Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Musik

Tema: Liveframträdanden och scenframställning


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom liveframträdanden och scenframställning, samt deras förmåga att anpassa sitt framförande till olika musikaliska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på praktiska och teoretiska aspekter av liveframträdanden, inklusive sång- och spelteknik, publikengagemang och scenografi. Eleverna kommer att få insikt i hur man förbereder sig för en live-show och hur man hanterar olika aspekter av framträdandet.

Kunskapskrav

Eleven genomför sina sång- och spelstämmor med god säkerhet vid offentliga framföranden. Dessutom anpassar eleven sitt framförande till det musikaliska sammanhanget och publiken.


Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är en viktig aspekt av liveframträdanden?
    A) Studioinspelning
    B) Publikengagemang
    C) Låtskrivande
    D) Övning ensam
    B
  2. Vad bör en musiker tänka på för att engagera publiken?
    A) Spela tyst
    B) Undvika ögonkontakt
    C) Interagera med publiken
    D) Spela utan känsla
    C
  3. Vilken typ av teknik är viktig för framträdandet?
    A) Ljud och ljus
    B) Endast ljud
    C) Endast ljus
    D) Ingen teknik
    A
  4. Vad är en av de största utmaningarna med liveframträdanden?
    A) Att spela in musiken
    B) Att hantera nervositet
    C) Att välja repertoar
    D) Att öva ensam
    B
  5. Vad innebär “scenografi”?
    A) sångteknik
    B) scenens fysiska utformning
    C) kostymdesign
    D) låtskrivande
    B
  6. Hur länge ska en kort musikstycke vara i denna aktivitet?
    A) 1 minut
    B) 5 minuter
    C) 2-3 minuter
    D) 10 minuter
    C
  7. Vad är en “exit-ticket”?
    A) Biljett för att gå ut
    B) En form av feedback om lärande
    C) En anteckning till läraren
    D) En poängsättning för provet
    B
  8. Vilken grupp får ge feedback på framträdandet?
    A) Endast läraren
    B) Speciella utvalda elever
    C) Klasskamrater och läraren
    D) Ingen feedback ges
    C
  9. Vad är en viktig del av sångteknik?
    A) Att spela instrument
    B) Att sjunga med känsla
    C) Att inte öva
    D) Att fokusera på låtskrivande
    B
  10. Vilken roll spelar läraren under framträdandet?
    A) Att bara titta
    B) Att ge feedback och vägledning
    C) Att sjunga istället för eleverna
    D) Inga roller
    B
  11. Vilken typ av planering bör göras för att engagera publiken?
    A) Ingen planering behövs
    B) Strategier och kreativa inslag
    C) Endast låtval
    D) Utan hänsyn till publikfrågan
    B
  12. Vad kan ett musikstycke innehålla för att göra det intressant?
    A) Rätt musiktoner
    B) Ingen förändring i presentation
    C) Koreografier och ljuslägen
    D) Endast sång utan instrument
    C
  13. Hur viktig är publikens reaktion?
    A) Mycket lite viktigt
    B) Viktigt för att justera framträdandet
    C) Inga reaktioner behövs
    D) Endast läraren spelar roll
    B
  14. Vilken typ av övning gör eleverna under aktiviteten?
    A) Teoretisk övning
    B) Praktisk scenframställning
    C) Ingen övning
    D) Endast låtlistor
    B

Resonerande frågor

  1. Hur kan ni använda publikens reaktioner som en del av er prestationsutveckling?
    Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sambandet mellan publikens engagemang och deras prestation.
  2. Vilka faktorer anser ni är mest avgörande för ett framgångsrikt liveframträdande?
    Eleverna får möjlighet att analysera olika aspekter av liveframträdanden och deras påverkan.
  3. Reflektera över en utmaning ni stötte på under er övning och hur ni löste den.
    Ger eleverna utrymme att diskutera problemlösning och kreativitet vid liveframträdanden.
  4. Vilken påverkan har era förberedelser på kvalitén av ert liveframträdande?
    Eleverna kan undersöka hur förberedelserna formar deras prestation.
  5. Diskutera betydelsen av samarbete i er grupp och hur det påverkade resultatet av framträdandet.
    Uppmuntrar till reflektion över gruppdynamik och kollektivt ansvar.
  6. Hur skulle ni justera ert framträdande för att nå en annan typ av publik?
    Här kan eleverna tänka strategiskt och kreativt kring anpassning av deras framträdande.
  7. Vilka tekniska aspekter anser ni vara mest avgörande för att ett liveframträdande ska lyckas?
    Ger en chans att diskutera och bedöma vikten av teknisk kunskap.
  8. Vad var er största insikt från feedbacken ni fick efter framträdandet?
    Eleverna får möjlighet att reflektera över hur feedback används för att förbättra kommande prestationer.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger högst 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger högst 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).