Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Latin – språk och kultur 1

Tema: Latinsk grammatik: Grundläggande formlära

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och tillämpning av grundläggande regler för latinsk grammatik, med fokus på substantivens och verbens böjningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att grundligt introducera reglerna för latinsk grammatik, med särskild tonvikt på substantivens och verbens böjningar. Eleverna ska få en förståelse för hur dessa böjningar fungerar och hur de tillämpas i meningsbyggnad.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande regler för latinsk grammatik, särskilt gällande substantivens och verbens böjningar samt kunna använda dessa i enklare texter.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande ord är ett substantiv?
    A) Volo
    B) Magnus
    C) Rex
    D) Amo
  2. Vilken genusform är “Femina”?
    A) Femininum
    B) Maskulinum
    C) Neutrum
    D) Ingen av dessa
  3. Vad kallas kasus som används för subjekt?
    A) Nominativ
    B) Genitiv
    C) Dativ
    D) Ackusativ
  4. Vilken av följande böjningar är korrekt för verbet “esse” i presens?
    A) Est
    B) Sum
    C) Erat
    D) Eritis
  5. Vilken kasus används för att uttrycka ägande?
    A) Nominativ
    B) Genitiv
    C) Dativ
    D) Ablativ
  6. Vad kallas det när ett substantiv böjs i plural?
    A) Deklination
    B) Konjugation
    C) Komparation
    D) Infinitiv
  7. Vilka är de fyra huvudkasusen i latin?
    A) Nominativ, dativ, plurale, vokativ
    B) Nominativ, ackusativ, genitiv, dativ
    C) Genitiv, dativ, omkastning, vokativ
    D) Nominativ, vokativ, ablativ, ackusativ
  8. Vilket av följande är ett exempel på en oregelbunden verbkonjugation?
    A) Volo
    B) Amo
    C) Laudare
    D) Videre
  9. Vilket av följande kasus används ofta för indirekt objekt?
    A) Nominativ
    B) Ackusativ
    C) Dativ
    D) Ablativ
  10. Vilken av följande meningar innehåller ett felaktigt böjt verb?
    A) Pueri ambulant
    B) Puer ambulat
    C) Puella cantat
    D) Roes sunt
  11. Vilket av följande svar är en korrekt översättning av “Rex regnat”?
    A) Kungen regerade
    B) Kungen regerar
    C) Kungen har regerat
    D) Kungen ska regera
  12. Vad är definitionen av ablativ?
    A) Anger skäl
    B) Anger plats
    C) Anger tid
    D) Anger objekt
  13. Vilken tid beskriver verbet i “Amabat”?
    A) Nutid
    B) Dåtid
    C) Framtid
    D) Infinitiv
  14. Vilket av följande genus är “bellum”?
    A) Neutrum
    B) Femininum
    C) Maskulinum
    D) Ingen av dessa
  15. Beskriv funktionen av verb i en mening.
    A) De anger objekt
    B) De beskriver en aktivitet
    C) De modifierar substantiv
    D) De anger relationer

Resonerande frågor

  1. Förklara vad som menas med de latinska kasusens funktioner.
    Syftet är att eleverna ska visa djupare förståelse för kasusets roll i meningsbyggnad.
  2. Diskutera skillnaderna mellan regelbundna och oregelbundna verb i latin.
    Eleverna ska tänka kritiskt kring varför vissa verb är oregelbundna och vad det innebär för språket.
  3. Ge exempel på hur förståelse av latinsk grammatik kan hjälpa i studier av moderna språk.
    Här ska eleverna koppla sin kunskap till verkliga språkliga tillämpningar.
  4. Resonera kring vikten av grammatik i textförståelse och kommunikation.
    Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över grammatikens betydelse i språkanvändning.
  5. Hur påverkar genus och kasus substantivens funktion i en mening?
    Eleverna ska kunna analysera och tydliggöra sambanden mellan genus och användning i meningar.
  6. Diskutera hur latinsk grammatik kan tillämpas i skrivandet av texter.
    Här får eleverna möjlighet att reflektera över sin egen skrivprocess och grammatikens roll.
  7. Vilken effekt har grammatikaliska fel på kommunikation?
    Eleverna ska kunna resonera om hur fel osv påverkar förmedlingen av budskapet.
  8. Analysera en latinsk text och identifiera grammatiskstruktur.
    Syftet är att låta eleverna visa sina analytiska färdigheter och tillämpa sin kunskap praktiskt.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor). För A-nivå måste således eleverna även prestera bra på de resonerande frågorna.