Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Konstarter och samhället – Konst och yttrandefrihet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Konstarter och samhället

Tema: Konst och yttrandefrihet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur olika former av konst kan användas för att uttrycka åsikter och kritik i samhället, samt deras förmåga att resonera kring samband mellan konst och yttrandefrihet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion omfattar hur olika former av konst kan användas för att uttrycka åsikter och kritik i samhället. Eleverna kommer att få analysera och reflektera över konstverk som behandlar teman kring yttrandefrihet, censur och samhällspåverkan.

Kunskapskrav

Eleven kan föra välgrundade resonemang om hur olika former av konst påverkar och påverkas av samhällets värderingar och normer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande konstformer är känd för att ofta uttrycka åsikter om samhällsfrågor?

A) Fotografi

B) Skulptur

C) **Målning**

D) Keramik

2. Vilket av följande konstverk har blivit censurerat på grund av dess budskap?

A) **”Fountain” av Marcel Duchamp**

B) “Starry Night” av Vincent van Gogh

C) “The Scream” av Edvard Munch

D) “Girl with a Pearl Earring” av Johannes Vermeer

3. Vilken av följande historiska händelser kopplar till yttrandefrihet inom konsten?

A) **Rörelsen för medborgarrättigheter**

B) Renässansen

C) Impressionismen

D) Barocken

4. Vad syftar begreppet yttrandefrihet på?

A) **Rätten att uttrycka sina åsikter utan censur**

B) Rätten att publicera böcker

C) Rätten till privat liv

D) Rätten att leva utan lagar

5. Vilken funktion kan konst ha när det kommer till social förändring?

A) Den är ofta underhållande.

B) Den påverkar inget.

C) **Den kan upplysa och skapa debatt.**

D) Den är alltid subjektiv.

6. Vem sade “I think the most important thing we can do is to speak out when we see injustice”?

A) Mahatma Gandhi

B) **Ellen DeGeneres**

C) Nelson Mandela

D) Vincent van Gogh

7. En konstnär som kritiserar samhälleliga strukturer genom sin konst kallas ofta?

A) Realist

B) **Aktivist**

C) Impressionist

D) Modernist

8. Vad innebär censur i konsten?

A) Att skapa konst som ingen förstår.

B) **Att begränsa eller förbjuda vissa uttryck eller åsikter.**

C) Att sprida konst gratis.

D) Att konservera gamla konstverk.

9. Vilket av följande påståenden är sant gällande yttrandefrihet?

A) Det innebär att alla åsikter alltid är accepterade.

B) **Det kan ibland leda till konflikt.**

C) Det gäller bara för vissa konstformer.

D) Det är alltid ett absolut skydd.

10. Vilken typ av konstverk kan få störst uppmärksamhet för sina kontroversiella budskap?

A) **Street art**

B) Målningar i gallerier

C) Design av möbler

D) Konst i offentliga utrymmen

11. Vad kan vara en risk med att offentliggöra kontroversiell konst?

A) Ingen risk finns.

B) **Censur och hot om våld**

C) Att det blir populärt.

D) Att folk slutar gå på konstutställningar.

12. Vilken funktion kan samtida konst ha i relation till yttrandefrihet?

A) **Att spegla och ifrågasätta aktuella frågor.**

B) Att endast underhålla.

C) Att bevara traditioner.

D) Att vara endast dekorativ.

13. När kan yttrandefriheten begränsas i konsten?

A) Vid kritik av regeringen.

B) **Vid risk för våld eller hat.**

C) Aldrig.

D) Endast vid upprepade överträdelser.

14. Vilket av följande är ett exempel på ett konstverk som uttrycker motstånd?

A) “Guernica” av Pablo Picasso

B) “Mona Lisa” av Leonardo da Vinci

C) “The Birth of Venus” av Sandro Botticelli

D) **”Guernica” av Pablo Picasso**

15. När kan konst bli ett verktyg för samhällsförändring?

A) **När den skapar medvetenhet.**

B) När den säljs dyrt.

C) När den är traditionell.

D) När den missförstås.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur ett specifikt konstverk kan uttrycka yttrandefrihet och ge exempel på dess budskap. (Syftet är att låta eleverna visa djupare förståelse av ett specifikt verk och dess påverkan.)

2. Analysera skillnaderna mellan yttrandefrihet i historiska och moderna kontexter inom konsten. (Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över förändringar över tid och ge en djupare analys.)

3. Resonera kring hur konstverk kan påverka offentliga opinioner om viktiga samhällsfrågor. (Eleverna ges möjlighet att knyta konstens roll i samhället till faktiska händelser och påverkan.)

4. Hur kan censur påverka en konstnärs skapandeprocess? Ge exempel. (Frågan uppmanar till reflektion kring censurens praktiska konsekvenser för konstnärer.)

5. Reflektera över hur sociala medier kan förändra hur konst som uttrycker yttrandefrihet tas emot av allmänheten. (Denna fråga öppnar för modern analys av kommunikationskanaler.)

6. Vilken roll spelar konsten i att utmana rådande normer och värderingar i samhället? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring konstens platser i förändring av värderingar.)

7. Jämför hur olika kulturer hanterar konst som uttrycker åsikter om yttrandefrihet. (Denna fråga öppnar för internationellt perspektiv och kulturell förståelse.)

8. Resonera kring huruvida yttrandefriheten i konsten är absolut eller kan vara begränsad, och i så fall under vilka omständigheter. (Syftet är att uppmana till kritiskt tänkande och djupare reflektion.)

Bedömning

Provet bedöms utifrån totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×