Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Latin – Språk och kultur 1 – Latinska termer och ordförråd inom vetenskap



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Latin – språk och kultur 1

Tema: Latinska termer och ordförråd inom vetenskap

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap kring latinska termer och deras betydelse inom olika vetenskapliga områden. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin förmåga att applicera kunskap i praktiska sammanhang samt deras förståelse för latinets roll inom vetenskaplig terminologi.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att utforska och förstå latinska termer som används inom olika vetenskapliga områden. Detta inkluderar att lära sig om den latinska språkets betydelse i vetenskaplig terminologi och hur dessa termer tillämpas i moderna språk och forskning.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala latinska termer och dess betydelse inom vetenskap. Detta innefattar att förstå och applicera dessa termer i praktiska sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder termen “Homo sapiens”?
A) Den moderna människan
B) En gammal art av människor
C) En mytologisk varelse
D) Inget av ovanstående
Rätt svar: A

2. Vilken term beskriver blodcirkulation?
A) Aqua
B) Circulatio sanguinis
C) Vis medicina
D) Corpus
Rätt svar: B

3. Vad betyder “Aqua”?
A) Luft
B) Vatten
C) Jorden
D) Eld
Rätt svar: B

4. Vad står “Circulatio” för inom medicin?
A) Cirkus
B) Cirkulation
C) Cirkel
D) Förbise
Rätt svar: B

5. Vilken vetenskapsgren använder “Aqueductus” som term?
A) Medicin
B) Kemi
C) Ingenjörsvetenskap
D) Biologi
Rätt svar: C

6. Vilket av följande används för att beskriva mänsklig evolution?
A) Homo erectus
B) Homo sapiens
C) Homo habilis
D) Homo neanderthalensis
Rätt svar: B

7. Vilken term används för att beskriva hjärtats funktion?
A) Cordis
B) Arteria
C) Vena
D) Pulmo
Rätt svar: A

8. Vad betyder “Scientia”?
A) Visdom
B) Vetenskap
C) Kunskap
D) Förståelse
Rätt svar: C

9. Vilken latinsk term används för att beskriva klassisk utbildning?
A) Humaniora
B) Scientia
C) Studia
D) Academia
Rätt svar: A

10. Vad är “Fysik” på latin?
A) Physica
B) Natura
C) Vita
D) Quantum
Rätt svar: A

11. Vilken term betyder “fysisk kropp”?
A) Corpus
B) Materia
C) Res
D) Signum
Rätt svar: A

12. Vad betyder “Materia”?
A) Grundämne
B) Material
C) Materia
D) Komponent
Rätt svar: B

13. Vilket av följande begrepp är inte ett latinskt ord?
A) Lumen
B) Sol
C) Luna
D) Erudito
Rätt svar: B

14. I vilket vetenskapligt område används oftast termer som “Magna cum laude”?
A) Medicin
B) Filosofi
C) Statistik
D) Utbildning
Rätt svar: D

15. Vad står termen “Viridis” för?
A) Grönt
B) Rött
C) Blått
D) Gult
Rätt svar: A

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av latinska termer i medicinen och hur de påverkar kommunikationen mellan professionella.
Syftet med frågan är att eleverna ska reflektera över hur latinska termer underlättar förståelsen och kommunikationen i ett komplext språk som medicin.

2. På vilket sätt bidrar latinska termer till en universell förståelse inom naturvetenskapen?
Här ska eleverna utforska hur latin fungerar som en gemensam grund för vetenskaplig terminologi och dess globaliseringseffekt.

3. Vad kan den fortsatta användningen av latin inom vetenskapen säga om kultur och tradition?
Frågan syftar till att låta eleverna koppla samman språk och kultur, och hur traditioner bevaras genom språkbruk.

4. Reflektera över de utmaningar som kan uppstå vid användning av latinska termer inom moderna vetenskaper.
Eleverna bör diskutera vilka hinder som kan finnas när man integrerar gamla termer i moderna sammanhang.

5. Hur kan kunskap om latinska termer förbättra kritiskt tänkande i vetenskaplig forskning?
Syftet med frågan är att eleven ska analysera sambandet mellan språk och kritiskt tänkande i forskningsprocessen.

6. Vilken roll spelar latin i dagens undervisning inom naturvetenskaper?
Denna fråga låter eleverna reflektera över latinets fortsatta betydelse i utbildningssammanhang.

7. Hur kan kunskap om latinska namn och termer påverka allmänhetens förståelse av vetenskap?
Eleverna ska överväga hur språkbruk påverkar och formar allmänhetens perception av vetenskapligt innehåll.

8. Jämför funktionen av latinska och moderna termer i en scientific contextualisering.
Syftet är att eleverna ska analysera och jämföra språket och dess effekt på vetenskaplig kommunikation.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågorna ger 2 poäng vardera, vilket ger totalt 16 poäng. För att erhålla betyget E krävs 8 poäng, för betyget C 12 poäng (av dessa minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A 18 poäng (av dessa minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp