Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Miljö- och energikunskap – Miljöpolicyer och hållbar utveckling

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Miljö- och energikunskap

Tema: Miljöpolicyer och hållbar utveckling

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för miljöpolicyer, deras syfte och påverkan på hållbar utveckling, samt förmågan att analysera och diskutera dessa frågor på djupet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar miljöpolicyer på olika nivåer, deras syften, innehåll och hur de bidrar till hållbar utveckling. Diskussioner om internationella avtal och lokala initiativ i förhållande till miljövård och hållbarhet kommer att ingå.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera olika miljöpolicyer samt bedöma deras påverkan på samhället och miljön. Eleven kan också diskutera hur hållbar utveckling kan främjas genom policyer och lagstiftning.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett syfte med miljöpolicyer?
A) Att öka energiförbrukningen
B) Att främja hållbar utveckling
C) Att minska medborgarnas engagemang
D) Att skydda och bevara miljön

2. Vilket internationellt avtal syftar till att bekämpa klimatförändringar?
A) Agenda 2030
B) Parisavtalet
C) Kyotoprotokollet
D) Stockholmkonventionen

3. Vad är en lokal miljöpolicy?
A) En policy som är globalt tillämpad
B) En policy som gäller för en specifik kommun eller område
C) En policy som enbart handlar om avfallshantering
D) En policy utan några specifika mål

4. Vilken typ av miljöpolicy kan innehålla incitament för företag?
A) Strängt reglerande policy
B) Ingen policy
C) Ekonomiska incitament
D) Endast informativa kampanjer

5. Vad handlar Kyotoprotokollet främst om?
A) Minskning av växthusgasutsläpp
B) Bevarande av biodiversitet
C) Skydd av marina resurser
D) Förbättring av luftkvalitet

6. Vilken av följande åtgärder kan vara en del av lokala miljöstrategier?
A) Öka koldioxidutsläpp
B) Ignorera avfallshantering
C) Främja hållbara transportsystem
D) Endast fokusera på industriell tillväxt

7. Vilket av följande är inte en internationell miljöpolicy?
A) Kyotoprotokollet
B) Parisavtalet
C) Lagar för inhemsk trafik
D) Agenda 2030

8. Vad är syftet med lokala miljöpolicyer?
A) Att maksimera avfall
B) Att skydda den lokala miljön
C) Att öka oreda i städer
D) Att förbjuda medborgarengagemang

9. Hur kan medborgarnas engagemang påverka miljöpolicyer?
A) Genom att försvaga dem
B) Genom att undvika diskussioner
C) Genom att stödja och påverka beslutsfattande
D) Genom att kräva mer byråkrati

10. Vilket av följande är en indikator på framgång i efterlevnaden av internationella avtal?
A) Ökade utsläpp
B) Minska koldioxidutsläpp
C) Ingen förändring i energikällor
D) Ökat användande av fossila bränslen

11. Vilken typ av åtgärder kan en miljöpolicy fokusera på?
A) Förbise lokala problem
B) Konkreta åtgärder för att förbättra miljön
C) Endast utbildning om miljöfrågor
D) Minska budgetarna för miljöfrågor

12. Vilken roll har internationella avtal i lokal miljöpolitik?
A) De har ingen betydelse
B) De kan inspirera och styra lokala initiativ
C) De hindrar framsteg
D) De är bara rekommendationer

13. Vad är en av utmaningarna med att implementera miljöpolicyer?
A) Finns ofta motstridiga intressen
B) Det finns alltid enighet om policyer
C) Ingen påverkan på samhället
D) Enbart tekniska lösningar är tillräckliga

14. Vad står begreppet hållbar utveckling för?
A) Att maximera resursanvändning
B) Att ignorera miljöfrågor
C) Att tillfredsställa nuvarande behov utan att kompromissa med framtida generationers behov
D) Att enbart fokusera på ekonomisk tillväxt

15. Vilket av följande är ett exempel på ett lokalt miljöinitiativ?
A) Grönområden i städer
B) Ökat koldioxidutsläpp
C) Lagar som begränsar medborgarrörelser
D) Oberoende av medborgarnas engagemang

Resonerande frågor

1. Diskutera hur internationella miljöpolicyer kan påverka lokala initiativ för hållbarhet.
Syftet är att utvärdera elevernas förmåga att koppla internationella och lokala nivån och reflektera kring deras påverkan.

2. Ge exempel på en lokal miljöpolicy som du anser är effektiv och förklara varför.
Den här frågan ger eleverna möjlighet att framhäva konkreta exempel och kritiskt analysera deras effektivitet.

3. Hur kan medborgare bidra till att förbättra och implementera miljöpolicyer i sin kommun?
Eleverna kan visa sin förståelse för medborgarengagemangets roll i policyutveckling.

4. Reflektera över hur dina egna val påverkar miljön och hållbar utveckling.
Detta ger eleverna tillfälle att knyta an till sina egna erfarenheter och ta ansvar för sina handlingar.

5. Vilka utmaningar kan uppstå vid implementeringen av internationella avtal lokalt och hur kan de övervinnas?
Eleverna får chansen att diskutera och analysera problematik och föreslå lösningar.

6. Hur skulle du motivera en osäker medborgare att engagera sig i miljöfrågor?
Syftet är att testa elevernas förmåga att kommunicera och övertyga andra.

7. Vad tycker du är den största utmaningen för hållbar utveckling idag?
Denna fråga öppnar för kritisk diskussion och reflektion kring aktuella frågor.

8. Diskutera betydelsen av att inkludera olika intressenter i utformningen av miljöpolicyer.
Här kan eleverna reflektera över hur samhällets olika aktörer påverkar och påverkas av policys.

Bedömning

Faktafrågorna ger högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger högst 3 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, C kräver 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och A kräver 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).


Modern Tillbaka-knapp