En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Miljö- och energikunskap – Klimatförändringar och deras konsekvenser

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Miljö- och energikunskap

Tema: Klimatförändringar och deras konsekvenser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för klimatförändringar, deras orsaker och konsekvenser, samt hur man kan agera för att mildra dessa effekter. Provets frågor syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap på både faktanivå och resonerande nivå.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar klimatförändringarnas orsaker och konsekvenser, inklusive globala och lokala effekter på miljö, samhälle och ekonomi. Åtgärder för att mildra klimatförändringar och anpassa sig till deras effekter kommer även att diskuteras.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera orsaker samt konsekvenser av klimatförändringar, samt diskutera strategier för att motverka dem.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är en av de huvudsakliga orsakerna till klimatförändringar?
    • A) Ökad avskogning
    • B) Minskad användning av fossila bränslen
    • C) Ökad användning av förnybara energikällor
    • D) Utsläpp av växthusgaser
  2. Vilket av följande är en konsekvens av klimatförändringar?
    • A) Stigande havsnivåer
    • B) Minskande temperaturer
    • C) Förbättrade odlingsförhållanden
    • D) Stabila vädermönster
  3. Vilket av följande avtal syftar till att bekämpa klimatförändringar?
    • A) Kyotoavtalet
    • B) Parisavtalet
    • C) Avtalet om delning av vattenresurser
    • D) Trade Agreement
  4. Vilken av följande åtgärder är en strategi för att mildra klimatförändringar?
    • A) Övergång till förnybara energikällor
    • B) Ökat kolanvändande
    • C) Deforestation
    • D) Minskad energieffektivitet
  5. Vilka konsekvenser kan klimatförändringar ha på biodiversiteten?
    • A) Ökad biologisk mångfald
    • B) Utrotning av arter
    • C) Stabil artpopulation
    • D) Inga konsekvenser
  6. Vad kallas de gaser som bidrar till växthuseffekten?
    • A) Koldioxid
    • B) Syre
    • C) Växthusgaser
    • D) Ozon
  7. Vilket av följande påståenden om klimatpolitiken är sannast?
    • A) Ingen koordination krävs
    • B) Internationella avtal är avgörande för att bekämpa klimatförändringar
    • C) Endast utvecklingsländer bör ingripa
    • D) Enbart lokala insatser räcker
  8. Hur påverkar klimatförändringar havsnivåerna?
    • A) Havsnivåerna minskar
    • C) Havsnivåerna stiger
    • D) Havsnivåerna varierar oregelbundet
  9. Vilken av följande strategier kan bidra till att minska växthusgasutsläpp?
    • A) Öka konsumtionen av animaliska produkter
    • B) Energiåtervinning och energieffektivisering
    • C) Utöka användningen av kolkraft
    • D) Avskaffa kollektivtrafik
  10. Vilken påverkan har klimatförändringar på människors hälsa?
    • A) Positiva hälsoeffekter
    • B) Negativa hälsoeffekter
    • C) Inga hälsoeffekter
    • D) Hälsoeffekter är obetydliga
  11. Vilken roll spelar avskogning i klimatförändringarna?
    • A) Avskogning har ingen påverkan
    • B) Avskogning ökar koldioxidhalten i atmosfären
    • C) Avskogning minskar växthusgaser
    • D) Avskogning är alltid positivt
  12. Vilken typ av energiproduktion bidrar mest till växthusgasutsläpp?
    • A) Fossil energi
    • B) Solenergi
    • C) Vindkraft
    • D) Vattenkraft
  13. Vilken typ av extremväder har ökat på grund av klimatförändringar?
    • A) Orkaner
    • B) Mildare vintrar
    • C) Stabilare väder
    • D) Ingen förändring
  14. Vilken är en potentiell effekt av smältande glaciärer?
    • A) Minskning av havsnivån
    • B) Stabilisering av ekosystem
    • C) Ökning av havsnivån
    • D) Ingen påverkan

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur klimatförändringar påverkar både globala och lokala samhällen.

    Syftet är att eleverna reflekterar över klimatförändringars komplexitet och olika effekter på samhällen.

  2. Vilka strategier anser du vara mest effektiva för att hantera klimatförändringar och varför?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att argumentera för sina åsikter och presentera egna idéer baserade på kursens innehåll.

  3. Hur kan individuella handlingar bidra till den globala kampen mot klimatförändringar?

    Eleven får möjlighet att knyta personliga erfarenheter till globala frågor.

  4. Vilka roller spelar teknik och innovation i enr försök att mildra klimatförändringar?

    Syftet är att uppmuntra en diskussion om den viktiga roll teknik har i lösningarna av klimathotet.

  5. Resonera kring hur klimatförändringar påverkar de mest sårbara samhällena i världen.

    Frågan ger eleverna chans att diskutera etiska aspekter och social rättvisa kopplade till klimatförändringar.

  6. Vilka långsiktiga effekter tror du klimatförändringar kommer att ha på global ekonomi?

    Eleverna får möjligheten att analysera och förutse konsekvenser av klimatförändringar i ekonomiska termer.

  7. Diskutera betydelsen av internationellt samarbete för att bekämpa klimatförändringar.

    Syftet är att eleverna ska inse vikten av global aktion och de utmaningar som finns i detta arbete.

  8. Hur kan vi som samhälle bli mer resilient inför klimatförändringar?

    Denna fråga uppmanar eleverna att tänka proaktivt kring lösningar och anpassningar.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng vardera, och totalt 15 poäng kan erhållas. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, och totalt 24 poäng kan erhållas. För att få betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×