Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 2
Tema: Gröna kemiska metoder och hållbar utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av gröna kemiska metoder och deras tillämpningar inom hållbar utveckling. Eleverna ska kunna förklara centrala begrepp och principiella aspekter av grön kemi, samt diskutera miljöpåverkan av kemiska processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar gröna kemiska metoder som syftar till att minimera miljöpåverkan och maximera resurseffektivitet i kemiska processer. Eleverna kommer att lära sig om hållbar utveckling, alternativa metoder och hur kemin kan bidra till en mer hållbar framtid.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna förklara de principer som gäller för gröna kemiska metoder, diskutera deras tillämpningar samt analysera effekten av kemiska processer på miljön och samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar grön kemi om?
A) Att ersätta alla kemikalier med naturliga alternativ
B) Att minimera användning av farliga ämnen
C) Att designa kemiska processer med fokus på hållbarhet
D) Att alltid använda förnybara resurser
2. Vilken princip är inte en del av grön kemi?
A) Minimera avfall
B) Använda förnybara resurser
C) Maximera användningen av farliga kemikalier
D) Använda kemiska processer med hög energieffektivitet
3. Hur kan grön kemi bidra till miljöskydd?
A) Genom att ignorera miljöpåverkan
B) Genom att öka avfallsmängden
C) Genom att utveckla mindre skadliga kemiska processer
D) Genom att enbart använda fossila bränslen
4. Vad innebär cirkulär ekonomi?
A) Att resurser används en gång och slängs
B) Att resurser hålls i användning så länge som möjligt
C) Att alla produkter är engångsartiklar
D) Att återvinning inte är nödvändigt
5. Vilken av följande är en fördel med att använda biobaserade råvaror?
A) De är alltid billigare
B) De har ingen miljöpåverkan
C) De kan minska beroendet av fossila bränslen
D) De är enklare att bearbeta
6. Vad innebär atomär effektivitet?
A) Antalet atomer som används i produktionen
B) Hur många av de atomer som används blir en del av produkten
C) Antalet kemikalier som används i processen
D) Förmågan att skapa avfall utan miljöpåverkan
7. Vad är en viktig aspekt av grön kemi?
A) Att öka produktionen av skadliga ämnen
B) Att fokusera på traditionella metoder
C) Att skapa kemiska processer som inte skadar miljön
D) Att göra kemiska processer mer komplicerade
8. Vilket av följande påståenden är korrekt?
A) Gröna kemiska metoder är dyrare än traditionella metoder
B) Grön kemi är irrelevant för industrin
C) Gröna kemiska metoder kan spara pengar i längden
D) Grön kemi är endast för laboratorier
9. En av huvudprinciperna för grön kemi är att:
A) Jobba med icke-förnybara resurser
B) Minimera resurser för att spara pengar
C) Minska avfall och miljöpåverkan
D) Använda farliga kemikalier för att öka effektiviteten
10. Vilken metod är exempel på grön kemi?
A) Användning av katalysatorer för att öka reaktionshastigheten
B) Att öka mängden avfall som produceras
C) Att använda mer fossila bränslen
D) Ingen av ovanstående
11. Vad är en av utmaningarna med att implementera grön kemi?
A) Bristen på forskningsdata
B) Hög initialkostnad för nya metoder
C) Ökad miljöpåverkan
D) Lättanvända traditionella metoder
12. Varför är hållbarhet viktigt inom kemisk forskning?
A) För att öka avfallsmängden
B) För att skydda miljön och framtida resurser
C) För att göra processer mer komplicerade
D) För att producera mer skadliga ämnen
13. Hur bidrar gröna kemiska metoder till en cirkulär ekonomi?
A) Genom att skapa engångsprodukter
B) Genom att minimera avfall och återanvända resurser
C) Genom att använda icke-förnybara resurser
D) Genom att ignorera återvinning
14. Vad är en biobaserad råvara?
A) En råvara som kommer från fossila bränslen
B) En råvara som kommer från växter eller djur
C) En syntetisk råvara
D) En råvara som inte går att använda
15. Vad innebär att redesigna en process?
A) Att göra den mer komplicerad
B) Att göra den mer miljövänlig
C) Att öka avfallsmängden
D) Ingenting, det är samma som tidigare
Resonerande frågor
1. Diskutera hur gröna kemiska metoder kan bidra till en mer hållbar industriutveckling.
Denna fråga bygger på elevernas förmåga att analysera och diskutera effekterna av grön kemi på industri och miljö.
2. Beskriv hur grön kemi kan implementeras i avfallsbehandling.
Eleven får möjlighet att visa sin förståelse för praktiska tillämpningar av grön kemi i olika sektorer.
3. Analysera skillnader mellan traditionell kemi och grön kemi i termer av miljöpåverkan.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över och jämföra metoder och deras konsekvenser.
4. Hur kan forskning inom grön kemi påverka politiska beslut avseende miljöskydd?
Eleven ges chans att resonera kring sambandet mellan vetenskap och samhälle.
5. Diskutera de ekonomiska aspekterna av att övergå till gröna kemiska metoder.
Frågan ger eleverna möjlighet att bedöma kostnader och fördelar med grön kemi.
6. Vilken roll spelar utbildning i övergången till grön kemi?
Eleven får möjlighet att diskutera vikten av utbildning för att möjliggöra förändringar.
7. Beskriv hur internationella avtal kan stödja implementeringen av gröna kemiska metoder.
Denna fråga syftar till att få eleven att tänka på det globala perspektivet i kemisk hållbarhet.
8. Reflektera över framtiden för grön kemi och dess potentiella påverkan på samhället.
Elever får chans att dela sina personlig visioner kring grön kemi:s betydelse framöver.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågor ger maximalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och resonerande frågor ger maximalt 15 poäng (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).