Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Kommunikation
Tema: Presentationskommunikation
—
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att tillämpa tekniker för presentationskommunikation, samt deras förmåga att ge och ta emot konstruktiv feedback.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“I detta tema fokuserar vi på presentationskommunikation och dess betydelse i både professionella och sociala sammanhang. Centralt innehåll inkluderar teknik för att förbereda, strukturera och framföra presentationer, samt hur man engagerar sin publik.”
Kunskapskrav
“Eleven ska kunna planera och genomföra en strukturerad presentation som är anpassad för en viss publik och kunna ge och ta emot feedback på presentationens genomförande.”
—
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett viktigt syfte med presentationskommunikation?
A) Att lägga fram fakta utan sammanhang
B) Att informera publiken på ett tråkigt sätt
**C) Att engagera och påverka publiken**
D) Att så många slides som möjligt ska användas
2. Vilken del bör inte ingå i strukturen av en presentation?
A) Introduktion
B) Huvuddel
**C) Paus för sociala medier**
D) Avslutning
3. Vad är en effektiv metod för att skapa tydlighet i en presentation?
A) Använda svåra termer
B) Prata snabbt för att hinna med allt
**C) Använda visuella hjälpmedel**
D) Undvika ögonkontakt med publiken
4. Vad innebär aktiv lyssnande i en presentation?
A) Att tänka på vad man ska säga härnäst
**B) Att ge feedback och ställa frågor**
C) Att diskutera med en annan person samtidigt
D) Att sitta tyst och inte delta
5. Vilken typ av feedback är mest konstruktiv för att förbättra en presentation?
A) Allmän kritik utan specifika exempel
**B) Specifik och fokuserad feedback**
C) Att ignorera presentationen helt
D) Att berömma utan att ge tips på förbättringar
6. Vilket presentationsverktyg används ofta för att skapa slides?
**A) PowerPoint**
B) Excel
C) Word
D) Paint
7. Vad är en bra metod för att avsluta en presentation effektivt?
**A) Sammanfatta huvudpunkterna**
B) Gå snabbt över till frågor
C) Prata om något annat helt orelaterat
D) Avsluta utan vart man ska gå härifrån
8. Vilken av följande är en nyckelkomponent för att engagera publiken under en presentation?
A) Att läsa rakt av från manuset
**B) Att ställa frågor och interagera med publiken**
C) Att undvika ögonkontakt
D) Att ha så många bilder som möjligt
9. Vad bör man tänka på när man planerar sin presentation?
A) Allt innehåll i textform
B) Att presentera för en anonym publik
**C) Att anpassa innehållet efter publikens intressen**
D) Att förbereda så lite som möjligt
10. Hur kan kroppsspråk påverka en presentation?
A) Det har ingen betydelse
B) Det kan göra presentationen mer tråkig
**C) Det kan förstärka det verbala budskapet**
D) Det bör undvikas helt
11. Vad är en vanlig fallgrop i presentationer?
**A) Att använda för mycket text på slides**
B) Att göra presentationen infografisk
C) Att fundera över för mycket på verksamhetens resultatsiffror
D) Att variera tonen i rösten
12. Vad är syftet med övningar i presentationskommunikation?
A) Att göra presentationerna längre
B) Att eleverna ska slippa att förbereda sig
C) Att göra presentationerna mer spännande
**D) Att öka självförtroendet och förbereda för feedback**
13. Vilket av följande är ett exempel på ett visuellt hjälpmedel?
A) Scriptet du skriver på papper
**B) Diagrammet på en slide**
C) Din telefon under presentationen
D) Noterna du har framför dig
14. Vad bör man undvika att göra under en presentation?
A) Att vara engagerad mot publiken
**B) Att läsa direkt från anteckningarna**
C) Att använda en tydlig röst
D) Att ställa frågor till publiken
15. Hur ofta bör man ge och ta emot feedback?
A) Endast i början av kursen
**B) Regelbundet under hela lärprocessen**
C) Endast när presentationen är klar
D) Ingen feedback behövs
Resonerande frågor
1. Reflektera över ett tillfälle då du presenterade något. Vad fungerade bra och vad skulle kunna förbättras?
Syftet är att uppmuntra djupare reflektion och självutvärdering av studentens egna erfarenheter.
2. Hur skulle du använda feedback från dina kamrater för att förbättra din presentationsteknik?
Denna fråga syftar till att utvärdera studentens förmåga att applicera och värdera feedback.
3. Diskutera vikten av att anpassa presentationen efter publiken. Hur påverkar det budskapet?
Här ges eleverna möjlighet att visa insikt i publiktänkande och anpassning av innehåll.
4. Vilka känslor anser du är viktiga att förmedla i en presentation? Hur gör man det?
Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att resonera kring känslomässig kommunikation och engagemang.
5. Vad kan en negativ feedback påverka presenteraren? Hur kan man använda det konstruktivt?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på feedbackens roll och hur man kan växa genom den.
6. Hur kan teknologiska hjälpmedel både stödja och hindra en presentation?
Här finns utrymme för diskussion om både fördelar och nackdelar med teknologi i kommunikation.
7. Vad är din uppfattning om att ta risker i en presentation? Ge exempel.
Denna fråga uppmanar till en diskussion kring mod och innovation i presentationssituationer.
8. Hur kan du använda berättande som ett verktyg i din presentation? Ge ett konkret exempel.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kreativt kring användning av berättelse i presentationskommunikation.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng.
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Maximalt antal poäng från faktafrågor är 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger upp till 3 poäng beroende på klarhet och djup. Maximalt antal poäng från resonerande frågor är 24 poäng.
Totalsumman för att nå betygsnivåer är:
E: Minst 8 poäng (inklusive 0 poäng från resonerande frågor).
C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).