Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Marknadsföring
Tema: Marknadsundersökningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om marknadsundersökningar samt deras förmåga att tillämpa kunskapen i praktiska sammanhang. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan förklara och använda metoder för datainsamling samt analysera insamlade data för att informera marknadsföringsstrategier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Lektionens centrala innehåll syftar till att fördjupa elevernas förståelse för marknadsundersökningar och deras betydelse inom marknadsföring. Eleverna kommer att lära sig om olika metoder för datainsamling, analys och hur dessa insikter kan informera marknadsföringsstrategier.”
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva och förklara olika metoder för marknadsundersökningar och ge exempel på hur insamlade data kan användas för att fatta beslut i marknadsföring.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en kvalitativ metod för datainsamling?
- A. Enkät
- B. Observation
- C. Fokusgrupp
- D. Statistik
2. Vad syftar en marknadsundersökning främst till?
- A. Att samla in data för att förstå marknaden
- B. Att öka företagets vinster
- C. Att förbättra medarbetarnas prestationer
- D. Att marknadsföra en produkt
3. Vilken av följande metoder är kvantitativ?
- A. Intervjuer
- B. Enkäter
- C. Fokusgrupper
- D. Fallstudier
4. Vilken typ av data fokuserar kvalitativa metoder på?
- A. Siffror
- B. Djupinsikter och åsikter
- C. Statistiska uppgifter
- D. Trendanalyser
5. Vad är ett exempel på en fördel med kvantitativa metoder?
- A. Möjlighet till statistisk analys
- B. Djuplodande insikter
- C. Anpassning till små grupper
- D. Tidskrävande analyser
6. Vad kan en marknadsundersökning påverka i ett företag?
- A. Medarbetarnas löner
- B. Marknadsföringsstrategier
- C. Kontorens inredning
- D. Anställningsprocessen
7. Vilken av följande är en nackdel med fokusgrupper?
- A. Grupptryck kan påverka svaren
- B. Ger alltid korrekta resultat
- C. Svårigheter att rekrytera deltagare
- D. Kostar inget att genomföra
8. Vad är en viktig aspekt av att analysera insamlad data?
- A. Att ignorera statistik
- B. Att dra slutsatser baserat på insikterna
- C. Att enbart rapportera resultaten
- D. Att skapa fler frågor
9. Vilket av följande verktyg kan användas för dataanalys?
- A. Textdokument
- B. Sociala medier
- C. Statistiska programvara
- D. Papper och penna
10. Vad innebär det att “testa sina antaganden” i en marknadsundersökning?
- A. Att alltid följa intuition
- B. Att verifiera hypoteser med insamlad data
- C. Att inte lita på kunder
- D. Att jobba utan data
11. Vilket av följande är ett exempel på kvantitativ data?
- A. Intervjusvar
- B. Siffror från enkäter
- C. Feedback från fokusgrupper
- D. Opinionsartiklar
12. En nackdel med enkäter är att:
- A. De alltid är dyra
- B. Svaren kan vara ytligt insiktsfulla
- C. De inte kan distribueras online
- D. De alltid tar lång tid att analysera
13. Vad är ett viktigt steg i analysen av data?
- A. Att fördela frågor
- B. Att identifiera mönster och trender
- C. Att alltid få samma resultat
- D. Att fråga företagets ledning först
14. När ska kvalitativa metoder vanligtvis användas?
- A. När man behöver många svar
- B. När man vill få djupare insikt i åsikter
- C. När man vill ha snabba svar
- D. När man vill undvika interaktion med respondenter
15. I vilken situation är det bäst att använda en fallstudie?
- A. För djupanalys av ett specifikt fall
- B. För kvantitativa resultat
- C. När man saknar data
- D. När man vill generalisera snabbt
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika metoder för datainsamling kan påverka resultaten av en marknadsundersökning. Detta ger eleverna möjlighet att visa sin kunskap om metodernas styrkor och svagheter.
2. Analysera ett verkligt exempel på hur en marknadsundersökning har påverkat ett företags marknadsföringsstrategi. Genom denna fråga får eleverna använda analytiska färdigheter och koppla teoretiska koncept till praktiska exempel.
3. Reflektera över vikten av att testa sina antaganden och hur det kan påverka ett företags framgång. Eleverna ombeds att utvärdera relevansen av hypotesprövning inom marknadsföring.
4. Hur kan man kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder för att få en mer heltäckande bild av marknaden? Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska integrerade forskningsmetoder.
5. Resonera om vilken typ av data som skulle vara mest värdefull för ett specifikt företag och varför. Detta låter eleverna fundera över datans betydelse i beslutsfattande.
6. Beskriv hur digitala verktyg kan påverka insamlingen och analysen av marknadsdata. Eleverna uppmanas att beakta den moderna teknologins roll i marknadsföring.
7. Diskutera möjliga etiska dilemman som kan uppstå vid genomförande av marknadsundersökningar. Här får eleverna möjlighet att visa sin förståelse för etik inom forskning.
8. Reflektera över hur kundernas förändrade beteende påverkar behoven av olika typer av marknadsundersökningar. Denna fråga ger möjlighet till djupare insikter om marknadens dynamik.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 30 poäng, där varje korrekt svar ger 2 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 5 poäng vardera, vilket ger en total poängsumma på 70 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).