Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Politik och hållbar utveckling
Tema: Globalt samarbete för hållbar utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och analyser av globalt samarbete i relation till hållbar utveckling. Eleverna ska kunna koppla sina kunskaper till aktuella globala utmaningar och föreslå lösningar genom internatonellt samarbete.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar betydelsen av internationellt samarbete för att uppnå hållbara utvecklingsmål, inklusive diskussioner om internationella avtal, organisationer och NGO:er som arbetar med hållbarhet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera hur globalt samarbete kan bidra till hållbar utveckling och diskutera utmaningarna och möjligheterna som finns på internationell nivå.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande avtal handlar om att begränsa global uppvärmning?
A) Kyoto-protokollet
B) Agenda 2030
C) Parisavtalet
D) Baselkonventionen
2. Vilken organisation arbetar med att främja ekonomisk utveckling och minska fattigdomen?
A) EU
B) G20
C) Världsbanken
D) Amnesty International
3. Vilket av följande är ett av FN:s hållbarhetsmål?
A) Stopp för krig
B) Bekämpa fattigdom
C) Öka avfallshanteringen
D) Främja rymdforskning
4. Vad betyder förkortningen NGO?
A) Icke-statlig organisation
B) Nationell organisation
C) Global samarbetsorganisation
D) Statlig organisation
5. Vilket av följande är ett syfte med Agenda 2030?
A) Öka handelsutbytet
B) Hålla världen i fred
C) Skapa fler jobb
D) Utveckla ny teknik
6. Vilken av följande faktorer kan hindra globalt samarbete?
A) Gemensamma intressen
B) Politisk instabilitet
C) Ekonomiskt stöd
D) Teknologiska framsteg
7. Vilken händelse ledde till skapandet av FN?
A) Första världskriget
B) Kalla kriget
C) Andra världskriget
D) Malariaepidemin
8. Vad är en viktig aspekt av hållbar utveckling?
A) Enbart ekonomisk tillväxt
B) Balansering av sociala, ekonomiska och miljömässiga faktorer
C) Ökad resursanvändning
D) Uteslutning av minoriteter
9. Vilket av följande områden omfattar FN:s Agenda 2030?
A) Enbart miljöfrågor
B) Bekämpa hunger och fattigdom
C) Endast ekonomisk tillväxt
D) Nationell säkerhet
10. Vilken aktör bidrar mest till internationella beslut?
A) Icke-statliga organisationer
B) Statliga institutioner
C) Privata företag
D) Medborgarinitiativ
11. Vilket av följande länder undertecknade Parisavtalet?
A) Alla länder i världen
B) Endast EU-länder
C) Förenta staterna
D) Ingen av de ovanstående
12. Vad handlar Konventionen om biologisk mångfald om?
A) Ekonomisk integration
B) Skydd av arter och ekosystem
C) Utbyggnad av infrastruktur
D) Internationell handel
13. Vilket av följande är en utmaning för globalt samarbete?
A) Ökat antal medborgarinitiativ
B) Olika nationella intressen
C) Ökad teknologisk innovation
D) Fakultativa avtal
14. Vad betyder hållbar utveckling?
A) Maximering av kortsiktig vinst
B) Utveckling som möter dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter
C) Ökning av konsumtion
D) Uteslutning av miljöfrågor
15. Vad är en framgångsfaktor för internationellt samarbete?
A) Ökat ensidigt agerande
B) Tydliga mål och gemensamma intressen
C) Begränsade resurser
D) Kontradiktoriska intressen
Resonerande frågor
1. Diskutera hur internationella avtal kan bidra till effektivt globalt samarbete och ge exempel.
Syftet med denna fråga är att eleverna ska analysera avtals betydelse och ge konkreta exempel på avtal som fungerat.
2. Reflektera över hur lokala initiativ kan stärkas genom internationellt samarbete.
Frågan ger eleverna möjlighet att koppla lokala och globala frågor och motivera sina ståndpunkter.
3. Vilka utmaningar ser du med att få länder att samarbeta globalt?
Denna fråga uppmanar eleverna att identifiera och diskutera hinder för samarbete.
4. Hur kan digitalisering påverka globalt samarbete för hållbar utveckling?
Eleverna ges möjlighet att resonerande strukturera sina tankar kring digitaliseringens roll.
5. Ge exempel på framgångsrika samarbeten och analysera vad som gjorde dem framgångsrika.
Frågan uppmuntrar till djupanalys av verkliga exempel och deras resultat.
6. Hur kan media påverka vårt perspektiv på globala frågor?
Här får eleverna diskutera mediers roll och inverkan på opinion och beslutsfattande.
7. Vad skulle vara en idealisk modell för globalt samarbete?
Eleverna får chansen att formulera sina egna idéer för progressiva lösningar.
8. Vad innebär jämlikhet i globalt samarbete?
Utmanar elever att definiera jämlikhet och reflektera över dess betydelse i samarbeten.
Bedömning
Provets faktafrågor ger högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna kan ge upp till 8 poäng, vilket gör att maximala poängsumman är 23. För betyg krävs följande poäng:
- E: 8 poäng
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)