Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 2
Tema: Människokroppen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om människokroppens uppbyggnad, organens funktioner och hur organsystemen samverkar inom ramen för kursen Naturkunskap 2. Provets syfte är också att ge en överblick över elevernas förmåga att analysera och förstå kroppens komplexitet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.” [Gy 11, Kursplan för Naturkunskap 2]
Betygskriterier
“Eleven kan redogöra för människokroppens uppbyggnad och funktion samt göra enklare analyser av dessa.” [Gy, Naturkunskap 2 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilket organ är ansvarigt för syresättning av blodet?
A) Lever
B) Njure
C) Hjärta
D) Lungor
2. Vad är huvudfunktionen av hjärtat?
A) Filtrera blod
B) Pumpa blod
C) Bryta ner mat
D) Reglera hormonproduktion
3. Vilket organsystem ansvarar för matsmältningen?
A) Cirkulationssystemet
B) Matsmältningssystemet
C) Nervsystemet
D) Immunförsvaret
4. Vilken funktion har njurarna?
A) Pumpa blod
B) Skapa hormoner
C) Filtrera avfall från blodet
D) Syresätta blod
5. Hur många kamrar har hjärtat?
A) Fyra
B) Tre
C) Fem
D) Sex
6. Vilket av följande organ tillhör inte andningssystemet?
A) Näsa
B) Levern
C) Trachea
D) Lungor
7. Vilken del av det centrala nervsystemet ansvarar för koordination?
A) Hjärnbarken
B) Cerebellum
C) Ryggmärgen
D) Hypothalamus
8. Vad kallas blodkärlen som för blod från hjärtat?
A) Vener
B) Artärer
C) Kapillärer
D) Aorta
9. Vilken funktion har levern?
A) Syresätta blod
B) Bryta ner gifter
C) Pumpa blod
D) Filtrera urine
10. Vad heter det process där muskler får näring och syre?
A) Cellandning
B) Fotosyntes
C) Matspjälkning
D) Blodcirkulation
11. Vad gör immunsystemet?
A) Skyddar mot toxiner
B) Skyddar mot infektioner
C) Pumpa blod
D) Bryta ner föda
12. Vilken typ av celler är ansvariga för immunförsvaret?
A) Röd blodkroppar
B) Vita blodkroppar
C) Muskelceller
D) Nervceller
13. Vad är homeostas?
A) En form av muskelrörelse
B) Upprätthållande av stabila inre miljöförhållanden
C) Process av att bryta ner föda
D) Produktionen av hormoner
14. Vilket av följande är ett exempel på ett organsystem?
A) Nervsystemet
B) Cirkulationssystemet
C) Stödsystemet
D) Reproduktionssystemet
15. Vilket organ producerar insulin?
A) Lever
B) Bukspottkörteln
C) Hjärta
D) Njure
Resonerande frågor
1. Diskutera hur livsstilsval som kost och träning påverkar människokroppens hälsa. Detta ger eleverna möjlighet att visa djupgående förståelse för sambandet mellan livsstil och hälsa.
2. Redogör för hur organsystemen samverkar under en fysisk aktivitet. Frågan uppmuntrar eleverna att reflektera kring kroppens funktion i situationala aspekter.
3. Vilka konsekvenser kan bristande kunskap om människokroppen ha för folkhälsan? Här kan eleverna visa sin förmåga att koppla teori till praktiska exempel och samhällsfrågor.
4. Beskriv och analysera en sjukdom som påverkar människokroppens organsystem. Eleverna ges möjlighet att djupdyka i specifika exempel och visa kritiskt tänkande.
5. Hur kan utbildning om människokroppen bidra till en bättre allmän hälsa? Denna fråga uppmuntrar till reflektion om betydelsen av kunskap och förebyggande åtgärder.
6. Diskutera skillnaderna mellan hur olika kulturer ser på människokroppens hälsa och sjukdomar. Här kan elever resonera kring mångfald och kulturella perspektiv.
7. Hur hanterar kroppen stress och vilket organsystem är involverat? Eleverna får chansen att koppla ihop teori med biologiska processer.
8. Reflektera över vikten av att förstå människokroppens funktioner i samband med medicinska behandlingar. Den här frågan ger en möjlighet för eleverna att kritiskt reflektera över medicinska frågor och patientvård.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 2 poäng vardera.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).