Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Journalistik, reklam och information 2 – Journalistiska metoder och etik

Prov i Journalistik, reklam och information 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Journalistik, reklam och information 2

Tema: Journalistiska metoder och etik

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper inom journalistiska metoder och etiska aspekter relaterade till journalistic arbete. Eleverna ska visa på sin förmåga att kritiskt granska information och värdera källor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla journalistiska metoder och tekniker, etiska aspekter samt granskning av information och källor. [Gy 11, Kursplan för Journalistik, reklam och information]

Betygskriterier

Eleven redogör för grundläggande journalistiska metoder och kan kritiskt granska och värdera information. [Gy, Journalistik, reklam och information – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande metoder anses som en grundläggande journalistisk teknik?
    • A. Opinion polls
    • B. **Intervjuer**
    • C. Kommersialisering
    • D. Underhållning
  2. Vad innebär pressetik?
    • A. Att följa lagen
    • B. **Att ha moraliska riktlinjer för kommunikation**
    • C. Att vara oberoende
    • D. Att öka nyhetsvinster
  3. Vilket av följande är ett exempel på misinformation?
    • A. **Falska nyheter**
    • B. Verifierade fakta
    • C. Opinion artiklar
    • D. Korrekt information från journalister
  4. Vilken term används för att beskriva en stories bakgrund, syfte och målgrupp?
    • A. Research
    • B. **Kontext**
    • C. Vinkling
    • D. Källberedskap
  5. Vilken av följande källor är mest pålitlig?
    • A. Bloggar
    • B. **Akademiska artiklar**
    • C. Personliga åsikter
    • D. Sociala medieinlägg
  6. Vad är syftet med källkritik?
    • A. Att fördöma kollegor
    • B. **Att säkerställa informations kvalitet**
    • C. Att spara tid
    • D. Att stödja fördomar
  7. Vad innebär att vara objektiv som journalist?
    • A. Att ha ingen åsikt
    • B. **Att presentera fakta utan partiskhet**
    • C. Att alltid framhäva det positiva
    • D. Att vara subjektiv
  8. Vilken av följande är en journalistisk genre?
    • A. **Reportage**
    • B. Recept
    • C. Annonsering
    • D. Visuella konstverk
  9. Vad bör en journalist alltid göra innan publicering?
    • A. **Verifiera information**
    • B. Skriva artikeln snabbt
    • C. Ignorera feedback
    • D. Använda clickbait
  10. Vilken typ av faktagranskning bör utföras?
    • A. Tidslina
    • B. **Verifikation av källor**
    • C. Vinkling
    • D. Användning av sociala medier
  11. Vilken av följande metoder för inhämtning av information är INTE en journalistisk metod?
    • A. Intervjuer
    • B. **Spioneri**
    • C. Offentliga register
    • D. Observation
  12. Vad är syftet med en intervju i journalistik?
    • A. Att underhålla
    • B. **Att samla information från en person**
    • C. Att påverka åsikter
    • D. Att spara tid
  13. Vilken av följande är en potentiell konflikt för journalister?
    • A. Att rapportera nyheter
    • B. **Att vara opartisk i frågor som berör dem**
    • C. Att skriva krönikor
    • D. Att anmäla brott
  14. Vad bör en journalist undvika?
    • A. Faktuella fel
    • B. **Bias**
    • C. Kontroll av information
    • D. Källhänvisning
  15. Vilken av följande är en viktig del i etiska riktlinjer för journalister?
    • A. **Att respektera källor och information**
    • B. Att förvränga fakta
    • C. Att prioritera hastighet över noggrannhet
    • D. Att undvika ansvar

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av objektivitet i journalistik. Varför är det avgörande att journalister förblir neutrala?

    Syftet är att eleverna ska resonera kring objektivitetens betydelse för förtroendet i journalistik.

  2. Ge exempel på hur olika journalistiska metoder kan påverka det slutgiltiga budskapet.

    Frågan ger möjlighet att diskutera metodens inverkan och hur olika perspektiv kan forma rapporteringen.

  3. Reflektera över konsekvenserna av oetisk journalistik. Vad kan hända om journalister inte följer etiska riktlinjer?

    Elever får här möjlighet att identifiera verkliga effekter av oetiskt beteende i medievärlden.

  4. Analysera hur misinformation sprids i dagens samhälle och dess konsekvenser för demokratin.

    Denna fråga uppmanar elever att utforska samband mellan misinformation och samhällssyn och moralsyn.

  5. Resonera kring skillnaderna mellan journalistiskt arbete och reklam. Hur påverkar dessa skillnader deras respektive målgrupper?

    Syftet är att ge elever möjlighet att tänka kritiskt kring syftet med olika informationsformer.

  6. Diskutera betydelsen av källkritik. Hur hjälper det journalister att förbättra sin rapportering?

    Frågan hjälper elever förstå vikten av verifiering och dess roll i den journalistiska processen.

  7. Vilken roll spelar sociala medier i spridningen av nyheter och information?

    Frågan låter elever utforska den moderna mediets påverkan och utmaningar.

  8. Ge exempel på pressetiska dilemman som journalister kan ställas inför. Hur bör de hantera dessa?

    Elever ges möjlighet att tillämpa sina kunskaper och resonera om etiska val.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje rätt fraqqa ger 1 poäng. Resonerande frågor ger maximalt 6 poäng, där varje fråga bedöms med 0-3 poäng beroende på djup och relevans i svaret. Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (minst 3 från resonerande frågor), och 18 poäng för betyg A (minst 5 från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×