Prov. Gy. Kemi 2 – Kemi och hälsa

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Kemi 2

Tema: Kemi och hälsa

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om kemiens roll inom hälsa och medicin, inklusive läkemedels kemiska egenskaper och deras effekter på människokroppen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen Kemi 2 ska ge eleverna insikter om kemiens roll inom hälsa och medicin. Detta inkluderar studiet av läkemedel, deras kemiska egenskaper, terapeutiska användning och hur kemiska processer i kroppen fungerar.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för hur kemiska ämnen används inom medicin och kan diskutera deras effekter på människokroppen. Eleven kan också ge exempel på hur kemiska processer är involverade i biologiska system och sjukdomar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken del av kemin studerar läkemedels interaktioner med kroppen?
A. Biokemi
B. Organisk kemi
C. Analytisk kemi
D. **Farmakologi**

2. Vad är en aktiv substans i ett läkemedel?
A. De kemiska föreningar som ger smak
B. **De kemiska föreningar i läkemedel som har terapeutisk effekt**
C. De icke-aktiva ingredienserna
D. Kemikalier som kan orsaka biverkningar

3. Vilken av följande är en typ av läkemedel?
A. Vatten
B. **Antibiotika**
C. Socker
D. Klor

4. Vad innebär metabolism?
A. Processen genom vilken kemiska ämnen förstörs
B. **Processen genom vilken kroppen bryter ner och omvandlar läkemedel**
C. En typ av läkemedel
D. Den kemiska struktur av ett läkemedel

5. Vart sker oftast metabolism av läkemedel?
A. Någon annanstans i kroppen
B. **I levern**
C. I blodet
D. I tarmarna

6. Vad kan orsaka biverkningar av ett läkemedel?
A. Konsumtion av mat
B. **Interaktioner med andra kemikalier**
C. Solens påverkan
D. Lufttryck

7. Vilken typ av läkemedel används för att lindra smärta?
A. Antibiotika
B. **Analgetika**
C. Antidepressiva
D. Vaccin

8. Vad studerar farmakologi?
A. Endast negativa effekter av läkemedel
B. Relationen mellan kemi och fysik
C. **Läkemedels effekter och användning**
D. Endast produktionen av läkemedel

9. Vilken roll har kemiska processer i mänsklig metabolism?
A. De är irrelevanta
B. **De är grundläggande för kroppens funktioner**
C. De försvårar livsfunktioner
D. De är endast nödvändiga i sjukdomstillstånd

10. Vilken av följande är en kemisk reaktion i metabolism?
A. Mineralisering
B. **Oxidation**
C. Sublimering
D. Filtrering

11. Vilket av följande påståenden är sant om läkemedels utveckling?
A. Det går alltid snabbt
B. **Det kräver omfattande tester och forskning**
C. Det är alltid framgångsrikt
D. Det påverkar aldrig folkhälsan

12. Hur kan kemiska processer bidra till botande av sjukdomar?
A. Genom att skapa nya sjukdomar
B. **Genom att möjliggöra utveckling av terapier och läkemedel**
C. Via endast kost och motion
D. Genom att blockera all medicinering

13. Vilken typ av forskning är viktig för att förstå läkemedels effekter?
A. Nyhetsjournalistik
B. **Biomedicinsk forskning**
C. Litteraturstudier
D. Arkitekturstudier

14. Vilken är en viktig aspekt av att förstå biverkningar?
A. Att undvika allergiska reaktioner
B. **Att optimera läkemedels användning och säkerhet**
C. Att ignorera patienternas feedback
D. Att minska forskningsinsatser

15. Vilken typ av läkemedel kan användas för att behandla infektioner?
A. **Antibiotika**
B. Smärtstillande
C. Antidepressiva
D. Vaccin

Resonerande frågor

1. Diskutera hur kemiska processer påverkar kroppens funktioner och hur detta kan leda till medicinska framsteg.
Syftet är att uppvisa djup förståelse för sambandet mellan kemi och medicin.

2. Hur kan kunskap om läkemedels kemiska strukturer bidra till utveckling av effektiva läkemedel?
Eleven ges möjlighet att visa förståelse för vikten av kemiska egenskaper i läkemedelsproduktion.

3. Resonera över vikten av att förstå metabolism vid läkemedelsutveckling.
Frågan syftar till att belysa den kritiska roll metabolism spelar för läkemedels effekt och säkerhet.

4. Beskriv exemplifierande hur en kemisk process i kroppen kan leda till en sjukdom.
Genom denna fråga uppmuntras eleverna att koppla teori till praktiska exempel.

5. Analysera skillnaderna mellan olika läkemedelstyper och deras verkningar.
Eleven får möjlighet att kritiskt reflektera över betydelsen av läkemedelstyper i behandlingar.

6. Diskutera hur interaktioner mellan olika läkemedel kan påverka behandlingar.
Syftet är att öka förståelsen om komplexiteten i läkemedelsanvändning och deras effekter.

7. Reflektera över sambandet mellan kemiska reaktioner i kroppen och hur dessa påverkar hälsa och sjukdom.
Eleven ombeds visa djupgående analys av kemiska processers betydelse.

8. Förklara hur biverkningar kan påverka patientens välbefinnande och behandlingsresultat.
Frågan uppmuntrar till insikt om patientperspektivet i läkemedelsbehandlingar.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor: 1 poäng för varje korrekt svar (max 15 poäng).
Resonerande frågor: 2 poäng för varje korrekt och väl uttryckt svar (max 16 poäng).

För betyget E krävs minst 8 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp