Prov: Prestationsutvärdering och utvecklingssamtal

Prov: Prestationsutvärdering och utvecklingssamtal

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Personaladministration

Tema: Prestationsutvärdering och utvecklingssamtal

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av prestationsutvärdering och utvecklingssamtal inom personaladministration och deras förmåga att tillämpa dessa processer i praktiska situationer. Genom provet ska eleverna visa sin kunskap om de viktigaste aspekterna av dessa verktyg och deras betydelse för medarbetarens utveckling.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla: “Prestationsbedömningar och utvecklingssamtal som verktyg i personaladministration”.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för processerna vid prestation- och målbedömning och hur dessa metoder kan tillämpas i praktiska sammanhang.

Eleven planerar och organiserar interna administrativa uppgifter relaterade till personalärenden.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med prestationsutvärdering?

A) Att bestraffa anställda för dålig prestation

B) Att informera om företagsvinster

C) Att stödja medarbetarens utveckling

D) Att öka arbetsbelastningen för chefer

2. Vilken av följande metoder är effektiv för att ge konstruktiv feedback?

A) Specifik och tydlig

B) Allmän och vag

C) Negativ och utan stöd

D) Kritisera utan att ge lösningar

3. Vilket steg är viktigt att förbereda inför ett utvecklingssamtal?

A) Slutföra alla arbetsuppgifter

B) Samla relevant information om prestationen

C) Kolla på sociala medier

D) Boka in flera möten samtidigt

4. Vad bör man undvika under ett utvecklingssamtal?

A) Att avbryta medarbetaren

B) Att lyssna aktivt

C) Att vara tydlig med mål

D) Att ge positiv feedback

5. Vilken effekt kan en dålig utvärdering ha på en medarbetare?

A) Ökar motivationen

B) Ger känsla av osäkerhet

C) Stärker arbetsrelationer

D) Förbättrar prestationen

6. Vad är en viktig del av ett utvecklingssamtal?

A) Att fokusera på dåliga prestationer

B) Att sätta tydliga mål för framtiden

C) Att kritisera medarbetarens ledarskap

D) Att undvika diskussioner om prestation

7. Vilken av följande är en vanlig fälla vid prestationsutvärdering?

A) Genomföra utvärderingen för sent

B) Att basera utvärderingen på fördomar

C) Att involvera hela teamet

D) Att använda tydliga metoder

8. Vad är en fördel med att använda utvecklingssamtal?

A) Stärker relationen mellan chefer och medarbetare

B) Gör att chefer slipper ge feedback

C) Minskar kommunikationen

D) Ger mindre förberedelse för chefer

9. Vad kan vara en konsekvens av att inte genomföra utvecklingssamtal?

A) Minskat engagemang hos medarbetare

B) Ökad trygghet för medarbetarna

C) Förbättrad arbetsmiljö

D) Ökad produktivitet

10. Vilken typ av frågor bör ställas under ett utvecklingssamtal?

A) Frågor som främjar diskussion och reflektion

B) Frågor som är orelaterade till arbetet

C) Frågor som endast inriktar sig på lönen

D) Frågor som inte uppmuntrar till svar

11. Vilket resultat kan en väl utförd prestationsutvärdering leda till?

A) Långsammare utveckling av medarbetare

B) Tydligare utvecklingsvägar för medarbetaren

C) Mindre kommunikation i teamet

D) Ökad förvirring bland medarbetare

12. Vad bör inkluderas i ett uppföljningssamtal efter en prestationsutvärdering?

A) Endast kritik

B) Diskussion om framsteg och mål

C) Ingen uppföljning alls

D) Bortse från anställdas feedback

13. Vilken roll har chefen i utvecklingssamtalet?

A) Att endast vara en observatör

B) Att leda samtalet och ge stöd till medarbetaren

C) Att undvika konfrontationer

D) Att avsluta samtalet tidigt

14. Vad påverkar medarbetarens motivation under prestationsutvärderingar?

A) Negativa kommentarer

B) Tydlig och konstruktiv feedback

C) Brist på uppföljning

D) Tysta utvärderingar

15. Vad kan vara ett tecken på en dålig prestationsutvärdering?

A) Omfattande feedback och konstruktion

B) Allmänt prat utan konkret information

C) Tydliga och specifika exempel

D) Samtal om framtida mål

Resonerande frågor

1. Diskutera hur en väl genomförd prestationsutvärdering kan påverka en medarbetares engagemang och motivation. Syftet är att förstå sambandet mellan utvärdering och medarbetarens inställning.

2. Vilka metoder kan användas för att ge konstruktiv feedback under ett utvecklingssamtal? Beskriv hur dessa metoder bidrar till en positiv dialog.

3. Hur kan en chef bäst förbereda sig inför ett utvecklingssamtal? Förklara varför förberedelse är avgörande.

4. Reflektera över vikten av att sätta mål under ett utvecklingssamtal och hur dessa mål kan följas upp senare. Diskutera betydelsen av uppföljning.

5. Vilka potentiella fällor finns det vid genomförandet av prestationsutvärderingar och hur kan dessa undvikas? Resonera kring vilken inverkan dessa fällor kan ha.

6. Hur bör uppföljningar av utvecklingssamtal genomföras och vilken betydelse har det för medarbetarens utveckling? Reflektera över vikten av kontinuerlig dialog.

7. Diskutera hur man kan hantera negativa reaktioner från medarbetare under en prestationsutvärdering. Beskriv strategier för att skapa en positiv atmosfär.

8. Vad kan ett bra utvecklingssamtal leda till för fördelar för både medarbetare och organisation? Resonera kring detta i ett långsiktigt perspektiv.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, och de resonerande frågorna ger totalt 24 poäng. För betyget E krävs totalt 8 poäng, varav minst 2 poäng från resonerande frågor. För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.