Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: Organisk kemi: Kolens kemiska föreningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring kolens kemiska föreningar, inklusive olika typer av kolväten, funktionella grupper samt deras betydelse och reaktioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar kolens olika kemiska föreningar och de egenskaper som är karakteristiska för kolväten. Eleverna kommer att lära sig om alkaner, alkener, alkyner och funktionella grupper samt deras reaktioner och tillämpningar.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna identifiera och beskriva olika typer av kolväten, redogöra för deras egenskaper och reaktioner, samt förstå betydelsen av funktionella grupper inom organisk kemi.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar alkaner?

  • A) De har minst en dubbelbindning
  • B) De är alltid vätskor
  • C) De är mättade kolväten med enkelbindningar mellan kolatomerna
  • D) De innehåller alltid en ringstruktur

2. Vilken funktionell grupp kännetecknar alkoholer?

  • A) Karboxylgrupp
  • B) Hydroxylgrupp
  • C) Aminogrupp
  • D) Ättiksyra

3. Vad är skillnaden mellan alkener och alkyner?

  • A) Alkener har minst en dubbelbindning, alkyner har minst en trippelbindning
  • B) Alkener är alltid mättade
  • C) Alkyner är mer reaktiva än alkener
  • D) Alkener har en ringstruktur

4. Vad karaktäriserar mättade kolväten?

  • A) De har minst en dubbelbindning
  • B) De har endast enkelbindningar
  • C) De är alltid gasformiga
  • D) De kan innehålla både enkel- och dubbelbindningar

5. Vilken av följande är inte en funktionell grupp?

    A) Hydroxyl

  • B) Karboxyl
  • C) Ethyl
  • D) Aminokarbonyl

6. Vilken typ av reaktion kännetecknar alkener?

    A) Additionsreaktioner

  • B) Eliminationsreaktioner
  • C) Substitutionsreaktioner
  • D) Oxidationsreaktioner

7. Vad är en karakteristisk egenskap för funktionella grupper?

  • A) De är alltid stabila
  • B) De påverkar de kemiska egenskaperna hos föreningen

  • C) De är alltid hydrofila
  • D) De kan aldrig delta i reaktioner

8. Vilken av följande kolföreningar är en alkyn?

  • A) C2H6
  • B) C3H6
  • C) C4H6

  • D) C5H10

9. Vad anger ett kolvätes strukturformel?

  • A) Endast kolatomerna
  • B) Hur atomer är bundna till varandra

  • C) Den generella formeln för kolväten
  • D) Endast väteatomerna

10. Vilken av följande processer beskriver eliminering av en liten molekyl?

  • A) Dehydrering
  • B) Additionsreaktion
  • C) Polymerisation
  • D) Oxidation

11. Vad sker i en substitutionsreaktion?

    A) En atom eller grupp byts ut mot en annan

  • B) En liten molekyl frigörs
  • C) En dubbelbindning bildas
  • D) En kolatom läggs till

12. Vilken av följande är en egenskap hos alkyn?

  • A) De är alltid fasta ämnen
  • B) De har trippelbindningar

  • C) De är alltid polära
  • D) De hettas alltid upp vid reaktioner

13. Vad innebär det att en förening är aromatisk?

    A) Den har en cyklisk struktur med delokaliserade elektronpar

  • B) Den innehåller alltid en hydroxylgrupp
  • C) Den är en alifatisk förening
  • D) Den har alltid en trippelbindning

14. Vilken funktionell grupp är karaktäristisk för karboxylsyror?

  • A) Aminogrupp
  • B) Karboxylgrupp
  • C) Ketogrupp
  • D) Aldehyd

15. Vad kännetecknar en heterogrup?

    A) Den har minst två olika atomtyper

  • B) Den är alltid instabil
  • C) Den innehåller endast kol och väte
  • D) Den är alltid linjär

Resonerande frågor

1. Diskutera hur förändringar i struktur av kolväten kan påverka deras reaktionsegenskaper. Detta ger möjlighet att visa djup och bredd i förståelsen av hur struktur påverkar egenskaper.

2. Beskriv vikten av funktionella grupper i organiska molekyler och hur de bidrar till ämnets reaktivitet. Genom att förklara detta kan eleven visa sin förmåga att koppla teori till praktiska tillämpningar.

3. Jämför och kontrastera de tre typerna av kolväten (alkaner, alkener och alkyner) och deras användningar. Denna fråga testar elevens förmåga att analysera och sammanfatta information.

4. Vilka konsekvenser kan olikheter i kolvätes struktur ha på deras biologiska aktivitet? Genom denna fråga får eleven möjlighet att utforska kopplingar mellan kemi och biologi.

5. Hur kan insikter från organisk kemi tillämpas inom medicinsk forskning? Denna öppen fråga låter eleven koppla ämnet till aktuella samhällsutmaningar.

6. Resonera om miljöpåverkan av olika typer av kolväten, särskilt i relation till fossila bränslen. Här kan eleven visa sin förståelse av kemi i ett bredare sammanhang.

7. Analysera hur historiska upptäckter inom organisk kemi har format vår förståelse av ämnet idag. Genom denna analys kan eleven visa på djup insikt i ämnets utveckling.

8. Hur påverkar stereokemi (geometrisk isomerism) egenskaperna hos organiska föreningar? Detta ger möjlighet för eleverna att diskutera komplexiteten i organiska ämnen.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera (totalt 15 poäng) och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera (totalt 15 poäng). För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 från resonerande frågor).