Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Konstarterna och samhället
Tema: Populär- och finkultur
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för relationen mellan populärkultur och finkultur, samt att de kan analysera och jämföra olika kulturuttryck utifrån givna aspekter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla kulturbegreppets olika innebörder samt relationen mellan etablerade konstformer och populärkultur. Det ska även finnas orientering om samtida kulturuttryck och beröringspunkter mellan dem.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för olika sätt att använda kulturbegreppet och för olika aspekter på förhållandet mellan etablerade konstformer och populärkultur.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett exempel på populärkultur?
- A. En klassisk symfoni
- B. En teaterföreställning
- C. **En blockbuster-film**
- D. En konstutställning
2. Vilket århundrade började populärkulturen ta form som en tydlig kategori?
- A. 18:e århundradet
- B. 19:e århundradet
- C. **20:e århundradet**
- D. 21:a århundradet
3. Vilken av följande definitioner stämmer bäst in på finkultur?
- A. **Kultur av högre konstnärligt värde**
- B. Kultur som är digitalt tillgänglig
- C. Kultur som produceras av massmedia
- D. Kultur med fokus på underhållning
4. Vad kännetecknar ofta populärkulturella uttryck?
- A. **Tillgänglighet för allmänheten**
- B. Användning av traditionella medier
- C. Exklusiv distribution
- D. Hög konstnärlig komplexitet
5. Vilken konstform kan ses som en bro mellan populär- och finkultur?
- A. **Musikaliska arrangemang av klassiska verk**
- B. En akademisk avhandling
- C. En biografi
- D. En dokumentärfilm
6. Vilken fråga är central för analysen av populärkultur?
- A. Vem skapar kulturen?
- B. **Hur påverkar kulturen samhället?**
- C. Vilket medium används?
- D. Vad är syftet med kulturen?
7. Vad kan vara en anledning till att populärkultur förändras över tid?
- A. Befolkningens intellekt
- B. Traditionens förändring
- C. **Teknologiska framsteg**
- D. Kulturell stagnation
8. Vad är något som finkultur ofta strävar efter?
- A. Att vara populär
- B. **Konstnärlig innovation**
- C. Att sälja mycket
- D. Att attrahera flest möjliga kunder
9. Vilken av följande aspekter är viktig för förståelsen av kulturbegreppet?
- A. **Genom att analysera dess sociala och kulturella kontext**
- B. Genom att räkna dess ekonomiska värde
- C. Genom att mäta dess popularitet online
- D. Genom att studera i isolerade grupper
10. Hur kan populärkultur påverka finkultur?
- A. Genom att underminera den
- B. **Genom att inspirera och skapa nya former**
- C. Genom att ignorera den
- D. Genom att ta bort fokus från den
11. Vilken genre visar ofta influenser från både populär- och finkultur?
- A. **Musikal**
- B. Dokumentär
- C. Lyrik
- D. Provlam Attainment
12. Vad handlar analysen av populärkultur främst om?
- A. **Dess påverkan och betydelse i samhället**
- B. Dess ekonomiska värde
- C. Dess konstnärliga kvaliteter
- D. Dess historiska ursprung
13. Hur definieras finkultur ofta i relation till populärkultur?
- A. Som något mer kommersiellt
- B. **Som något med högre konstnärligt värde**
- C. Som något mer lättillgängligt
- D. Som något som inte förändras
14. I vilket sammanhang kan populärkulturen bäst förstås?
- A. **Som en spegel av samhällets värderingar**
- B. Som enbart underhållning
- C. I ett kulturellt vakuum
- D. Uteslutande i en akademisk kontext
15. Vilken roll har sociala medier i dagens populärkultur?
- A. De är irrelevant
- B. **De främjar spridningen och diskussionen av populärkultur**
- C. De motverkar populärkultur
- D. De ersätter traditionella medier
Resonerande frågor
1. Hur skulle du definiera skillnaden mellan populärkultur och finkultur? Detta ger eleverna möjlighet att formulera egna tankar och förståelser kring kulturbegreppen.
2. På vilket sätt har teknologi påverkat skillnaden mellan populär- och finkultur? Genom detta kan eleverna belysa samhälleliga och teknologiska förändringar.
3. Ge exempel på hur konstnärer rör sig mellan populär- och finkultur och diskutera varför detta är viktigt. Här visar eleven djupgående förståelse för kulturens dynamik.
4. Hur tror du att framtiden för populärkultur kommer att se ut i relation till finkultur? Denna fråga ger eleven utrymme för framtidstänkande och spekulation.
5. Diskutera hur samhällets normer och värderingar formar både populär- och finkultur. Detta ger möjlighet att knyta personliga insikter till kulturella fenomen.
6. Vilken påverkan har populärkultur på individers identitet i dagens samhälle? Eleverna kan här reflektera över kulturens roll i självförståelse och identitetsskapande.
7. Hur förändras begreppet kvalitet i relation till populär- och finkultur? Genom detta kan eleverna diskutera begreppets relativitet och föränderlighet i olika kulturella kontexter.
8. Reflektera över vikten av att studera relationen mellan populär- och finkultur. Denna uppgift kan uppmuntra till djupgående diskussioner och slutsatser.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng: 1 poäng per korrekt svar på faktafrågor (15 poäng totalt) samt upp till 2 poäng per resonerande fråga (16 poäng totalt).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).