En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Kinesiska 1 – Kina idag: Geografi och samhälle



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Kina idag: Geografi och samhälle

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om Kinas geografi och samhälle, samt deras förmåga att använda relevant vokabulär och uttrycka åsikter kring aktuella samhällsfrågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus kommer att ligga på Kinas geografi och samhällsstruktur, inklusive största städer, landskap och aktuella samhällsfrågor. Eleverna kommer att lära sig relevant vokabulär och fraser för att diskutera dessa ämnen.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal om Kina och uttrycka åsikter och insikter om kinesisk geografi och samhälle samt använda relevant vokabulär i diskussioner.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande städer är Kinas huvudstad?

    A) Shanghai

    B) Guangzhou

    C) Shenzhen

    D) Beijing
  2. Vilket av följande floder är den längsta i Kina?

    A) Gula floden

    B) Yangtzefloden

    C) Perlfloden

    D) Huaihefloden
  3. Vilken region i Kina är mest känd för sina berg?

    A) Östra Kina

    B) Västra Kina

    C) Södra Kina

    D) Norra Kina
  4. Vilket land gränsar INTE till Kina?

    A) Indien

    B) Japan

    C) Vietnam

    D) Ryssland
  5. Vilken av följande städer är känd för sin finanssektor?

    A) Beijing

    B) Shanghai

    C) Hangzhou

    D) Chengdu
  6. Vad är en aktuell samhällsfråga i Kina?

    A) Fattigdom

    B) Urbanisering

    C) Tekniskt bakslag

    D) Energiöverskott
  7. Vilket av följande beskriver bäst Kinas klimat?

    A) Tempererat

    B) Varierande

    C) Kallt

    D) Tropiskt
  8. Vilken händelse inträffade 1949 i Kina?

    A) Kulturrevolutionen

    B) Kommunistiska revolutionen

    C) Tiananmenmassakern

    D) Den stora språnget
  9. Vad kännetecknar den kinesiska ekonomin idag?

    A) Låg tillväxt

    B) Hög tillväxt

    C) Minskande befolkning

    D) Ingen innovation
  10. Vilken av följande är en stor industriregion i Kina?

    A) Yangtze-deltat

    B) Tibet

    C) Qinghai

    D) Xinjiang
  11. Vilken av följande är en växt som är typisk för Kina?

    A) Kaktus

    B) Bambu

    C) Tall

    D) Ek
  12. Vilken av följande städer är känd för sin terrakottaarmé?

    A) Beijing

    B) Xian

    C) Nanjing

    D) Qingdao
  13. Vilket av följande påståenden är korrekt?

    A) Kinas population minskar

    B) Kinas population ökar

    C) Kinas klimat är konstant

    D) Kinas ekonomi är stagnant
  14. Vad används ofta som en symbol för Kina?

    A) Draken

    B) Den röda färgen

    C) Kinesiska muren

    D) Lotusblomman
  15. Vilken av följande är en typ av kinesisk mat som är populär internationellt?

    A) Sushi

    B) Dim sum

    C) Tacos

    D) Pizza

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur Kinas geografi påverkar dess kultur och samhälle. Detta ger eleverna möjlighet att visa insikter i samband mellan geografi och kultur.
  2. Reflektera över hur urbanisering har förändrat livsstilen för kinesisk befolkning. Detta uppmuntrar eleverna att analysera sociala förändringar.
  3. Vilka utmaningar och möjligheter tror du att Kina står inför i framtiden? Ge specifika exempel. Detta låter eleverna utforska framtida scenarier.
  4. Hur påverkar kinesiska traditioner den moderna samhällsstrukturen? Detta ger elever möjlighet att diskutera tradition versus modernitet.
  5. Beskriv betydelsen av kalla och heta områden i Kina för dess ekonomi. Eleverna kan koppla geografi till ekonomiska faktorer.
  6. Vilka roller spelar Kinas största städer i landets globala påverkan? Detta inbjuder till diskussion om globalisering.
  7. Vad kan andra länder lära sig av Kinas hantering av miljöproblem? Detta möjliggör en jämförelse av miljöåtgärder.
  8. Diskutera vikten av utbildning i att lösa Kinas aktuella samhällsfrågor. Eleverna kan resonera kring utbildningens roll i social förändring.

Bedömning

Provet kommer att bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).