“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Klassisk grekiska – språk och kultur 1
Tema: Litteratur och filosofi i det antika Grekland
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av litterära och filosofiska verk från det antika Grekland. Provets fokus ligger på analys och reflektion kring dessa verk samt deras kulturella och historiska kontexter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på centrala litterära och filosofiska verk från det antika Grekland, inklusive kyrkan och poesin. Eleverna ska få en förståelse för dessa verk och deras betydelse för den grekiska kulturen och västerländsk litteratur.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och tolka texter med olika komplexitet och reflektera över litterära verk i kulturella och historiska sammanhang. Eleven kan också diskutera och formulera egna tankar kring texterna.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken författare är känd för verket “Iliaden”?
A) **Homeros**
B) Sofokles
C) Platon
D) Aristoteles
2. Vad handlar tragik om i den antika grekiska litteraturen?
A) Romantik
B) **Människans kamp mot ödet**
C) Humor
D) Politiska konflikter
3. Vilken genre tillhör “Oden”?
A) **Episk poesi**
B) Drama
C) Komedi
D) Filosofi
4. Vem av följande var en känd grekisk filosof?
A) Aristofanes
B) **Sokrates**
C) Homerus
D) Euripides
5. Vilket tema är centralt i både Sokrates och Platons filosofi?
A) Makt
B) **Kunskapens betydelse**
C) Religion
D) Kärlek
6. Vilket av följande verk är skrivet av Sofokles?
A) **Antigone**
B) Iliaden
C) Republik
D) Metafysik
7. Vilken av dessa texter representerar episk poesi?
A) Orestien
B) **Iliaden**
C) Medea
D) Lysistrate
8. Vad syftar begreppet “hybris” på i antik grekisk litteratur?
A) Kärlek
B) **Övermod**
C) Död
D) Tacksamhet
9. Vad är karakteristiskt för grekisk tragedi?
A) **Människans tragiska öde**
B) Komiska inslag
C) Historiska berättelser
D) Kärlekshistorier
10. Vem anses vara “fadern av västerländsk filosofi”?
A) **Sokrates**
B) Aristoteles
C) Platon
D) Herakleitos
11. Vilket var ett centralt ämne i Platons “Republik”?
A) Familjeliv
B) **Rättvisa**
C) Kärlek
D) Skönhet
12. Vad var förhållandet mellan litteratur och religion i det antika Grekland?
A) Orelaterat
B) **Tätt sammanflätat**
C) Motstridigt
D) Enbart religiösa texter
13. Vilken typ av poesi förknippas främst med Homeros?
A) Lyrisk poesi
B) **Episk poesi**
C) Dramaturgi
D) Prosa
14. Vem var Euripides?
A) En historiker
B) **En dramatiker**
C) En filosof
D) En poet
15. Vilken verksamhet växte fram vid sidan av teatern i det antika Grekland?
A) **Filosofiska diskussioner**
B) Sport
C) Mattävlingar
D) Målning
Resonerande frågor
1. Hur har antik grekisk litteratur påverkat dagens litteratur?
Syftet är att låta eleverna reflektera över litteraturens tidlöshet och inverkan på moderna verk.
2. Diskutera hur filosofi i det antika Grekland kan kopplas till nutida samhällsfrågor.
Frågan ger möjlighet för eleverna att koppla historisk teori till dagens verklighet.
3. Vilka teman i “Iliaden” anser du är relevanta i dagens samhälle?
Eleverna får analysera teman och deras anpassning i nutida kontext.
4. Analysera skillnaderna mellan tragedi och komedi i den grekiska teatertraditionen.
Detta främjar djupare förståelse för genrer och deras syften.
5. Hur kan du se påverkan av Sokrates tankar i dagens utbildningssystem?
Ger elever möjlighet att reflektera över kunskapsövertagning och kritik.
6. Vilken roll spelar mytologi i antik grekisk filosofi?
Eleverna får utforska samverkan mellan myt och verklighet.
7. Argumentera för eller emot betydelsen av dramateater i samhällskritik under antiken.
Denna fråga möjliggör kritisk analys av drama som ett verktyg för förändring.
8. Vilka snitt mellan litteratur och filosofiska idéer anser du är mest intressanta och varför?
Detta ger elever frihet att utforska och formulera egna åsikter.
Bedömning
Provets faktafrågor är totalt 15 och ger 1 poäng vardera. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.
“`