En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Klassisk grekiska – Grekisk mytologi



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Klassisk grekiska – språk och kultur 1
Tema: Översikt av grekisk mytologi

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sin kunskap om grekisk mytologi, dess gudar, hjältar och kulturella betydelse. Genom att svara på provfrågorna ska eleverna även kunna koppla myternas teman till historiska och nutida kontexter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på grekisk mytologi, inklusive de viktigaste gudarna och hjältarna, deras berättelser och den kulturella betydelse dessa myter har haft. Eleverna ska förstå hur dessa myter förklarade viktiga livsfrågor och påverkade den grekiska kulturen.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera centrala mytologiska berättelser och deras teman. Eleverna ska också kunna reflektera över myternas betydelse i historisk och nutida kontext.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken gud är känd som “guden över himlen”?
    • A) Poseidon
    • B) Hera
    • C) **Zeus**
    • D) Hades
  2. Vilken grekisk hjälte utförde de tolv stordeeds?
    • A) Theseus
    • B) Odysseus
    • C) **Herkules**
    • D) Achilleus
  3. Vad är namnet på gudinnan av visdom?
    • A) Aphrodite
    • B) **Atena**
    • C) Hera
    • D) Demeter
  4. Vad kallas berättelserna om gudar och hjältar i grekisk mytologi?
    • A) Epos
    • B) **Mytologi**
    • C) Saga
    • D) Fabel
  5. Vem var gud över havet?
    • A) **Poseidon**
    • B) Apollo
    • C) Hades
    • D) Dionysos
  6. Vilken hjälte reste hem efter det trojanska kriget?
    • A) Herkules
    • B) **Odysseus**
    • C) Perseus
    • D) Theseus
  7. Vad representerar myterna i den grekiska kulturen oftast?
    • A) Handeln
    • B) Krig
    • C) **Livets frågor**
    • D) Naturen
  8. Vem är Zeus far?
    • A) Kronos
    • B) **Kronos**
    • C) Uranos
    • D) Hades
  9. Vad kallas den grekiska mytologin i litteraturen?
    • A) **Mytologi**
    • B) Myt
    • C) Berättelse
    • D) Epos
  10. Vilken figur hjälper ofta hjältar i sina äventyr?
    • A) **Gudar**
    • B) Människor
    • C) Monster
    • D) Djur
  11. Vad var syftet med myter i det antika Grekland?
    • A) Underhållning
    • B) **Förklaring av fenomen**
    • C) Utbildning
    • D) Berättelse för barn
  12. Vilken myt handlar om en hjälte som är känd för sin styrka?
    • A) **Herkules**
    • B) Odysseus
    • C) Perseus
    • D) Achilleus
  13. Vilken mytologisk figur älskade den grekiska guden Hades?
    • A) **Persphone**
    • B) Hera
    • C) Demeter
    • D) Athena
  14. Vad representerar Athena i den grekiska mytologin?
    • A) Kärlek
    • B) **Visdom**
    • C) Krig
    • D) Fruktbarhet
  15. Vilken av följande är inte en grekisk gud?
    • A) **Loki**
    • B) Hermes
    • C) Hades
    • D) Dionysos

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur grekisk mytologi fortfarande påverkar moderna filmer och litteratur.
    Syftet är att se elevernas förståelse för myternas relevans i dagens samhälle.
  2. Reflektera över betydelsen av heroism i grekisk mytologi med exempel på hur det speglas i dagens hjältar.
    Denna fråga stimulerar djupare tankar om värderingar och ideal.
  3. Analysera en specifik myt och dess teman. Vilken betydelse hade den för det grekiska samhället?
    Frågan ger eleverna möjlighet att visa sin djupgående förståelse för en myts kulturella påverkan.
  4. Hur skulle du beskriva gudarnas relationer inom mytologin? Vad kan detta säga om det grekiska samhället?
    Eleverna får reflektera över samhällsnormer genom mytologiska berättelser.
  5. Vilken mytologisk figur tycker du har störst betydelse och varför?
    Detta ger eleverna möjlighet att uttrycka sina personliga åsikter och relevansen av myten.
  6. Hur skulle du jämföra grekisk mytologi med en annan kulturens mytologi?
    Eleverna får analysera och dra paralleller mellan två olika mytologiska system.
  7. Varför är det viktigt att studera mytologi i historiska och kulturella sammanhang?
    Eleverna ska kunna resonera kring myternas betydelse för mänsklig förståelse.
  8. Reflektera över hur en myt kan förändras över tid och genom ställen. Ge exempel.
    Eleverna uppmanas att tänka kritiskt över myternas dynamik i olika sammanhang.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt max 15 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng, totalt max 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



×