Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Personaladministration

Tema: Rekrytering och anställningsprocesser

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om rekryteringsprocessen, inklusive de olika stegen och metoder som används samt deras förmåga att planera och organisera personalärenden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla: “Rekrytering och anställningsförfarande samt introduktion för nyanställda”.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal. Eleven planerar och organiserar interna och externa administrativa uppgifter som gäller personalärenden, använder modern teknik i arbetet och utför arbete utifrån gällande lagar och bestämmelser.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är ett steg i rekryteringsprocessen?
    A) Sätta löner
    B) Analysera behov
    C) Avskeda personal
    D) Hålla möten
    B
  2. Vad bör en platsannons innehålla?
    A) Endast företagsnamn
    B) Arbetsbeskrivning och kvalifikationer
    C) Enbart kontaktinformation
    D) Ingen information
    B
  3. Vilken intervjuform kännetecknas av förutbestämda frågor?
    A) Ostrukturerad intervju
    B) Situationsbaserad intervju
    C) Strukturerad intervju
    D) Informell intervju
    C
  4. Vilken metod används ofta för att bedöma kulturpassning?
    A) Skapa en arbetsbeskrivning
    B) Kompetensbaserade intervjuer
    C) Skriftliga tester
    D) Inga metoder
    B
  5. Vad är ett exempel på extern rekryteringsmetod?
    A) Utvecklingssamtal
    B) Företagsinterna annonser
    C) Rekryteringsföretag
    D) Interna möten
    C
  6. Vilka av följande frågor är olämpliga att ställa under en intervju?
    A) Vad har du för yrkeserfarenheter?
    B) Vilken är din favoritfärg?
    C) Har du erfarenhet av teamwork?
    D) Vilka relevanta kurser har du gått?
    B
  7. Vad är “benämningen” för det första steget i rekryteringsprocessen?
    A) Rekryteringsstrategi
    B) Behovsanalys
    C) Rekrytering
    D) Anställning
    B
  8. Vad bör man tänka på när man formulerar en platsannons?
    A) Tydlighet och relevant information
    B) Långa beskrivningar
    C) Unik och svårförståelig terminologi
    D) Ingen information om företaget
    A
  9. Vilken av följande faktorer påverkar rekryteringsprocessen mest?
    A) Löpande utvärdering
    B) Inteckningar
    C) E-postmeddelanden
    D) Kassor
    A
  10. Vad innebär “situationsbaserad intervju”?
    A) Inga förberedelser
    B) Frågor om hypotetiska scenarier
    C) Bara personliga frågor
    D) Återkoppling till tidigare anställningar
    B
  11. Vilken funktion har intervjun i rekryteringsprocessen?
    A) Att enbart presentera företaget
    B) Att bedöma kompetens och kulturpassning
    C) Att enbart ställa frågor
    D) Att förhandla lön
    B
  12. Vad är ett viktigt mål med behovsanalysen?
    A) Att bestämma lön för en tjänst
    B) Att fastställa vilken kompetens som behövs
    C) Att involvera så många som möjligt
    D) Att undvika externa kandidater
    B
  13. Vad kan gå fel i en rekryteringsprocess?
    A) Inga fel kan uppstå
    B) Felbedömning av kandidater
    C) Välformulerade annonser
    D) Överflöd av candidates
    B
  14. Vilket av följande är inte en del av rekryteringsprocessen?
    A) Behovsanalys
    B) Intervjuer
    C) Personalavveckling
    D) Incheckning av kandidater
    C

Resonerande frågor

  1. Vilka faktorer anser du är de mest kritiska i en rekryteringsprocess?
    Syftet är att utforska elevens djupare förståelse av rekryteringens nyckelkomponenter.
  2. Hur kan man skapa en inkluderande rekryteringsprocess?
    Här uppmanas eleverna att tänka på mångfald och inkludering inom rekrytering.
  3. Diskutera för- och nackdelar med intern rekrytering vs. extern rekrytering.
    Frågan syftar till att få eleverna att jämföra de olika metoderna och tänka kritiskt.
  4. Hur påverkar digitalisering rekryteringsprocessen idag?
    En möjlighet att diskutera moderna trender och verktyg inom rekrytering.
  5. Vilka metoder skulle du föreslå för att förbättra intervjuer?
    Eleverna ska få utrymme att resonera kring effektiva intervjuformer.
  6. Hur kan feedback från tidigare rekryteringar forma framtida processer?
    Frågan öppnar för reflektion kring vikten av lärande av erfarenheter.
  7. Diskutera vilken betydelse sociala medier har för rekrytering.
    Här kan eleverna analysera påverkan av teknologi och medier i yrkeslivet.
  8. Hur kan rekryteringar påverka företagskulturen?
    Elevens svar ger insikt i hur rekrytering kopplas till större organisatoriska frågor.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng). Resonerande frågor: 3 poäng per svar (max 24 poäng). För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyget C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).