Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Personaladministration
Tema: Introduktion av nyanställda
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att tillämpa kunskaper kring onboardingprocessen för nyanställda inom personaladministration, samt att skapa medvetenhet om vikten av en strukturerad introduktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla: “Introduktion av nyanställda och betydelsen av en strukturerad onboardingprocess”. Lektionen syftar till att ge eleverna en förståelse för hur en effektiv introduktion kan underlätta för nyanställda att komma in i sina nya roller.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för processer och rutiner vid introduktion av nyanställda. Eleven planerar och organiserar interna administrativa arbetsuppgifter som gäller personalärenden, använder modern teknik i arbetet och utför arbete utifrån gällande lagar och bestämmelser.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär termen “onboarding”?
A) Utbildning av nyanställda
B) Introduktion av nyanställda
C) Avsked av en anställd
D) En strukturerad process för att integrera nyanställda - Vilket av följande är en del av onboardingprocessen?
A) Introduktion av företagskultur
B) Kortsiktig uppsägning
C) Personaladministration
D) Avslutande av kontrakt - Varför är det viktigt att sätta upp mål för nyanställda?
A) För att kontrollera övervakningen
B) För att främja utveckling och framgång
C) För att hindra anställda från att påverka sin arbetsmiljö
D) För att minska återkoppling - Vilket av följande alternativ är en fördel med en bra onboarding?
A) Ökad personalomsättning
B) Förbättrad arbetsinsats och engagemang
C) Minskat intresse för arbetet
D) Mer tid för chefer - Vilka av dessa aspekter är en del av en onboardingplan?
A) Säkerhetsrutiner och mentorskap
B) Uppsägning av kontrakt
C) Klientrelationer
D) Anställningsintervjuer - Vad kännetecknar en strukturerad onboardingplan?
A) Ingen planering
B) Tydliga steg och mål
C) Slumpmässig utbildning
D) Ingen återkoppling - Vad handlar en introduktion av företagskultur om?
A) Att informera om företagets värderingar och normer
B) Att beskriva kontraktsvillkor
C) Att lista förmåner
D) Att ge en översikt av arbetsuppgifter - Vad kan vara en negativ konsekvens av bristande onboarding?
A) Ökad personalomsättning
B) Högre motivation
C) Förbättra relationer
D) Snabbare anpassning - Vilken roll kan teknologi spela i onboarding?
A) Inga fördelar
B) Underlätta information och utbildning
C) Skapa konfidenter
D) Minska engagemang - Vad innebär mentorskap i onboarding?
A) En stödjande och vägledande roll för nyanställda
B) Att byta arbetsuppgifter
C) Att ge feedback til chefen
D) Ingen betydelse - Hur kan nyanställda bidra till företagets utveckling under onboardingen?
A) Genom att observera
B) Genom att stanna i bakgrunden
C) Genom att dela med sig av sina erfarenheter och perspektiv
D) Genom att kritisera företagskulturen - Vad är en viktig aspekt av uppföljningen i onboardingprocessen?
A) Avsked och omplacering
B) Utvärdering av mål och prestation
C) Ignorera feedback från nyanställda
D) Ingen kommunikation - Hur bör feedback ges under onboarding?
A) En gång i slutet
B) Löpande och konstruktivt
C) Sällan för att inte störa
D) Inte alls - Vad handlar arbetsuppgifter i onboardingprocessen om?
A) Att undvika ansvar
B) Att tydligt definiera förväntningar och uppgifter
C) Att minimera kommunikation
D) Att byta roller - Vad är syftet med en onboardingprocess?
A) Att skapa en smidig övergång för nyanställda
B) Att öka arbetsbelastningen
C) Att försvåra anpassning
D) Att minska kollegiala relationer
Resonerande frågor
- Reflektera över varför en strukturerad onboarding är viktig för nyanställda och organisationen. Denna fråga ger elever möjlighet att visa en djupare förståelse för samverkan mellan onboarding och framgång.
- Beskriv hur tekniska verktyg kan stödja onboardingprocessen i ett modernt företag. Genom att diskutera teknikens roll kan elever visa sin insikt om innovation och effektivisering.
- Hur kan man anpassa onboardingprocessen för att möta olika behov hos anställda? Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring individanpassning och dess betydelse.
- I vilken utsträckning tror du att en bra onboarding påverkar personalens engagemang och produktivitet? Denna fråga uppmuntrar till djupare analys av resultat och personalvård.
- Diskutera skillnaderna mellan onboarding i olika branscher. Genom att reflektera över sin egen kunskap kan eleverna visa insikter om variationer och branschspecifika behov.
- Hur kan feedback under onboarding påverka en nyanställds inlärning och anpassning? Elever ges möjlighet att utforska vikten av kommunikation och lärande.
- Vilka metoder anser du är mest effektiva för att implementera feedback i onboarding? Denna fråga ger utrymme för kritiskt tänkande och förslag på förbättringar i onboardingprocessen.
- Vilka långsiktiga fördelar tror du en bra onboarding kan ha för en organisation? Eleverna får chansen att koppla sina insikter till strategisk personaladministration och organisationens framtid.
Bedömning
Provet kommer att bedömas med högst 30 poäng, där faktafrågorna ger totalt 15 poäng och resonerande frågorna ger totalt 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng sammanlagt, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).