Prov. Gy. Naturkunskap 2 – Skelettsystemet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 2

Tema: Skelettsystemet

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för skelettsystemets uppbyggnad, funktion och betydelse för människokroppen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Redogöra för människokroppens skelettsystem och dess funktioner.” [Gy 11, Kursplan för Naturkunskap 2]

Betygskriterier

“Eleven kan redogöra för skelettsystemets uppbyggnad och funktion samt beskriva dess betydelse för kroppen.” [Gy, Naturkunskap 2 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är den primära funktionen av skelettet?

A. Att producera hormoner

B. Att skydda de inre organen

C. Att lagra fett

D. Att ge stöd och struktur till kroppen

2. Hur många ben har en vuxen människa ungefär?

A. 196

B. 206

C. 206

D. 216

3. Vad kallas stället där två eller flera ben möts?

A. Ligament

B. Led

C. Brosk

D. Muskel

4. Vilket ben skyddar hjärnan?

A. Skulderbladet

B. Kraniet

C. Revbenen

D. Sätesbenet

5. Vad är den huvudsakliga funktionen hos röd benmärg?

A. Energireserv

B. Produktion av blodceller

C. Stöd för muskler

D. Skydd av kroppens organ

6. Vilket av följande påståenden om skelettet är sant?

A. Det består helt av brosk

B. Det består av både ben och brosk

C. Det är bara statiskt

D. Det skyddar inte organ

7. Vad kallas de mjuka områdena mellan benet hos spädbarn?

A. Fontaneller

B. Leder

C. Yt-brosk

D. Benplattor

8. Vilken typ av ben är exempelvis lårbenet?

A. Korta ben

B. Platta ben

C. Långa ben

D. Oregelbundna ben

9. Vilken av följande funktioner har skelettet inte?

A. Reglera kroppstemperaturen

B. Skydda inre organ

C. Ge struktur

D. Produktion av blodceller

10. Vilka komponenter utgör skelettsystemet?

A. Endast ben

B. Ben och leder

C. Muskler och senor

D. Brosk och mjukdelar

11. Vilken typ av led tillåter rörelse i flera riktningar?

A. Hänglåsled

B. Kulled

C. Gångjärnsled

D. Glidled

12. Vilken av följande ben är klassificerad som ett platt ben?

A. Revben

B. Nyckelben

C. Lårben

D. Tåben

13. Hur påverkar fysisk aktivitet skelettsystemets hälsa?

A. Det minskar benmassan

B. Det har ingen påverkan

C. Det ökar benmassan

D. Det orsakar skador

14. Vilket ben i kroppen är det längsta?

A. Lårbenet

B. Skulderbladet

C. Bäckenbenet

D. Ryggraden

15. Vilken sjukdom påverkar skelettet negativt?

A. Astma

B. Diabetes

C. Osteoporos

D. Influenza

Resonerande frågor

1. Beskriv hur olika livsstilsval kan påverka skelettets hälsa och styrka.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera sambandet mellan livsstil och hälsa.

2. Resonera kring varför förståelse för skelettets uppbyggnad är viktig för medicinsk behandling.
Frågan syftar till att knyta an till hälsovetenskapliga aspekter.

3. Diskutera vilken roll skelettsystemet har i samband med muskelsystemet.
Här möjlighet att utforska det komplexa samarbetet mellan olika kroppssystem.

4. Analysera hur ålder och genetik kan påverka skelettets struktur och funktion.
Detta ger en djupare förståelse för individanpassad vård.

5. Reflektera över hur skelettsystemet kan återhämta sig efter skador.
Detta täcker vikten av rehabilitering i skelettets återhämtningsprocess.

6. Beskriv hur näringsintag kan påverka skelettets hälsa.
Här ges möjligheten att relatera kost till skelettets funktion och långsiktiga hälsa.

7. Diskutera samverkan mellan skelett och övriga organsystem vid fysisk aktivitet.
Syftet är att uppmuntra till reflektion kring kroppens helhet.

8. Undersök hur moderna teknologier kan användas för att studera skelettets struktur och funktion.
Frågan främjar diskussion kring teknikens roll i medicinsk forskning och utbildning.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, med 1 poäng per rätt svar.
Resonerande frågor ger maximalt 3 poäng vardera, med krav på djup och kvalitet i svaret.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp