En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Människors miljöer – Människans påverkan på miljö och hållbarhet


Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Människors miljöer

Tema: Människans påverkan på miljö och hållbarhet

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för hur mänskliga aktiviteter påverkar miljön och deras förmåga att analysera och reflektera över hållbarhet utifrån olika sociala och kulturella perspektiv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om hur människor påverkar och förändrar sina levnadsmiljöer och hur olika faktorer bidrar till hållbarhet i samhället. Fokus ligger på att förstå hur identiteter formas och hur kultur och sociala strukturer påverkar människors liv och miljö. Hur sociala frågor som klass, genus och etnicitet spelar roll i skapandet av samhällen och kulturer.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt människors levnadsmiljöer och levnadsvillkor, samt ger exempel på faktorer som påverkar dessa. Eleven kan använda centrala begrepp och teorier, förklara samband och dra slutsatser.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en positiv effekt av hållbar livsstil?

A. Ökade koldioxidutsläpp

B. Förbättrad hälsa

C. Mer avfall

D. Minskad miljöpåverkan

2. Vad menas med urbanisering?

A. Flytt från landsbygd till städer

B. Ökning av jordbruksproduktion

C. Minskad befolkningstillväxt

D. Ökad avskogning

3. Vilken faktor påverkar mest människors livsvillkor?

A. Inkomst

B. Väder

C. Teknologisk utveckling

D. Plats

4. Vad är hållbar utveckling?

A. Utveckling med fokus på ekonomisk tillväxt

B. Utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers behov

C. Utveckling utan hänsyn till miljöpåverkan

D. Utveckling som enbart fokuserar på miljöskydd

5. Vilken av följande aktiviteter bidrar mest till klimatförändringar?

A. Återvinning av plast

B. Fossila bränslen

C. Användning av förnybar energi

D. Skogsplantering

6. Hur kan individers livsstilar påverka miljön?

A. Genom konsumtionsval och livsval

B. Genom att inte använda resurser

C. Genom att åka kollektivt

D. Genom att minska arbete

7. Vilken av följande faktorer är viktigast för att skapa hållbarhet i samhället?

A. Ökad konsumtion

B. Utbildning och medvetenhet

C. Statliga regleringar

D. Privata företag

8. Vad är ett socialt nätverk?

A. En typ av företag

B. En grupp av relationer mellan individer

C. En teknik för att kommunicera

D. En form av online-aktiviteter

9. Vilket begrepp beskriver hur kultur och struktur påverkar människors liv?

A. Ekonomi

B. Geografi

C. Socialstruktur

D. Historia

10. Vad är en hållbar livsstil?

A. En livsstil som minimerar negativ inverkan på miljön

B. En livsstil som fokuserar på konsumtion

C. En livsstil där individen lever i isolation

D. En livsstil med fokus på snabbhet och effektivitet

11. Vad påverkar klimatförändringar mest?

A. Väder

B. Utsläpp av växthusgaser

C. Naturkatastrofer

D. Jorderosion

12. Vilket av följande är ett exempel på mänsklig påverkan på miljön?

A. Tidvatten

B. Avskogning

C. Vulkanutbrott

D. Jordskred

13. Hur kan vi bäst minska vårt klimatavtryck?

A. Genom att förändra våra konsumtionsvanor

B. Genom att öka produktionen

C. Genom att använda mer plast

D. Genom att undvika kollektivtrafik

14. Vad är en hållbar ekonomi?

A. En ekonomi som bygger på resurshushållning och rättvisa

B. En ekonomi som fokuserar på snabb vinst

C. En ekonomi utan regleringar

D. En ekonomi baserad på fossila bränslen

15. Hur bidrar utbildning till hållbarhet?

A. Genom att öka koldioxidutsläpp

B. Genom att öka medvetenhet om hållbarhet och dess betydelse

C. Genom att styra bort fokus från miljöfrågor

D. Genom att minska social påverkan

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika livsstilar påverkar människors miljö och ge exempel på hur förändringar i livsstil kan leda till mer hållbara samhällen. (Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande och kopplingar mellan teori och praktik.)

2. Reflektera över vilket ansvar samhället har i att skapa förutsättningar för hållbara livsstilar. (Syftet är att stimulera diskussion kring gemensamt ansvar.)

3. Hur kan individers val bidra till bättre levnadsmiljöer och mer hållbara samhällen? Ge konkreta exempel. (Syftet är att koppla individens ansvar till det större sammanhanget.)

4. Vilka hinder finns det för att uppnå hållbarhet och hur kan dessa övervinnas? (Syftet är att identifiera utmaningar och tänka strategiskt kring lösningar.)

5. Vilken betydelse har utbildning för att öka medvetenheten om hållbarhet? (Syftet är att undersöka utbildningens roll i samhällsförändring.)

6. Diskutera rollen som sociala strukturer spelar i skapandet av hållbara samhällen. (Syftet är att göra kopplingar mellan sociala faktorer och hållbarhetsmål.)

7. Hur kan kultur och traditioner påverka hållbarhetsarbete? (Syftet är att reflektera över kulturella faktorer och deras inverkan.)

8. Reflektera över din egen livsstil och hur du kan göra den mer hållbar. Vilka förändringar skulle du vara beredd att göra? (Syftet är att skapa en personlig koppling till ämnet.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna bedöms som följer:

Varje resonerande fråga ger 3 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×