Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Livsmedels- och näringskunskap 1 – Matlagningstekniker och metoder

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Livsmedels- och näringskunskap 1
Tema: Matlagningstekniker och metoder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av grundläggande matlagningstekniker och metoder, samt deras förmåga att reflektera över dessa och deras inverkan på livsmedelskvalitet och näringsinnehåll.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för grundläggande matlagningstekniker, metoder och deras betydelse för livsmedelskvalitet, näringsinnehåll och smak. Eleverna ska lära sig hur olika tekniker kan tillämpas för att uppnå önskade resultat i matlagningen.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och tillämpa grundläggande matlagningstekniker och förklara deras betydelse för livsmedels kvalitet. Eleven kan också reflektera över hur metoderna påverkar näringsinnehållet i maten.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken matlagningsteknik innebär att man tillagar mat i vatten vid 100 grader Celsius?
A) Stekning
B) Grilla
C) Kokning
D) Bakning

2. Vilken teknik används för att bevara näringsinnehåll och textur i grönsaker?
A) Stekning
B) Grillning
C) Ångning
D) Renning

3. Vad är skillnaden mellan ångning och blanchering?
A) Ångning kräver vätska, blanchering gör det inte.
B) Ångning bevarar mer näringsinnehåll än blanchering.
C) Blanchering innebär att man ångar maten endast.
D) Ingen av ovanstående.

4. Vilken teknik är bäst för att få ett krispigt ytskikt på maten?
A) Ångning
B) Koka
C) Stekning
D) Blanchering

5. Vad är syftet med att välja rätt matlagningsteknik?
A) Att göra tillagningen mer tidskrävande.
B) Att påverka smak och näringsinnehåll.
C) Att undvika att använda råvaror.
D) Att förenkla städning efter matlagning.

6. När används grillning som tillagningsmetod?
A) För att ånga grönsaker.
B) För att skålla och ge smak.
C) För att koka pasta.
D) För attbaka bröd.

7. Vad är en av fördelarna med att använda ångning?
A) Det kräver mycket tid.
B) Det bevarar näringsämnen.
C) Det ger bättre smak än stekning.
D) Det är billigare än kokning.

8. När bör man använda blanchering?
A) För att laga mat utan vatten.
B) För att bevara färg och textur i grönsaker.
C) När man vill förstöra näringsämnen.
D) Vid tillagning av kött.

9. Vilken typ av teknik används oftast för att baka bröd?
A) Blanchering
B) Ångning
C) Grillning
D) Baking

10. Vad påverkar valet av matlagningsteknik?
A) Personlig smak och preferens.
B) Tidsåtgång.
C) Typ av livsmedel.
D) Allt ovanstående.

11. Vad är viktigt att tänka på vid stekning av mat?
A) Använda kall olja.
B) Övervaka temperaturen noga.
C) Låta maten vara i pannan hela tiden.
D) Inte använda något fett.

12. Vad är syftet med bakning?
A) Att endast tillaga kött.
B) Att skapa en specifik smak och textur.
C) Att hålla maten kall.
D) Att undvika att använda ingredienser.

13. Vilken matlagningsteknik är mest lämplig för att tillaga pasta?
A) Stekning
B) Grillning
C) Bakning
D) Kokning

14. Vad händer med livsmedelens kvalitet om fel teknik används?
A) Livsmedlet blir alltid dyrt.
B) Livsmedlet kan förlora smak och näringsämnen.
C) Livsmedlet blir obekvämt att äta.
D) Livsmedlet får aldrig färg.

15. Vilken teknik innebär att man tillagar maten snabbt under hög värme?
A) Blanchering
B) Stekning
C) Grillning
D) Kokning

Resonerande frågor

1. Diskutera varför val av matlagningsteknik är viktigt för att uppnå en önskad smak i en maträtt.
Denna fråga ger elever möjlighet att visa fördjupad förståelse för smakens komplexitet och hur teknik påverkar denna.

2. Reflektera över hur olika metoder kan påverka näringsinnehållet i livsmedlen.
Frågan uppmanar till djup analys och förmåga att koppla teori till praktik och kriterier för näringsinnehåll.

3. Hur kan teknikval påverka presentationen av en rätt?
Frågan ger elever möjlighet att redogöra för hur utseendet av maten kan förändras av olika tekniker.

4. Analysera hur historiska och kulturella faktorer kan ha påverkat utvecklingen av matlagningstekniker.
Denna fråga tillåter elever att koppla matlagning till bredare samhällstreff och kulturella kontexter.

5. Beskriv en situation där du skulle välja en specifik teknik över en annan när du lagar mat.
Nästa steg för elever är att kunna gå från teoretisk förståelse till praktiska tillämpningar.

6. Hur kan du använda dina kunskaper om matlagningstekniker för att förbättra dina egna matlagningsfärdigheter?
Denna fråga uppmuntrar elever att koppla sina kunskaper till personlig utveckling och tillämpning.

7. Diskutera hur moderna köksredskap kan påverka valet av matlagningsteknik.
Frågan tillför en dimension av innovation och teknikens roll i matlagning.

8. Utvärdera en maträtt du har tillagat och vilka tekniker du använde. Vad skulle du kunna göra annorlunda?
Denna fråga uppmanar till självreflektion och analys av den egna praktikens resultat.

Bedömning

Provets faktafrågor ger möjlighet till maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger möjlighet till maximalt 8 poäng, baserat på djupet och insikterna i svaret. För betyg E krävs sammanlagt 8 poäng, för betyg C 12 poäng där minst 3 poäng från de resonerande frågorna och för A 18 poäng där minst 5 poäng måste komma från de resonerande frågorna.


Modern Tillbaka-knapp
×