet att tänka framåt och resonera om potentiella förändringar i företagsklimatet.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).