En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Ledarskap och organisation – Ledarskapsteorier

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Ledarskap och organisation
Tema: Ledarskapsteorier

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll där det står: “Olika perspektiv på ledarskap och organisation, samt hur olika teorier och modeller kan tillämpas i praktiska sammanhang.”

Kunskapskrav

Provets frågor relaterar till följande kunskapskrav:

  • Eleven ska kunna beskriva och förklara olika ledarskapsteorier samt deras tillämpning.
  • Eleven ska kunna resonera kring hur olika ledarskapsstilar påverkar organisationers funktion och kultur.
  • Eleven ska kunna jämföra och analysera skillnader och likheter mellan ledarskapsteorier.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken teori är mest känd för att dela in ledarskap i tre kategorier: auktoritär, demokratisk och Laissez-faire?
– A) Situationsanpassat ledarskap
– B) Ledarskapsstilar
– C) Transformativt ledarskap
– D) Transaktionellt ledarskap

2. Vilken av följande är ett kännetecken för transformativt ledarskap?
– A) Inspirera och motivera medarbetare att uppnå gemensamma mål
– B) Övervaka och kontrollera prestationer
– C) Fokusera på belöningar för prestationer
– D) Stänga av oönskade åsikter

3. Vad beskriver mest troligt en transaktionell ledare?
– A) Ser medarbetare som individer
– B) Fokuserar på belöningar och straff
– C) Inspirerar till förändring
– D) Undersöker interna relationer

4. Vilken teori handlar om att anpassa ledarskapet efter situationens krav?
– A) Situationsanpassat ledarskap
– B) Relationsledarskap
– C) Autokratisk ledarskapsstil
– D) Fiedlers kontingensteori

5. Vad innebär “Servant Leadership”?
– A) Ledaren är den som kontrollerar allt
– B) Ledaren sätter medarbetarnas behov först
– C) Ledaren är alltid tillgänglig
– D) Ledaren är minimalistisk

6. Vilken av följande personer kopplas mest samman med utvecklingen av ledarskapsteorier?
– A) Peter Drucker
– B) Warren Bennis
– C) Abraham Maslow
– D) Philip Kotler

7. Vilken typ av ledarskap fokuserar på att bygga relationer och samarbeten?
– A) Relationsledarskap
– B) Auktoritärt ledarskap
– C) Resultatorienterat ledarskap
– D) Strategiskt ledarskap

8. Vad innebär “Situationsanpassat ledarskap” enligt Hersey och Blanchard?
– A) Ledaren ska alltid vara konsekvent
– B) Ledaren anpassar sin stil beroende på medarbetarnas mognadsnivå
– C) Ledaren bör vara en auktoritet
– D) Ledaren kontrollerar alltid resultaten

9. Vilken ledarskapsstil betonar vikten av känslomässiga intelligenser?
– A) Transaktionellt
– B) Situationsbaserat
– C) Transformativt
– D) Laissez-faire

10. Vad krävs av en ledare för att kunna implementera förändring effektivt inom en organisation?
– A) Rigiditet
– B) Flexibilitet och lyhördhet
– C) Frånvaro av kommunikation
– D) Enbart belöningar

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaderna mellan transformativt och transaktionellt ledarskap och ge exempel på när var och en är mest effektiv. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över situationsanpassning och de praktiska tillämpningarna av dessa stilar.)

2. Jämför och kontrastera situationsanpassat ledarskap med relationsledarskap. Vilka styrkor och svagheter ser du i de båda? (Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande och analys av teorier.)

3. Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka ledarskapsteorier och deras tillämpning i olika länder. (Med denna fråga får eleverna möjligheten att diskutera globaliseringen av ledarskap.)

4. Beskriv vilken påverkan digitalisering och teknik har på ledarskap idag. (Denna fråga uppmanar till moderna överväganden som är relevanta för framtida ledarskap.)

5. Resonera om vikten av emotionell intelligens i ledarskapet. Ge exempel på hur detta kan påverka organisationskulturen. (Syftet är att få eleverna att reflektera över mjuka värden i ledarskap.)

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar. Resonerande frågor bedöms med upp till 4 poäng vardera.

  • Totalt antal poäng: 20 poäng.
  • Krav för betyg E: Minst 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
  • Krav för betyg C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • Krav för betyg A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Detta prov ger en översikt över ledarskapsteorier och skapar utrymme för djupare insikter och reflektioner om ledarskapets roll och betydelse i organisationer. Om du har några ytterligare önskemål eller anpassningar, låt mig veta!


×