Prov. Gy. Kinesiska 1 – Familj och relationer

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Kinesiska 1

Tema: Familj och relationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kinesiska familjestrukturer och relationer, deras förmåga att använda relevant vokabulär samt att reflektera över kulturella skillnader mellan Kina och deras hemkultur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets fokus handlar om att förstå kinesiska familjestrukturer och relationer. Eleverna kommer att visa sin kunskap om vokabulär kopplat till familjemedlemmar, olika former av relationer och kulturella normer kring familj i Kina.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal om familj och relationer, beskriva dessa med relevant vokabulär samt reflektera över kulturella skillnader och likheter.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord betyder “mor” på kinesiska?

  • A) 父亲 (fùqīn)
  • B) 祖母 (zǔmǔ)
  • C) 兄弟 (xiōngdì)
  • D) 母亲 (mǔqīn)

2. Vad är den traditionella kinesiska synen på familjets roll?

  • A) Familjen är inte viktig.
  • B) Familjen är central och medlemmarna är skyldiga att ta hand om varandra.
  • C) Endast föräldrar är viktiga.
  • D) Familjer lever alltid separat.

3. Vad används för att beskriva en släktrelation i Kina?

  • A) 朋友 (péngyǒu)
  • B) 亲戚 (qīnqī)
  • C) 同事 (tóngshì)
  • D) 婚姻 (hūnyīn)

4. Vilken relation representerar terminen 兄弟 (xiōngdì)?

  • A) Mor
  • B) Far
  • C) Svärföräldrar
  • D) Bror

5. Vad är en vanlig tradition i kinesiska familjer?

  • A) Att bo separat från sina föräldrar.
  • B) Att ta hand om äldre familjemedlemmar.
  • C) Att inte prata med varandra.
  • D) Att ignorera släktrelationer.

6. Vad betyder ordet 祖父 (zǔfù)?

  • A) Mormor
  • B) Farfar
  • C) Morfar
  • D) Svärfar

7. I vilken ålder brukar barn i Kina börja ta ansvar för sina äldre familjemedlemmar?

  • A) 18 år
  • B) 21 år
  • C) Det beror på familjen, oftast tidigt i livet.
  • D) 30 år

8. Vilket av följande ord betyder “syskon” på kinesiska?

  • A) 父亲 (fùqīn)
  • B) 兄弟 (xiōngdì)
  • C) 姐妹 (jiěmèi)
  • D) 朋友 (péngyǒu)

9. Vilken form av relation är viktig i kinesisk kultur?

  • A) Familjerelationer
  • B) Arbetsrelationer
  • C) Grannrelationer
  • D) Skolrelationer

10. Vad innebär termen 家庭 (jiātíng)?

  • A) Familj
  • B) Vän
  • C) Arbete
  • D) Skola

11. Vad är skillnaden mellan 朋友 (péngyǒu) och 亲戚 (qīnqī)?

  • A) Vänner är viktigare.
  • B) Vänner är inte släkt.
  • C) Släktingar är alltid vänner.
  • D) Det finns ingen skillnad.

12. Vilken typ av relation fokuserar ofta på ansvar i kinesiska familjer?

  • A) Skolrelationer
  • B) Vänskapsrelationer
  • C) Familjerelationer
  • D) Affärsrelationer

13. Vilken av följande är en kulturell norm i kinesiska familjer?

  • A) Att alltid resa bort på helgerna
  • B) Att respektera äldre personer
  • C) Att undvika familjemiddagar
  • D) Att inte prata om familjen

14. Vad är ett familjediagram?

  • A) Ett diagram över familjens pengar.
  • B) Ett visuellt verktyg för att visa familjemedlemmar och deras relationer.
  • C) En lista över familjemedlemmar utan relationer.
  • D) En karta över var familjemedlemmar bor.

15. Hur påverkar kulturella normer familjebildning i Kina?

  • A) De påverkar inte alls.
  • B) De kan leda till arrangerade äktenskap och familjebands betydelse.
  • C) De ställer krav på att bo långt ifrån varandra.
  • D) De är oviktiga för familjebildning.

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaderna mellan den kinesiska och västerländska familjestrukturen.

Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera över kulturella skillnader, vilket visar djupare förståelse.

2. Hur påverkar familjetypen barnens uppväxt och värderingar i Kina?

Denna fråga syftar till att få eleverna att utforska relationen mellan familjestrukturer och individuella värderingar, vilket visar kritiskt tänkande.

3. Diskutera hur traditioner kan bevaras eller förändras inom familjer i Kina. Hur kan det påverka framtiden för familjer?

Här uppmanas eleverna att reflektera över traditioner, vilket visar på förmågan att koppla historiska och nutida perspektiv.

4. Vilken roll spelar teknologisk påverkan på kinesiska familjer idag?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska samtida frågor och deras inverkan på familjestrukturen, vilket främjar kritiskt tänkande.

5. Hur kan kulturella normer om stödet till äldre familjemedlemmar påverka unga idag?

Eleverna kan visa sin förståelse för kulturella normer och deras påverkan på den yngre generationen i denna fråga.

6. Reflektera över hur familjer i Kina och ditt eget land kan stödja varandra på olika sätt. Vilka likheter och skillnader ser du?

Här ges eleverna möjlighet att jämföra och kontrastera, vilket kan visa på förmågan att tänka kritiskt och analytiskt.

7. Vilka utmaningar kan uppstå i kinesiska familjer som resultat av traditionella normer?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på komplexiteten i familjedynamik och kunna resonera kring aktuella frågor.

8. Hur kan du använda den vokabulär du lärt dig i detta prov i ditt dagliga liv?

Frågan stimulerar elevernas självreflektion och konkretisering av lärdomar till praktisk tillämpning i deras liv.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och resonerande frågor med 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp