Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Medieproduktion 2
Tema: Inspelningstekniker och ljudupptagning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom inspelningstekniker och ljudupptagning, samt deras förståelse för hur dessa element påverkar medieproduktionen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Inspelningstekniker, ljudupptagning och filmning, med fokus på hur tekniska aspekter påverkar medieproduktionen. [Gy 11, Kursplan för Medieproduktion 2]
Betygskriterier
Eleven kan utföra inspelningar och ljudupptagningar med teknisk kompetens och medvetenhet om hur dessa element påverkar den slutliga produkten. [Gy, Medieproduktion 2 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av mikrofon är bäst att använda för inspelning av en sång?
- A) Dynamisk mikrofon
- B) Kondensatormikrofon
- C) Rörmikrofon
- D) Lavaliermikrofon
2. Vad är syftet med att använda en popfilter vid ljudupptagning?
- A) Att öka ljudet
- B) Att dämpa plosiver
- C) Att förbättra akustiken
- D) Att blockera bakgrundsbrus
3. Vilken inspelningsteknik minimerar ekon i en inspelningsmiljö?
- A) Akustisk behandling
- B) Digitalt ljudgränssnitt
- C) MIDI-inspelning
- D) Ljudmixning
4. Vad beskriver termen “polärkurva”?
- A) Mikrofonens kostnad
- B) Mikrofonens riktverkan
- C) Ljudkvalitén
- D) Inspelningens format
5. Vilken enhet används för att mätning av ljudnivåer i decibel?
- A) Ohm
- B) dB
- C) Hz
- D) V
6. Vad är ett vanligt problem med bakgrundsbrus under inspelning?
- A) Det kan öka kvaliteten
- B) Det kan skyla viktig information
- C) Det är aldrig ett problem
- D) Det hjälper att skapa atmosfär
7. Vilken av följande utrustningar används främst för att fånga ljud under en filmning?
- A) Videokamera
- B) Mikrofon
- C) Tripod
- D) Lampor
8. Vilken typ av ljudupptagning innebär att ljudet spelas in direkt från en ljudkälla?
- A) Direkt inspelning
- B) Dubbel inspelning
- C) Synkroniserad inspelning
- D) Live inspelning
9. Vad kallas en teknik där flera ljud spår blandas för att skapa en ljudupptagning?
- A) Spelning
- B) Mixning
- C) Redigering
- D) Mastering
10. Vilket av följande termer används för att beskriva ljudets frekvens?
- A) Hertz (Hz)
- B) Decibel (dB)
- C) Bitrat
- D) Pulskod
11. Vilket av följande påståenden är sant om ljudets hastighet?
- A) Det är konstant oavsett medium
- B) Det varierar beroende på medium
- C) Det är långsammare i vatten än i luft
- D) Det påverkas inte av temperatur
12. Vad innebär “signal-brusförhållande” i ljudupptagning?
- A) Det är bara ett tekniskt begrepp
- B) Det jämför den önskade signalen med oönskat brus
- C) Det är relaterat till ljudets mikrofoninställningar
- D) Det är endast relevant vid live-inspelning
13. Vilket av följande är en viktig aspekt att tänka på när man ställer in en mikrofon?
- A) Mikrofonens färg
- B) Mikrofonens placering
- C) Mikrofonens kostnad
- D) Mikrofonens märke
14. När man spelar upp en inspelning, vad innebär “klippning”?
- A) Att förbättra ljudkvaliteten
- B) Att ta bort oönskade ljuddelar
- C) Att öka volymen
- D) Att ändra ljudets frekvens
15. Vad står “MIDI” för i musikproduktion?
- A) Musiker Integrerad Digital Inspelning
- B) Musical Instrument Digital Interface
- C) Musik Intensiv Digital Integrering
- D) Medietet Instrument Digital Information
Resonerande frågor
1. Beskriv hur valet av mikrofon påverkar ljudkvaliteten i en produktion.
Syftet är att förstå betydelsen av utrustningsval.
2. Resonera kring vikten av ljudbehandling i efterproduktion.
Denna fråga ger möjlighet att diskutera tekniker och deras inverkan.
3. Vilka faktorer bör beaktas för att minimera bakgrundsbrus under inspelningar?
Här kan eleverna visa sina praktiska kunskaper och reflektioner.
4. Hur påverkar olika inspelningstekniker den slutliga produkten?
Syftar till att koppla teori till praktik och produktionens kvalitet.
5. Diskutera olika akustiska miljöers påverkan på ljudupplevelsen i en inspelning.
Elever får möjlighet att visa sin förståelse för ljuddesign.
6. Hur kan ljudtekniska kunskaper förbättra en films berättande?
Ger möjlighet till djupgående reflektion kring berättelse och teknik.
7. Vad är skillnaden mellan att spela in ljud i en studio jämfört med en utomhusmiljö?
Elever behöver tänka på olika inspelningsscenarier.
8. Reflektera över hur digitala verktyg har förändrat ljudupptagningsmetoder.
Syftar till att knyta an till teknikens inverkan på branschen.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 15 frågor á 1 poäng = 15 poäng
- Resonerande frågor: 8 frågor á 2 poäng = 16 poäng
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).