Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Musik
Tema: Praktisk musikutövning och arrangemang
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att praktiskt tillämpa sina musikaliska färdigheter genom arrangemang och framförande av ett musikstycke. Provets mål är att eleverna ska kunna visa upp sina kunskaper inom samarbete, arrangemangsteknik och reflektion över musikaliska beslut.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna kommer att öva på samarbete, improvisation och arrangemang samt reflektera över musikaliska beslut och samverkan.”
Kunskapskrav
Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med god säkerhet.
Eleven anpassar sitt musicerande väl till det musikaliska sammanhanget.
Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar på ett fungerande sätt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av dessa arrangemangstekniker innebär att flera stämmor arbetar tillsammans?
A) Improvisation
B) **Stämföring**
C) Ackompanjemang
D) Melodisk analys
2. Vad är ett viktigt syfte med samarbete i musikutövning?
A) För att öka lyssningsförmågan
B) **För att skapa en helhet och dynamik i musiken**
C) För att öva solo-prestation
D) För att undvika kritik
3. Vilken teknik används för att lägga harmonier till en melodi?
A) Rytmisk utveckling
B) **Ackompanjemang**
C) Tempoväxlingar
D) Melodisk variation
4. Vad kallas processen av att utveckla en låt genom att lägga till eller förändra stämmor?
A) Riffing
B) Improvisation
C) **Arrangemang**
D) Komposition
5. Vilket instrument används oftast för att ge harmonisk stöd i ett musikstycke?
A) Trummor
B) Kanskapskrav
C) **Piano**
D) Sång
6. Vilken faktor är mest avgörande för att en musikgrupp ska fungera väl tillsammans?
A) Individuella framträdanden
B) **Kommunikation**
C) Tidsplanering
D) Musikaliska tekniker
7. När ska improvisation helst användas i musikutövning?
A) Under repetitioner
B) **Under framförande**
C) När man skriver musik
D) I musikteori
8. Vad är syftet med att ge och få feedback efter en framträdande?
A) Att få beröm
B) **Att förbättra framtida framträdanden**
C) Att kritisera andra
D) Att justera arrangemangen
9. Hur kan digitala verktyg bidra till arrangemang av musik?
A) Genom att spela in sång
B) **Genom att erbjuda olika ljud och effekter**
C) Genom att förbättra övningstider
D) Genom att skapa noter
10. Vilken musikstil kännetecknas ofta av improvisation?
A) Klassisk
B) Pop
C) **Jazz**
D) Rock
11. Vad är en viktig del av arrangemangsteknikerna?
A) Tolkning av noter
B) Studera musikaliska verk
C) **Att utveckla unika idéer**
D) Kopiera andras arbete
12. Vilket av följande påståenden beskriver kören bäst?
A) **Flera röster som sjunger tillsammans**
B) En solistisk prestation
C) En typ av instrument
D) En improvisatorisk stil
13. Vad betyder “att anpassa sitt musicerande”?
A) Att spela högt
B) Att ignorera andra
C) **Att justera prestationer efter situationen**
D) Att alltid följa noter
14. Vilken typ av musikaliskt skapande ger alltid utrymme för personlig uttryck?
A) Komma ihåg låtar
B) **Improvisation**
C) Köra covers
D) Spela i ensemble
15. Vad kallas den första idén som en låt bygger på?
A) Vers
B) Refräng
C) **Tema**
D) Bro
Resonerande frågor
1. Beskriv hur ert val av musikstycke reflekterar era musikaliska intressen och idéer.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att visa djup i sina personliga musikuttryck kopplade till valet av stycke.
2. Reflektera över processen av arrangemanget och vilka musikaliska beslut ni gjorde tillsammans.
Frågan uppmuntrar eleverna att analysera och diskutera sin arbetsprocess och samarbete.
3. Vad var den mest värdefulla lärdom ni fick från era framträdanden?
Eleverna ges möjlighet att utforska och formulera insikter om framträdandets betydelse och prestation.
4. Diskutera hur ni använde feedbacken från klassen och hur det påverkade era arrangemang.
Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt på feedbackens roll i deras kreativa arbete.
5. Vilka arrangemangstekniker fann ni mest utmanande och hur hanterade ni dessa utmaningar?
En chans för eleverna att identifiera och reflektera över svårigheter samt deras lösningar i arbetet.
6. Hur kan digitala verktyg förbättra arrangemang och musikutövning?
Eleverna får diskutera och ange sin förståelse för digitaliseringens betydelse i musik.
7. Resonera kring betydelsen av improvisation i er musikutövning.
Möjlighet för elever att utforska improvisationens roll och dess inverkan på musikaliska beslut.
8. Vad innebär det att anpassa sitt musicerande och varför är det viktigt i grupparbeten?
Ger eleverna chansen att reflektera över vikten av att lyssna och anpassa sig i musikutövning.
Bedömning
Provets poängsättning är som följer:
Faktafrågor: 15 poäng totalt, varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: 8 poäng totalt, varje korrekt och välutvecklad svar ger 2 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyget C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyget A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.