En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Internationellt arbete – Mänskliga rättigheter

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Internationellt arbete

Tema: Mänskliga rättigheter och deras globala påverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för mänskliga rättigheter, internationella normer samt hur dessa rättigheter kan skyddas och främjas på global och nationell nivå. Provets frågor syftar till att utvärdera både faktakunskaper och förmågan att resonera kring komplexa frågor relaterade till mänskliga rättigheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar begreppen mänskliga rättigheter, deras internationella normer och konventioner, samt hur olika aktörer arbetar för att skydda och främja dessa rättigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera mänskliga rättigheters betydelse på global nivå samt diskutera hur dessa kan skyddas och förebyggas på national och internationell nivå.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är de mänskliga rättigheternas syfte?

A) Att ge skydd för statliga intressen

B) Att främja ekonomisk tillväxt

C) Att skydda individens grundläggande rättigheter

D) Att upprätthålla internationell fred

2. Vilken organisation ansvarar för att övervaka efterlevnaden av mänskliga rättigheter globalt?

A) Världshandelsorganisationen

B) FN:s råds för mänskliga rättigheter

C) Internationella valutafonden

D) NATO

3. Vilken av följande konventioner handlar om barnens rättigheter?

A) ICCPR

B) CRC

C) CEDAW

D) ICESCR

4. Vad innebär “yttrandefrihet” enligt mänskliga rättigheter?

A) Rätten att utföra protester

B) Rätten att uttrycka sina åsikter offentligt

C) Rätten att delta i val

D) Rätten att skriva böcker

5. Vad är skillnaden mellan internationella och nationella mänskliga rättighetslagar?

A) Nationella lagar skyddar rättigheter på en lokal nivå, internationella lagar globalt

B) Internationella lagar ökar straff för brott

C) Det finns ingen verklig skillnad

D) Internationella lagar är alltid striktare

6. Vilket av följande är ett exempel på brott mot mänskliga rättigheter?

A) Tortyr

B) Stöd till utbildning

C) Fri rörlighet

D) Medborgarskap

7. Vilken dokumentation handlar om de mänskliga rättigheterna som antogs 1948?

A) FN:s stadga

B) Barnkonventionen

C) Den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna (UDHR)

D) Helsingforsdeklarationen

8. Vilket land var det första att ratificera FN:s konvention om barnens rättigheter?

A) Sverige

B) USA

C) Frankrike

D) Indien

9. Vilken av följande organisationer arbetar specifikt med att skydda mänskliga rättigheter?

A) Världsnaturfonden

B) Amnesty International

C) Röda Korset

D) Läkare utan gränser

10. Vad innebär “asylrätt”?

A) Rätt att söka skydd i ett annat land

B) Rätt att resa fritt

C) Rätt att få utbildning

D) Rätt att få arbete utomlands

11. Vilken händelse ledde till att mänskliga rättigheter fick en starkare internationell beaktelse?

A) Andra världskriget

B) Första världskriget

C) Kalla kriget

D) Den franska revolutionen

12. Vilken institution i Sverige arbetar för att skydda mänskliga rättigheter?

A) Diskrimineringsombudsmannen

B) Barnombudsmannen

C) Justitieombudsmannen

D) Riksrevisionen

13. Vad är en av huvudprinciperna i CEDAW?

A) Att bekämpa diskriminering av kvinnor

B) Att skydda barnens rättigheter

C) Att främja minoriteters rättigheter

D) Att garantera yttrandefriheten

14. Vad är den roll som civilsamhället spelar i skyddet av mänskliga rättigheter?

A) Ingen roll

B) Att stödja ekonomisk utveckling

C) Att övervaka och rapportera om brott mot mänskliga rättigheter

D) Att reglera lagar och förordningar

15. Vilken typ av rättigheter omfattar ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter?

A) Civilrättigheter

B) Politisk rättigheter

C) Ekonomiska och sociala rättigheter

D) Militär rättigheter

Resonerande frågor

1. Hur kan internationella normer för mänskliga rättigheter leda till förändringar på nationell nivå?

Syftet är att låta eleverna resonera kring hur globala normer kan påverka nationella lagar och praktiker.

2. Diskutera vilka utmaningar som finns för att upprätthålla mänskliga rättigheter i olika delar av världen.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och jämföra olika kontexters utmaningar.

3. Vad kan individer och samhällen göra för att skydda mänskliga rättigheter lokalt?

Eleverna får möjlighet att reflektera över egna insatser och åtgärder som kan göras.

4. Ge exempel på framgångsrika kampanjer för mänskliga rättigheter och analysera deras metoder.

Frågan uppmanar elever att tänka kritiskt kring effektiva strategier och lärdomar från historien.

5. Vilken roll spelar sociala medier i kampen för mänskliga rättigheter idag?

Denna fråga öppnar upp för diskussion kring teknologi och dess påverkan.

6. Hur kan internationella relationer påverka respekten för mänskliga rättigheter?

Eleverna kan resonera kring sambandet mellan politik och mänskliga rättigheter.

7. Diskutera skillnaderna mellan olika länder angående skyddet för mänskliga rättigheter.

Frågan bjuder in till en djupare analys av politik och kultur.

8. Hur kan utbildning bidra till att främja mänskliga rättigheter?

Syftet är att låta eleverna diskutera utbildningens centrala roll i att informera och förändra.

Bedömning

Faktafrågor kan ge maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor kan ge maximalt 10 poäng, där varje fullständigt och insiktsfullt svar ger 2 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).