“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Kinesiska 1

Tema: Introduktion till Pinyin

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper kring Pinyin-systemet, de fyra tonerna och deras betydelse för uttal och betydelse i det kinesiska språket.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll handlar om Pinyin-systemet, vilket är det mest använda systemet för att transkribera det kinesiska språket till latinska bokstäver. Eleverna kommer att introduceras till de fyra tonerna i kinesiska och deras betydelse för uttal och betydelse.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal där de framför och argumenterar för egna åsikter och förståelse av det kinesiska språket och dess fonetik.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är Pinyin?

A) Ett musiksystem

B) Ett transkriptionssystem för kinesiska

C) Ett transkriptionssystem för att skriva mandarin med latinska bokstäver

D) Ett alfabet för att skriva kinesiska

2. Vilka är de fyra tonerna i kinesiska?

A) Låg, medelhög, hög, stigande

B) Hög, stigande, fallande-stigande och fallande

C) Ljudlig, tyst, lång, kort

D) Tydlig, otydlig, exakt, oexakt

3. Hur kan tonerna påverka betydelsen av ett ord?

A) Olika toner kan ge flera betydelser till samma ljudkombination

B) Tonerna förändrar endast ordens ljud

C) Tonerna påverkar grammatikens struktur

D) Tonerna används inte i kinesiska språket

4. Vad är betydelsen av mā i kinesiska?

A) Att hänga

B) Att skälla

C) Att klappa

D) Mamma

5. När används Pinyin?

A) För att transkribera kinesiska ljud till latinska bokstäver

B) För att skriva diktat

C) För att översätta engelska texter

D) För att lära sig teckenspråk

6. Vad är ett exempel på en ton i kinesiska?

A) Kort

B) Stigande

C) Rakt

D) Lång

7. Vilka språkfamiljer tillhör mandarin?

A) Sino-tibetanska

B) Germanska

C) Slaviskt

D) Romanska

8. Vilken roll spelar tonerna i kommunikation?

A) Inga roller

B) De kan ändra betydelsen av uttalade ord

C) De används endast i skrift

D) De ersätter grammatik

9. Hur många tonala variationer finns det i kinesiska?

A) 3

B) 5

C) 4

D) 6

10. Vilken av följande är en korrekt Pinyin-transkription av ordet “mamma”?

A) mà

B) mā

C) mǎ

D) má

11. Vilken ton representerar det fallande ljudet?

A) Hög

B) Fallande

C) Stigande

D) Fallande-stigande

12. Vad kan hända om ett ord uttalas med fel ton?

A) Inga konsekvenser

B) Ordet kan få en helt annan betydelse

C) Det blir bara lite oklart

D) Ingenting, det påverkar inte betydelsen

13. Vilket av följande ord kan ändra betydelse beroende på tonen?

A) mā (mamma) vs mà (att skälla)

B) sī (skratta) vs sī (tyst)

C) tā (hen) vs tā (du)

D) zhōng (mitten) vs zhōng (klocka)

14. Hur många bokstäver finns det i Pinyin-alfabetet?

A) 20

B) 26

C) 22

D) 30

15. Vilken aktivitet hjälper till med tonövning?

A) Att läsa svenska texter

B) Uttalsträning med exempelord

C) Att skriva uppsatser

D) Att översätta engelska texter

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Pinyin kan påverka språkinlärning och kommunikationen med inhemska talare.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över Pinyins praktiska tillämpningar och dess betydelse i språkinlärning.

2. Förklara varför tonen är viktigt i kinesiska och ge exempel på specifika ord som förändras med ton.

Frågan testar elevernas djupare förståelse för tonernas påverkan på betydelse i språket.

3. Vilka utmaningar kan elever stöta på när de lär sig Pinyin och uttal i kinesiska?

Detta ger eleverna en chans att resonera kring de hinder som kan uppstå i språkinlärningen.

4. Hur kan kunskap om Pinyin och tonerna bidra till en djupare förståelse av kinesisk kultur?

Frågan öppnar upp för diskussioner kring sambandet mellan språk och kultur.

5. Reflektera över din egen inlärningsprocess av Pinyin. Vilka metoder har visat sig mest effektiva för dig?

Denna fråga uppmuntrar personlig reflektion och ger möjlighet att framhäva individuella strategier.

6. Jämför betydelsen av ton i kinesiska med betydelsen av betoning i andra språk, som engelska eller svenska.

Denna jämförelse möjliggör en djupare insikt i hur olika språk har sina egna unika utmaningar.

7. Hur kan spel och interaktiva övningar förbättra inlärningen av Pinyin och uttal?

Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera och presentera pedagogiska metoder.

8. Vilka är de långsiktiga fördelarna med att förstå Pinyin för att lära sig kinesiska?

Denna fråga hjälper eleverna att se den övergripande betydelsen av sina kunskaper i språket.

Bedömning

Faktafrågor: 15 frågor, varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 8 frågor, varje frågesvar ger 1 poäng, totalt 8 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng. För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

“`