Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Fällningsreaktioner och separationsmetoder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för fällningsreaktioner, hur dessa reaktioner genomförs samt att identifiera olika separationsmetoder och deras tillämpningar i kemiska processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Fällningsreaktioner, vilka som är grundläggande kemiska reaktioner, samt olika metoder för att separera ämnen.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna beskriva och förklara fällningsreaktioner, identifiera ämnen som deltar i dessa reaktioner, samt utföra och analysera separationsmetoder i laborativa sammanhang.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en fällningsreaktion?
A) En reaktion som involverar gasbildning
B) En reaktion som bildar olösliga ämnen
C) En reaktion som alltid ger upphov till värme
D) En reaktion där olösliga ämnen bildas och sjunker ner i lösningen.
2. Vilket av följande ämnen kan användas för fällning av kloridjoner?
A) Silvernitrat
B) Kopparsulfat
C) Natriumklorid
D) Kalciumkarbonat
3. Vad är syftet med att separera ämnen?
A) Att förändra deras kemiska struktur
B) Att rena ämnen och analysera blandningar
C) Att skapa nya föreningar
D) Att öka reaktionshastigheten
4. Vilka separationsmetoder används för att skilja fasta ämnen från vätskor?
A) Filtrering
B) Destillation
C) Kromatografi
D) Dekantation
5. I vilka situationer är dekantation mest effektivt?
A) Separera gaser
B) Separera organiska föreningar
C) Separera en vätska från ett fast ämne som sjunkit till botten
D) Separera färgämnen i en lösning
6. Vad bildas vid reaktionen mellan silvernitrat och natriumklorid?
A) Silverklorid
B) Silveroxid
C) Silverklorid (AgCl)
D) Kalciumklorid
7. Vilken metod används för att separera en lösning av olika färgämnen?
A) Kromatografi
B) Filtrering
C) Destillation
D) Dekantation
8. Vilket av följande stämmer för fällningsreaktioner?
A) De resulterar i bildningen av olösliga föreningar
B) De ökar alltid omsättningen av reaktanter
C) De kan aldrig ske i vätskeform
D) De producerar alltid värme
9. Vad används filtrering till?
A) Separera gaser från vätskor
B) Separera fasta ämnen från vätskor
C) Fällning av salter
D) Skapa en homogen blandning
10. Vilken typ av reaktion är t.ex. reaktionen mellan natriumklorid och silvernitrat?
A) Oxidationsreaktion
B) Reduktionsreaktion
C) Fällningsreaktion
D) Neutralisationsreaktion
11. Vad händer med jonerna i en fällningsreaktion?
A) De försvinner helt
B) De reagerar med varandra och bildar en fällning
C) De förblir oförändrade
D) De går in i en gasform
12. Vilken av följande är en metod för att separera svårlösliga salter?
A) Filtrering
B) Kromatografi
C) Dekantation
D) Revers osmosextrahering
13. Vilket av följande är ett exempel på en blandning där separationsmetoder skulle kunna tillämpas?
A) En uppslamning av sand i vatten
B) Rent silver
C) Färdigopplösta salter
D) Gasblandning
14. Vilken information ger fällningsreaktioner om ämnen?
A) Deras färg
B) Deras löslighet
C) Deras reaktivitet med andra ämnen
D) Deras volym
15. Vilket av följande är en typisk egenskap hos en fällning?
A) Den är olöslig i vatten
B) Den är alltid färglös
C) Den är lättflyktig
D) Den finns alltid i fast form
Resonerande frågor
1. Beskriv hur fällningsreaktioner kan användas inom industrin.
Denna fråga ger elever möjlighet att koppla teoretisk kunskap till praktiska tillämpningar.
2. Diskutera skillnaderna mellan olika separationsmetoder och deras effektivitet i olika situationer.
Eleverna får möjlighet att visa djupare förståelse och analysera för- och nackdelar med metoder.
3. Hur skulle du designa ett experiment för att testa effektiviteten av en specifik separationsmetod?
Här kan eleverna visa kreativitet och analytiska färdigheter i praktisk tillämpning av teori.
4. Reflektera över hur kemiska reaktioner och separationsmetoder påverkar miljön.
Denna fråga gör det möjligt för eleverna att visa att de kan tänka kritiskt om kemiska processer.
5. Vad har du lärt dig om renhet och kvalitet när det gäller kemiska ämnen?
En möjlighet för eleverna att relatera sina egna erfarenheter till kemiska begrepp.
6. Hur påverkar olika faktorer fällningsreaktionernas utförande?
Eleverna kan här visa tydlig koppling mellan teori och laborativa observationer.
7. Ge exempel på hur aspekten av tid kan spela en roll i separationsmetoder.
Frågan öppnar upp för diskussioner om experimentella förhållanden och resultat.
8. Hur skulle du kunna tillämpa kunskaperna om fällningsreaktioner i en framtida karriär inom kemi?
Ger eleverna en chans att utforska och relatera utbildning till yrkesliv.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).