En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Naturbruk – Introduktion till naturbruk och hållbarhet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Naturbruk

Tema: Introduktion till naturbruk och hållbarhet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande begrepp inom naturbruk och hållbarhet samt deras förmåga att diskutera sambandet mellan dessa begrepp och deras betydelse i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna i naturbruk, dess betydelse i samhället samt principerna bakom hållbar utveckling. Eleverna kommer att lära sig om naturresurser och hur de kan användas på ett hållbart sätt.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och förklara centrala begrepp inom naturbruk och hållbarhet samt diskutera deras samband och betydelse.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär begreppet naturbruk?

A) Att bruka naturen på ett okontrollerat sätt

B) Att använda naturresurser på ett hållbart sätt

C) Att skydda alla former av djur och växtliv

D) En kombination av jordbruk, skogsbruk och vattenbruk

2. Vilka är de tre pelarna av hållbarhet?

A) Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet

B) Teknologisk, ekonomisk och politisk hållbarhet

C) Social, kulturell och teknologisk hållbarhet

D) Ekologisk, kulturell och etisk hållbarhet

3. Vad är en förnybar naturresurs?

A) Resurser som kan återbildas

B) Resurser som tar lång tid att återbildas

C) Resurser som inte påverkas av människan

D) Resurser som alltid finns tillgängliga

4. Vilken metod främjar hållbart jordbruk?

A) Monokulturer

B) Ekologisk odling

C) Intensiv användning av kemiska gödningsmedel

D) Skogsavverkning utan planering

5. Vad är en ekosystemtjänst?

A) Tjänster som naturen tillhandahåller för människan

B) Tjänster som erbjuds av kommuner

C) Tjänster som förenklar jordbruket

D) Tjänster som skyddar mot naturliga katastrofer

6. Hur kan vattenbruk utföras på ett hållbart sätt?

A) Genom att använda lokala och förnybara resurser

B) Genom att överfiska för att öka produktionen

C) Genom att använda invasiva arter

D) Genom att undvika reglering av fiskeföretag

7. Vad är hållbarhetens största utmaning?

A) Att minska resursutnyttjande

B) Att öka produktionen av resurser

C) Att skydda naturen från människor

D) Att begränsa tillgång på resurser

8. Vad innebär ekologisk balans?

A) Att alla organismer har lika stort utrymme

B) Att organismer hålls i equilibrium genom naturliga processer

C) Att människor har fullständig kontroll över naturen

D) Att resurser används utan begränsningar

9. Vilken av följande är en icke-förnybar resurs?

A) Solljus

B) Olja

C) Vindkraft

D) Vatten

10. Hur påverkar biodiversitet hållbarheten?

A) Det har ingen påverkan

B) Ökar ekosystemets motståndskraft

C) Gör att naturresurser blir mindre tillgängliga

D) Förhindrar utveckling av nya arter

11. Vad betyder regeneration i hållbarhetssammanhang?

A) Återuppbyggnad av ekosystem

B) Minskat resursutnyttjande

C) Bevarande av förnybara resurser

D) Skapande av artificiella miljöer

12. Vad är en grön produkt?

A) En produkt som är färgad grön

B) En produkt som är tillverkad med hållbara metoder

C) En produkt som enbart består av plast

D) En produkt som inte går att återvinna

13. Vilket av följande är ett exempel på en hållbar produkt?

A) Ekologiskt odlade grönsaker

B) Kött från intensiv uppfödning

C) Engångsprodukter av plast

D) Produkter med hög kemikaliehalt

14. Hur påverkar mänsklig aktivitet miljön?

A) Mänsklig aktivitet påverkar inte miljön

B) Genom överutnyttjande av resurser och föroreningar

C) Genom att skydda alla ekosystem

D) Genom att öka den biologiska mångfalden

15. Vilken roll spelar utbildning i hållbarhet?

A) Utbildning har ingen betydelse

B) Utbildning ökar medvetenheten och kompetensen kring hållbarhet

C) Utbildning begränsar möjligheten att fatta egna beslut

D) Utbildning minskar intresset för naturbruk

Resonerande frågor

1. Diskutera hur du kan implementera hållbara metoder i din egen vardag.
Denna fråga ger möjlighet att tillämpa kunskap praktiskt.

2. Reflektera över de konsekvenser som överutnyttjande av naturresurser kan ha på framtida generationer.
Frågan uppmanar till kritiskt tänkande kring långsiktiga effekter.

3. Jämför förnybara och icke-förnybara resurser. Vilka är fördelarna och nackdelarna med varje typ?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka analytiskt om resursanvändning.

4. Analysera sambandet mellan biodiversitet och hållbarhet, varför är det viktigt?
Frågan utmanar elever att se relationer mellan olika begrepp.

5. Resonerar kring vikten av lokala initiativ i hållbarhetsarbetet.
Genom denna fråga uppmanas eleverna att föreslå lokala lösningar.

6. Utvärdera olika metoder för hållbar skogförvaltning.
Därmed får eleverna möjlighet att bedöma olika strategier och deras effekt.

7. Diskutera hur teknik kan bidra till en hållbar framtid.
Frågan öppnar för innovationer och framtidstänkande inom hållbarhet.

8. Reflektera över skolans roll i att främja hållbarhet bland elever.
Genom den här frågan kan elever ge egna perspektiv på gemenskapens ansvar.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng (1 poäng per korrekt svar) och resonerande frågor ger 15 poäng (2 poäng per svar). För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×