Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Kemi – Svenska kemiska upptäckter



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Kemi

Tema: Svenska kemiupptäckter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för svenska kemiska upptäckter samt deras förmåga att analysera och argumentera kring kemiska frågor. Provets olika delar ska utmana eleverna att både återge fakta och resonera kring dessa upptäckter och deras betydelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: reaktionshastighet och kemisk jämvikt, olika organiska ämnesklasser och deras egenskaper och reaktivitet, samt analytisk kemi, med fokus på kvalitativa och kvantitativa metoder för kemisk analys.

Betygskriterier

  • Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder från vart och ett av kursens olika områden.
  • Eleven analyserar och söker svar på enkla frågor i bekanta situationer med tillfredsställande resultat.
  • Eleven planerar och genomför i samråd med handledare experiment och observationer på ett tillfredsställande sätt.

Prov

Faktafrågor

  • Vilket ämne upptäcktes av Alexander Fleming?
    • A) Penicillin
    • B) Aspirin
    • C) Penicillin
    • D) Koffein
  • Vem är känd som grundaren av den moderna kemin?
    • A) Antoine Lavoisier
    • B) Antoine Lavoisier
    • C) Dmitri Mendelejev
    • D) Robert H. Grubbs
  • Vilket av följande ämnen är en organisk förening?
    • A) Vatten
    • B) Etanol
    • C) Koldioxid
    • D) Salt
  • Vad är en viktig tillämpning av radioaktivitet?
    • A) Energiproduktion
    • B) Behandling av sjukdomar
    • C) Båda ovanstående
    • D) Ingen av ovanstående
  • Vilken gas är viktig för fotosyntesen?
    • A) Koldioxid
    • B) Syre
    • C) Stickstoff
    • D) Metan
  • Vad studerar analytisk kemi främst?
    • A) Kemiska reaktioner
    • B) Kvalitativa och kvantitativa metoder
    • C) Organiska föreningar
    • D) Termodynamik
  • Vad kallas en kemisk reaktion som inte kan återgå till sitt ursprungliga tillstånd?
    • A) Reversibel reaktion
    • B) Irreversibel reaktion
    • C) Irreversibel reaktion
    • D) Enkel reaktion
  • Vilket grundämne har atomnummer 6?
    • A) Syre
    • B) Kol
    • C) Kväve
    • D) Neon
  • Vilken av följande kemister upptäckte radioaktivitet?
    • A) Albert Einstein
    • B) Marie Curie
    • C) Niels Bohr
    • D) Dalton
  • Vad definierar en organisk förening?
    • A) Innehåller alltid kol
    • B) Innehåller kol och väte
    • C) Enbart kol
    • D) Ingen av ovanstående
  • Vad används som indikator i syra-bas-titreringar?
    • A) Klorofyll
    • B) Bikarbonat
    • C) Fenolftalein
    • D) Ättika
  • Vilken är den främsta gasen som orsakar växthuseffekten?
    • A) Syre
    • B) Koldioxid
    • C) Koldioxid
    • D) Argon
  • Vad är enzymers funktion i en kemisk reaktion?
    • A) Ökar reaktionstiden
    • B) Sänker aktiveringsenergin
    • C) Går ner i energi
    • D) Både A och C
  • Vad innebär begreppet “katalysator”?
    • A) Ökar hastigheten på en kemisk reaktion
    • B) Sänker temperaturen
    • C) Minskar reaktivitet
    • D) Ökar aktiviteten hos reaktanterna
  • Vad är det viktigaste kännetecknet för protolyserande ämnen?
    • A) De är alltid basiska
    • B) De kan avge eller ta emot protoner
    • C) De är alltid syror
    • D) De är rena vätskor
  • Vad visar den periodiska tabellen?
    • A) Atomens vikt
    • B) Atomnummer och egenskaper hos grundämnen
    • C) Enbart kemiska reaktioner
    • D) Enbart grundämnenas historia

Resonerande frågor

  • Hur har kemiska upptäckter, som till exempel periodiska systemet, förändrat förståelsen för materia och kemiska reaktioner?

    Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över och sammanfatta kemins utveckling genom historiska upptäckter.

  • Vilka kemiska upptäckter anser ni haft störst påverkan på samhället och varför?

    Eleverna får möjlighet att argumentera för sina åsikter baserat på kunskap om kemi och dess tillämpningar.

  • Hur kan förståelse av kemiska principer hjälpa oss att lösa moderna problem som klimatförändringar och sjukdomar?

    Denna fråga ger möjlighet för djupgående analyser av kemiapplikationer i världen idag.

  • Diskutera betydelsen av svensk kemi inom det globala sammanhanget.

    Eleverna reflekterar över Sveriges bidrag till den globala kemikunskapen.

  • Hur kan en kemisk upptäcktes process påverka dess allmänna acceptans i samhället?

    Frågan uppmuntrar elever till att resonera kring sociala och kulturella aspekter av kemiska upptäckter.

  • Vilken roll spelar kemister i innovationsprocesser inom både industri och forskning?

    Eleverna får reflektera kring yrkeslivet och framtiden för kemisk forskning.

  • Vad kan man lära av misstag som gjorts i kemiska experiment genom historien?

    Denna fråga uppmuntrar till kritisk granskning och lärande från tidigare kemiska upptäckter.

  • Hur kan vi använda våra kunskaper från kemin för att göra samhällsfrågor mer förståeliga för allmänheten?

    Denna fråga syftar till att koppla ihop kemi med praktiska samhällsfrågor och kommunikation.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor (1 poäng per fråga) och 8 resonerande frågor (3 poäng per fråga). Totalt kan 39 poäng uppnås.

  • För betyg E krävs minst 8 poäng.
  • För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×