En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Kinesiska 1 – Kinesiska traditioner och högtider






Prov för Kinesiska 1

Prov för Kinesiska 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Kinesiska traditioner och högtider

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kinesiska traditioner och högtider, deras ursprung och betydelse samt förmågan att använda relevant vokabulär.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus kommer att ligga på att förstå och utforska viktiga kinesiska traditioner och högtider, deras ursprung, betydelse och de seder som är kopplade till dem.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal om kinesiska traditioner och högtider, beskriva deras betydelse samt använda relevant vokabulär gällande traditionella firande.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken högtid firas för att välkomna det nya året i Kina?
A. Qingmingfestivalen
B. Midsommarfestivalen
C. Kinesiskt Nyår
D. Lanternfestivalen

2. Vad symboliserar röda kuvert under Kinesiskt Nyår?
A. Sorg
B. Lycka och välgång
C. Framgång och rikedom
D. Kärlek

3. Vilken maträtt är vanlig att äta under Kinesiskt Nyår?
A. Sushi
B. Pizza
C. Dumplings (饺子)
D. Tacos

4. Vad är betydelsen av fyrverkerier under firandet av Kinesiskt Nyår?
A. De används för att skrämma bort onda andar
B. De symboliserar hopp
C. De representerar lycka
D. De används för att fira vinsten

5. Vad är Qingmingfestivalen mest känd för?
A. Att gå på semester
B. Att minnas avlidna
C. Att fira våren
D. Att ge presenter

6. När hålls Midsommarfestivalen i Kina?
A. I januari
B. I juli
C. I juni
D. I oktober

7. Vilken symbol representerar lycka under kinesiska firanden?
A. Drakar
B. Röda kuvert
C. Ljus
D. Blommor

8. Vilken traditionell maträtt representerar rikedom?
A. Sushi
B. Noodles
C. Köttbullar
D. Sallad

9. Vad handlar Kinesiskt Nyår om?
A. Att påbörja ett nytt kapitel i livet
B. Att fira en lång semester
C. Att förenas med familj och vänner
D. Att äta god mat

10. Vilken ritual är vanlig under Kinesiskt Nyår?
A. Gå på bio
B. Simma i floden
C. Familjesammankomster
D. Besöka kyrkor

11. Vilken mat är typisk för Qingmingfestivalen?
A. Sushi
B. Grönsaksbullar
C. Köttfärssås
D. Chokladkaka

12. Vilken färg används oftast för att symbolisera tur?
A. Blå
B. Grön
C. Orange
D. Röd

13. Vilken av följande traditioner är inte kopplad till Kinesiskt Nyår?
A. Att städa huset
B. Att ge gåvor
C. Att gå på grönsaksmarknad
D. Att tända ljus

14. Vad är en populär aktivitet under Kinesiskt Nyår?
A. Danser och parader
B. Badungar
C. Filmkvällar
D. Strandsporter

15. Vad firar man hos Midsommarfestivalen?
A. Bidrag
B. Sommarens ankomst
C. Nya skolår
D. Vinterkul

Resonerande frågor

1. Hur påverkar traditioner den kulturella identiteten i Kina?
Syftet är att låta eleverna reflektera över hur traditioner i Kina bidrar till nationell identitet.

2. På vilket sätt skiljer sig firandet av Kinesiskt Nyår i olika regioner av Kina?
Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring kulturella variationer inom Kina.

3. Diskutera hur traditionell mat bidrar till firandet av kinesiska högtider.
Frågan ger möjlighet att utforska sambandet mellan mat och festligheter i kinesisk kultur.

4. Vilken betydelse har symbolerna under Kinesiskt Nyår för de firande?
Eleverna får reflektera över symbolernas roll och betydelse i firandet.

5. Varför är det viktigt att bevara traditioner i snabbt föränderliga samhällen?
Syftet är att få eleverna att tänka på traditionernas roll i samhällsutveckling.

6. Hur kan kinesiska traditioner och högtider påverka relationerna inom familjer?
Denna fråga främjar diskussion om hur traditioner kan stärka familjeband.

7. I vilka aspekter jämför sig kinesiska högtider med andra kulturella festligheter, t.ex. Jul?
Eleverna uppmanas att göra paralleller mellan olika kulturella firande.

8. Vad kan vi lära oss av kinesiska traditioner i ett globaliserat samhälle?
Frågan utmanar eleverna att tänka på värdet och lärdomarna från traditioner i en global kontext.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. Totalt kan provet ge 23 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).