“`html
Prov
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Psykiatri 1
Tema: Livsstilens påverkan på psykisk hälsa
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur livsstilsfaktorer påverkar psykisk hälsa samt deras förmåga att resonera kring effektiva strategier för att främja psykisk hälsa.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Hur livsstilsfaktorer påverkar psykisk hälsa, sambandet mellan fysisk aktivitet, kost, sömn och stresshantering, strategier för att främja psykisk hälsa genom livsstilsval.
Betygskriterier
Eleven redogör översiktligt för hur livsstilsfaktorer påverkar psykisk hälsa och beskriver strategier för att främja psykisk hälsa genom livsstilsval.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken livsstilsfaktor anses ha störst inverkan på psykisk hälsa?
- A) Fysisk aktivitet
- B) Kost
- C) Sömn
- D) Sociala relationer
2. Vad kan en konsekvens av sömnbrist vara?
- A) Ökad energi
- B) Ökad sårbarhet för psykisk ohälsa
- C) Förbättrad koncentration
- D) Stabilt humör
3. Vilken av följande är en skyddande faktor för psykisk hälsa?
- A) Dålig kost
- B) Regelbunden motion
- C) Överdriven stress
- D) Sämre sociala relationer
4. Hur kan fysisk aktivitet påverka vårt humör?
- A) Det gör oss trötta
- B) Det kan förbättra mood och minska ångest
- C) Det har ingen effekt
- D) Det kan orsaka mer stress
5. Vad innebär livsstilsval?
- A) Att följa trender
- B) Medvetna beslut om kost, motion och sömn
- C) Att alltid vara strikt
- D) Att undvika förändringar
6. Vilken typ av kost har visat sig gynna psykisk hälsa?
- A) Sockerhaltig mat
- B) Balancerad kost med mycket grönt
- C) Endast protein
- D) Färdiglagad mat
7. Vilket strategiskt val kan förbättra sömnkvaliteten?
- A) Skapa en rutin för sömn
- B) Dricka koffein före sänggående
- C) Använda skärmar innan sänggåendet
- D) Äta tung mat på kvällen
8. Vilken är en rekommenderad aktivitet för stresshantering?
- A) Ignorera problem
- B) Fokus på avkoppling och mindfulness
- C) Arbeta mer
- D) Undvika social kontakt
9. Hur kan relationer påverka psykisk hälsa?
- A) De påverkar i princip inte
- B) Positiva relationer kan fungera som skyddsfaktorer
- C) De orsakar oftast stress
- D) De är bara tidskrävande
10. Vad innebär förebyggande strategier för psykisk hälsa?
- A) Att söka hjälp först när problem uppstår
- B) Att aktivt arbeta med livsstilsfaktorer för att undvika psykisk ohälsa
- C) Att ignorera livsstilsvanor
- D) Att alltid prioritera arbete
11. Vilken metod kan underlätta livsstilsförändringar?
- A) Att inte planera
- B) Att sätta upp SMARTa mål
- C) Att vänta med att förändra
- D) Att alltid bry sig om andras åsikter
12. Vad kan eleverna göra för att skapa stödsystem för varandra?
- A) Diskutera öppet om känslor
- B) Dela livsstilsplaner och uppmuntra varandra
- C) Skapa tävlingar mellan varandra
- D) Undvika att prata om livsstil
13. Vilket påstående beskriver bäst kostens roll i psykisk hälsa?
- A) Kost spelar ingen roll
- B) En bra kost kan förbättra humöret och energinivåerna
- C) Bara läkemedel spelar roll
- D) Kost är irrelevant
14. Vad är en livsstilsplan?
- A) Något som alla ska följa exakt
- B) En personlig plan för att förbättra levnadsvanor
- C) En allmän guide för alla
- D) En strikt kost som alla måste följa
15. Vad är en positiv effekt av att diskutera livsstil i grupp?
- A) Att ingen lär sig något
- B) Att skapa gemenskap och stöd för förändringar
- C) Att öka stress
- D) Att orsaka konflikt
Resonerande frågor
1. Hur påverkar er egen livsstil er psykiska hälsa? Förklara med egna exempel.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över och koppla sina egna erfarenheter till begreppen.
2. Vilka livsstilsförändringar tror ni främst skulle kunna bidra till en bättre psykisk hälsa? Varför?
Denna fråga engagerar eleverna att tänka kritiskt kring sina egna livsstilsval.
3. Diskutera sambandet mellan fysisk aktivitet och psykisk hälsa utifrån aktuell forskning. Vad menar ni är den största vinsten?
Syftet är att få eleverna att analysera och utveckla resonemang om viktiga forskningsresultat.
4. Vad kan samhället göra för att stödja individer i att fatta hälsosamma livsstilsval?
Här uppmanas eleverna att tänka på samhällsnivå och integrationsstrategier.
5. Hur kan olika livsstilsval påverka stresshantering? Ge konkreta exempel.
Denna fråga gör att eleverna kan dra paralleller mellan teori och praktik relaterat till stresshantering.
6. Reflektera över hur sociala relationer kan stötta eller hindra psykisk hälsa.
Frågan syftar till att fördjupa elevernas förståelse för relationernas roll.
7. Vad innebär det att skapa en livsstilsplan och vilka element bör ingå? Ge exempel.
Eleverna får möjlighet att utforska och konkretisera livsstilsplanens innehåll.
8. På vilket sätt kan ni öka medvetenheten om livsstilsfaktorer och deras inverkan på psykisk hälsa i er skola?
Syftet med denna fråga är att uppmuntra till handlingsberedskap och förslag på initiativ.
Bedömning
Provet kan bedömas med en total av 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera.
För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`