“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Programmering 3
Tema: Databaser och Datahantering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper i databaser och datahantering samt deras förmåga att använda SQL i praktiska programmeringsuppgifter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Programmeringens grunder, programmeringsspråk och verktyg, samt utveckling av program för olika syften. [Läroplanen Gy 11, Programmering 3]
Betygskriterier
Eleven kan använda programmeringsspråkets syntax och funktioner och utföra de uppgifter som är aktuella för programmeringsarbetet. [Läroplanen Gy 11, Programmering 3]
Prov
Faktafrågor
1. Vad står SQL för?
A. Structured Query Language
B. Structured Query Language
C. Simple Query Language
D. Standard Query Language
2. Vilken typ av databas lagrar data i tabeller?
A. NoSQL
B. Relationsdatabas
C. Objektorienterad databas
D. Hierarkisk databas
3. Vad är syftet med datavalidering?
A. Att samla in data
B. Att lagra data
C. Att säkerställa datakvalitet
D. Att analysera data
4. Vilken av följande är en SQL-fråga för att hämta alla produkter?
A. GET * FROM produkter
B. SELECT * FROM produkter
C. FETCH * FROM produkter
D. RETRIEVE * FROM produkter
5. Vilket av följande alternativ är ett exempel på ett API?
A. Dataanalysprogram
B. JSON-formatering
C. SQL-frågor
D. Webbsidan
6. Vilken databas används oftast för ostrukturerad data?
A. NoSQL
B. Solaris
C. MySQL
D. PostgreSQL
7. Vilken funktion används typiskt för att radera data i SQL?
A. UPDATE
B. DELETE
C. REMOVE
D. DROP
8. Vem myntade uttrycket “data är den nya oljan”?
A. Bill Gates
B. Clive Humby
C. Steve Jobs
D. Mark Zuckerberg
9. Hur kan man beskriva en databas?
A. En lös samling dokument
B. En statisk webbsida
C. En organiserad samling av data
D. En typ av programvara
10. Vilken typ av databas använder JSON som format?
A. Relationsdatabas
B. NoSQL-databas
C. Hierarkisk databas
D. Objektorienterad databas
11. Vad används för att hämta data från en databas med API-anrop?
A. HTTP-förfrågningar
B. FTP-förfrågningar
C. SMTP-förfrågningar
D. SNMP-förfrågningar
12. Vilken SQL-syntax används för att uppdatera en databaspost?
A. UPDATE tabellnamn SET kolumnnamn = värde
B. MODIFY tabellnamn SET kolumnnamn = värde
C. CHANGE tabellnamn SET kolumnnamn = värde
D. ALTER tabellnamn SET kolumnnamn = värde
13. Vilken av följande är inte en typ av databas?
A. Relationsdatabas
B. NoSQL-databas
C. Excel-databas
D. Objektorienterad databas
14. Vad är en fördel med relationsdatabaser?
A. Stark datakonsistens
B. Låg hastighet
C. Ingen funktion för datavalidering
D. Svår att skalera
15. Vilken funktion i SQL används för att räkna antalet rader?
A. COUNTROWS
B. COUNT
C. NUMROWS
D. TOTAL
Resonerande frågor
1. Diskutera fördelarna och nackdelarna med att använda relationsdatabaser jämfört med NoSQL-databaser. Denna fråga ger elever möjlighet att visa djup förståelse för databasstrukturer och deras tillämpningar.
2. Hur skulle du designa en databas för en online-butik? Beskriv de viktigaste tabellerna och deras relationer. Frågan uppmuntrar till praktisk tillämpning av kunskaper om databasedesign.
3. Kan du ge exempel på hur API:er kan underlätta datahantering inom en applikation? Detta ger elever möjlighet att koppla ihop teoretiska koncept med praktiska tillämpningar.
4. Beskriv en situation där datavalidering kan förhindra stora problem. Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande kring vikten av datavalidering.
5. Hur kan du förklara vikten av att välja rätt databas för ett specifikt projekt? Elever kan visa sin förmåga att bedöma applikationens behov utifrån databasens egenskaper.
6. Vad skulle hända om datahanteringen inte var korrekt i en stor organisation? Den här frågan ger elever möjlighet att diskutera konsekvenser av dålig datahantering.
7. I vilket avseende kan databaser förbättra effektiviteten i ett företag? Denna fråga testar elevernas förmåga att koppla databaser till affärsvärden.
8. Reflektera över hur dataanalys kan påverka beslutstagande i företag. Frågan uppmuntrar till djupgående reflektion och praktisk tillämpning av lärdomarna.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 100 poäng. För att uppnå betyget E krävs 50 poäng, för betyget C krävs 70 poäng och för betyget A krävs 90 poäng. För att uppnå betyget A måste även ett minimum av 20 poäng från de resonerande frågorna uppnås.
“`