Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Kommunikation – Verbal Kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Kommunikation
Tema: Verbal Kommunikation


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa koncept inom verbal kommunikation, inklusive strategier för effektiv kommunikation, anpassning av språk och reflektion över kommunikationssituationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I detta tema kommer vi att fokusera på verbal kommunikation, inklusive både talad och skriven kommunikation. Centralt innehåll inkluderar kommunikationsstrategier, språkliga medel för att uttrycka känslor och tankar, och hur man anpassar kommunikationen efter olika sammanhang och mottagare.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda anpassad och tydlig kommunikation i tal och skrift samt reflektera över hur språket påverkar budskapets tydlighet och effektivitet.


Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar verbal kommunikation?

  • A) Enbart skriven kommunikation
  • B) Kommunikation med gester
  • C) **Taled och skriven kommunikation**
  • D) Ingen av dessa

2. Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback?

  • A) **Konstruktiv kritik**
  • B) Vara negativ
  • C) Inte ge någon feedback
  • D) Vara otydlig

3. Vilken strategi ingår inte i effektiv kommunikation?

  • A) Aktivt lyssnande
  • B) Ställa öppna frågor
  • C) **Att ignorera den andra personen**
  • D) Tydlig förklaring

4. Vilket av följande är en typ av skriftlig kommunikation?

  • A) Röstmeddelande
  • B) **E-post**
  • C) Tal framför publik
  • D) Ingen av dessa

5. Hur kan man anpassa sin kommunikation?

  • A) Genom att alltid tala snabbt
  • B) **Genom att ta hänsyn till mottagarens behov**
  • C) Genom att undvika ögonkontakt
  • D) Ingen anpassning behövs

6. Vad är en fördel med att använda tydlig kommunikation?

  • A) Det gör kommunikationen längre
  • B) **Det minskar risken för missförstånd**
  • C) Det gör att budskapet blir otydligt
  • D) Det skapar förvirring

7. Vad innebär aktivt lyssnande?

  • A) **Att verkligen försöka förstå vad den andra personen säger**
  • B) Att tänka på något annat medan man lyssnar
  • C) Att avbryta den andra personen
  • D) Att ge sitt egna perspektiv direkt

8. Vad bör man undvika i skriftlig kommunikation?

  • A) Att använda korrekt grammatik
  • B) **Otydlig struktur**
  • C) Att vara kortfattad
  • D) Att använda exempel

9. Vad är skillnaden mellan talad och skriven kommunikation?

  • A) **Talad kommunikation är oftast spontan och informell, medan skriven kommunikation är planerad och mer formell**
  • B) Ingen skillnad finns
  • C) Skriven kommunikation är svårare att förstå
  • D) Talad kommunikation används endast i möten

10. Vilken typ av kommunikation inkluderar kroppsspråk?

  • A) **Icke-verbal kommunikation**
  • B) Talad kommunikation
  • C) Skriven kommunikation
  • D) Ingen av dessa

11. Vad är en öppna fråga?

  • A) En fråga som kan besvaras med ja eller nej
  • B) **En fråga som uppmuntrar till längre svar**
  • C) En fråga som är otydlig
  • D) Ingen av dessa

12. Hur kan språket påverka budskapets tydlighet?

  • A) **Genom att det kan ge olika nyanser och betydelser**
  • B) Genom att det inte spelar någon roll
  • C) Genom att använda svåra termer
  • D) Ingen av dessa

13. Vad är syftet med en presentation?

  • A) Att förvirra publiken
  • B) **Att kommunicera ett budskap**
  • C) Att prata så länge som möjligt
  • D) Att inte ge någon information

14. Vad innebär feedback i kommunikation?

  • A) **Att ge återkoppling på hur kommunikationen uppfattades**
  • B) Att bara berömma någon
  • C) Att inte svara på kommunikationen
  • D) Ingen av dessa

15. Hur kan man förbättra sin verbala kommunikation?

  • A) Genom att prata mer
  • B) **Genom att öva på att lyssna och observera andra**
  • C) Genom att ignorera regler för kommunikation
  • D) Ingen av dessa

Resonerande frågor

1. Diskutera hur anpassning av kommunikationen kan påverka resultaten i ett samtal. (Syftet är att uppvisa djup förståelse för kommunikationsanpassning.)

2. Reflektera över en situation där du använde verbal kommunikation. Hur kunde du ha förbättrat din kommunikation? (Ger möjlighet till självreflektion och analys.)

3. Vilken roll spelar kroppsspråk i verbal kommunikation och hur kan det påverka budskapet? (Möjlighet att utforska sambandet mellan verbal och icke-verbal kommunikation.)

4. Beskriv en situation där aktivt lyssnande gjorde skillnad. Vad lärde du dig av den upplevelsen? (Uppmuntrar till konkreta exempel och djupare reflektion.)

5. Hur kan olika kulturer påverka verbal kommunikation? Vilka utmaningar kan uppstå? (Ger inblick i interkulturell kommunikation och förståelse.)

6. Diskutera olika sätt att ge konstruktiv feedback. Vilka metoder fungerar bäst? (Ger platser för att resonera om kommunikationstekniker.)

7. Reflektera över dina styrkor och svagheter i kommunikation. Hur kan du arbeta med dem? (Uppmuntrar till personlig utveckling och medvetenhet.)

8. Analysera en presentation du har sett. Vad fungerade bra och vad skulle kunna förbättras? (Ger möjlighet att tillämpa kritisk tänkande på verkliga exempel.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng.

För betyg E krävs 8 poäng (inklusive minst 1 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp