En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Naturbruk – Hållbar utveckling i praktiken

Prov

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Naturbruk
Tema: Hållbar utveckling i praktiken

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hållbar utveckling samt deras förmåga att analysera och tillämpa konceptet i praktiska sammanhang inom naturbruk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar tillämpningen av hållbar utveckling i praktiken genom exempel på projekt inom jordbruk, skogsbruk, fiske och andra områden, samt hur dessa metoder kan bidra till miljövänliga och socialt rättvisa lösningar.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera olika exempel på hållbarhetsinitiativ och projekt inom naturbruk samt diskutera deras effekter och potentiella förbättringar.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är en metod för ekologiskt jordbruk?
    A) Genetiskt modifierade organismer
    B) Monokulturer
    C) **Permakultur**
    D) Konventionella bekämpningsmedel
  2. Vilket syfte har hållbart fiske?
    A) Öka fångsten för maximal vinst
    B) **Bevara fiskbestånd och marina ekosystem**
    C) Använda alla tillgängliga resurser
    D) Minska kostnaderna för fiskare
  3. Vilket initiativ syftar till att öka biologisk mångfald i skogsbruk?
    A) Avverkning av alla träd
    B) **Återplantering och skötsel av skogar**
    C) Monokulturer av snabbväxande träd
    D) Intensiv användning av kemiska gödningsmedel
  4. Vad är SDGs?
    A) En typ av ekologiskt jordbruk
    B) **Sustainable Development Goals**
    C) Standarder för biodynamiskt jordbruk
    D) Strategier för ekonomisk tillväxt
  5. Vilket av följande är ett hinder för hållbar utveckling?
    A) Behov av utbildning
    B) **Ekonomiska begränsningar**
    C) Genomförda hållbara projekt
    D) Ökad medvetenhet om hållbarhet
  6. Vad innebär “cirkulär ekonomi”?
    A) Ekonomiska resurser används en gång
    B) **Resurser återvinns och används flera gånger**
    C) Utsläpp ökar för att främja tillväxt
    D) Ingen begränsning på resursanvändning
  7. Vilket av följande exempel handlar om hållbart jordbruk?
    A) Användning av giftiga bekämpningsmedel
    B) **Framodling av lokala och ekologiska grödor**
    C) Intensiv animalieproduktion
    D) Överexploatering av naturresurser
  8. Vad kan bidra till att övervinna kulturella hinder för hållbar utveckling?
    A) Ökad fattigdom
    B) **Utbildning och medvetenhet**
    C) Minskad kommunikation
    D) Strikta regler
  9. Vilken metod används för att planera hållbara projekt?
    A) Utan några riktlinjer
    B) **Definiera mål och resurser**
    C) Ignorera kostnader
    D) Enbart ekonomiska strategier
  10. Vad innebär “återvinning”?
    A) Att slänga avfall i soptunnan
    B) **Att omvandla avfall till nya produkter**
    C) Att öka avfallet
    D) Att skaffa mer resurser
  11. Vad är ett resultat av hållbara metoder?
    A) Mer avfall
    B) **Minskad negativ påverkan på miljön**
    C) Fler resurser krävs
    D) Ökad fattigdom
  12. Vilket av följande initiativ syftar till vattenbevarande?
    A) **Vattenrening och effektiv bevattning**
    B) Ökning av vattenförbrukning
    C) Avrinning av sjöar och floder
    D) Fullständig avskogning
  13. Vad är en viktig del i planeringen av ett hållbart projekt?
    A) Att inte ta hänsyn till miljöfaktorer
    B) **Att utvärdera hållbarheten**
    C) Att enbart fokusera på kostnader
    D) Att undvika diskussioner kring målen
  14. Vad kan konkret förbättras genom hållbara metoder inom naturbruk?
    A) Ökning av kemikalier
    B) **Förbättrad miljö och ekonomiska förhållanden**
    C) Ökad monopolisering
    D) Minskad sysselsättning

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur hållbar utveckling kan påverka samhället på lång sikt.
    Syftet är att låta eleverna visa sin förmåga att analysera långsiktiga effekter.
  2. Ge exempel på hur innovativa lösningar har övervunnit hinder för hållbar utveckling.
    Eleverna får möjlighet att utforska kreativiteten i lösningar på aktuella problem.
  3. Hur skulle du förbättra ett befintligt hållbarhetsprojekt?
    Genom denna fråga kan eleverna visa sin förmåga till kritiskt tänkande och problemlösning.
  4. Vilka roller kan individer spela i arbetet för hållbar utveckling?
    Frågan syftar till att diskutera vikten av personligt ansvar och engagemang.
  5. Reflektera över effekterna av ekologiska jordbruksmetoder jämfört med konventionella metoder.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att kritiskt jämföra metoder och deras konsekvenser.
  6. Så hur viktigt är det att involvera lokalsamhällen i hållbarhetsprojekt?
    Syftet är att eleverna ska förstå vikten av sociala faktorer i hållbara lösningar.
  7. Vad är de största utmaningarna för att genomföra hållbara projekt inom naturbruk?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att identifiera och diskutera praktiska utmaningar.
  8. Diskutera sambandet mellan hållbar utveckling och ekonomisk tillväxt.
    Frågan låter eleverna analysera relationen mellan två viktiga aspekter av samhällsutveckling.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 35 poäng. Faktafrågorna ger högst 1 poäng per korrekt svar, och resonerande frågorna ger högst 2 poäng per fråga. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).


×