Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Litteratur – Genrer i fokus

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Litteratur

Tema: Genrer i fokus

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av litterära genrer, deras kännetecken och hur dessa påverkar skapande och tolkning av litteratur. Provets fokus ligger på att analysera, jämföra och kontrastera olika genrer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus är att jämföra och kontrastera olika litterära genrer, inklusive epik, lyrik och dramatik. Eleverna får lära sig om genrernas kännetecken och hur dessa påverkar både skapande och tolkning av litteratur.

Kunskapskrav:

Eleven kan analysera och tolka skönlitterära och litterära texter inom olika genrer samt beskriva och ge exempel på hur genrer påverkar stil och innehåll.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en kännetecknande egenskap för lyrik?

A) Berättande struktur

B) Dialog mellan karaktärer

C) Fokus på känslor och inre upplevelser

D) Historiskt berättande

Rätt svar: C

2. Vad är ett centralt kännetecken för dramatik?

A) Användning av symboler

B) Inre monologer

C) Presenteras ofta i form av en pjäs

D) Berättande röst

Rätt svar: C

3. Vilken av följande genrer är oftast berättande?

A) Lyrik

B) Epik

C) Dramatik

D) Essä

Rätt svar: B

4. Vad kännetecknar epik?

A) Kort och koncentrerad text

B) Flera röster och perspektiv

C) Berättande och narrativ struktur

D) Beskrivande språk

Rätt svar: C

5. Vilken av följande är ett exempel på ett verk inom dramatik?

A) “Romeo och Julia”

B) “Den oändliga berättelsen”

C) “Då försvann” (novell)

D) “En dikt om livet”

Rätt svar: A

6. Vilken funktion har genrer inom litteraturen?

A) De förenklar läsningen

B) De hjälper till att strukturera berättelser

C) De begränsar skapande

D) Ingen funktion

Rätt svar: B

7. Hur skiljer sig lyrik från epik?

A) Lyrik är längre än epik

B) Lyrik fokuserar mer på känslor

C) Epik inkluderar alltid dialog

D) Lyrik har alltid en berättande struktur

Rätt svar: B

8. Vad syftar dramatik till att göra?

A) Skapa starka bilder i läsarens sinne

B) Engagera publiken genom dialog och handling

C) Berätta en fulländad historia

D) Uttrycka känslor genom ord

Rätt svar: B

9. Vilken av följande element är inte typisk för lyrik?

A) Rytm

B) Versform

C) Berättarperspektiv

D) Känsla och stämning

Rätt svar: C

10. “En saga” tillhör vilken genre?

A) Lyrik

B) Dramatik

C) Epik

D) Facklitteratur

Rätt svar: C

11. Vad kännetecknar en karaktär i dramatik?

A) Höga litterära företeelser

B) Kan vara anonyma

C) Utvecklas genom dialog och handling

D) Berättande struktur

Rätt svar: C

12. I vilken genre är “De tre muskeeterna” ett exempel?

A) Lyrik

B) Dramatik

C) Epik

D) Biografi

Rätt svar: C

13. Vilket kännetecken är specifikt för epik?

A) Dialoger mellan karaktärer

B) Berättande röst och struktur

C) Kort och koncis språk

D) Flera perspektiv

Rätt svar: B

14. Vad är en typisk egenskap för lyriska texter?

A) De berättar en historia

B) De uttrycker känslor

C) De är alltid långt skrivna

D) De innehåller alltid en moral

Rätt svar: B

15. Vilken av följande påståenden gäller dramatik?

A) Det har en strikt struktur

B) Det kan ha flera handlingstrådar

C) Det utspelar sig alltid i realtid

D) Det innehåller vanligen endast en huvudkaraktär

Rätt svar: B

Resonerande frågor

1. Hur påverkar genren läsarens upplevelse av en text? Denna fråga låter eleverna resonera kring hur genre kan förändra tolkning och mottagande av litteratur.

2. Vad innebär det att vara en genre-benämd författare? Eleverna får möjlighet att reflektera över författarens val och hur kvaliteten på verket påverkas av genre.

3. På vilka sätt kan genrer korsas eller blandas i samtida litteratur? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt på hur genregränser kan suddas ut.

4. Kan genredefinitioner förändras över tid? Frågan uppmanar eleverna att reflektera på litteraturens utveckling och även på kulturella och sociala faktorer.

5. Vilken funktion har en genre för läsare i förhållande till förväntningar på berättande? Denna fråga utmanar eleverna att analysera sina förväntningar och hur dessa kan påverkas av genrer.

6. Hur kan en djup förståelse av genrer berika egen skrivprocess? Eleverna ges möjlighet att reflektera över hur deras kunskaper kan tillämpas praktiskt i skapandet.

7. Diskutera hur ett verk så småningom kan bli klassiskt inom sin genre. Frågan uppmanar till att tänka på tidlöshet och de faktorer som bidrar till en texts status.

8. På vilket sätt kan litterära genrer användas för att föra fram samhälleliga budskap? Denna fråga leder till djupare insikter kring litteraturens roll och ansvar i samhället.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 3 poäng vardera. För att nå betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×