En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Psykologi 2a – Attityder och påverkan





Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Psykologi 2a

Tema: Attityder och påverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur attityder formas, förändras och påverkar beteende samt deras förmåga att reflektera över kognitiv dissonans och social påverkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur attityder formas, förändras och påverkar beteende och social interaktion. Eleverna ska också lära sig om begreppet kognitiv dissonans och hur attityder kan påverka beslut och handlingar.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad attityder är och ge exempel på hur de kan påverka individers beteende. Eleven kan också reflektera över mekanismer som driver attitydförändringar och hur social påverkan fungerar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande komponenter ingår inte i attityder?

A) Kognitiva komponenter

B) Affektiva komponenter

C) Beteendemässiga komponenter

D) Ekonomiska komponenter

2. Vad innebär begreppet kognitiv dissonans?

A) Attityder förändras enkelt

B) En konflikt mellan attityder och beteende

C) En överenskommelse mellan grupper

D) Negativ påverkan från media

3. Vilket perspektiv betonar att attityder ofta är en indikation på framtida beteende?

A) Theory of planned behavior

B) Social identitetsteori

C) Behaviorism

D) Kognitiv psykologi

4. Hur kan man reducera kognitiv dissonans?

A) Genom att undvika information

B) Genom att ändra attityder eller rationalisera beteende

C) Genom att öka konflikter

D) Genom att ignorera situationen

5. Vad kan påverka attityder enligt socialisering?

A) Familj och vänner

B) Endast eget utvärderande

C) Mycket informationskällor

D) Ingen påverkan alls

6. Vilken av följande metoder är inte relaterad till attitydförändring?

A) Kognitiv omstrukturering

B) Social jämförelse

C) Ignorering av attityder

D) Positiv förstärkning

7. Kognitiva dissonans kan uppstå när:

A) Man har klara och överenskomna attityder

B) Det finns en oenighet mellan attityder och handlingar

C) All information är tillgänglig

D) Man är en del av en strikt grupp

8. Enligt teorin om planerat beteende, vad påverkar intentioner?

A) Attityder, normer och uppfattad kontroll

B) Endast personliga värderingar

C) Social interaktion

D) Genetiska faktorer

9. Vilket av följande påverkar mest attityder?

A) Tidsfördriv

B) Ekonomisk status

C) Sociala grupper

D) Utbildning och erfarenhet

10. Vad är en negativ attityd gentemot en social grupp oftast benämnd?

A) Fördom

B) Diskriminering

C) Acceptans

D) Objektivitet

11. Om en individ förändrar sin attityd efter att ha fått ny information, vad kallas detta?

A) Attitydförändring

B) Stabilitet

C) Kognition

D) Social påverkan

12. I vilket av följande sammanhang är kognitiv dissonans mer troligt att upplevas?

A) Vid enigheten i grupp

B) Vid motstridiga handlingar och attityder

C) Vid klar information

D) Vid positiv feedback

13. Vad innebär social påverkan?

A) Att påverka gruppens åsikter

B) Att anpassa sig till gruppens normer

C) Att ignorera grupptryck

D) Att hausse eller sänka betyg

14. En definition av attityd kan vara:

A) En reaktion på känslor

B) En stabil predisposition att reagera på ett visst sätt

C) En lösning på konflikt

D) En kognitiv uppfattning baserad på logik

15. Vad kan vara en effekt av starka attityder?

A) Passivitet

B) Aktiv påverkan av beteende

C) Beteendeförändring sällan

D) Ingen påverkan alls

Resonerande frågor

1. Diskutera hur dina egna attityder har formats genom livet.

(Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över och analysera sina personliga erfarenheter av attityder.)

2. På vilket sätt kan kognitiv dissonans påverka dina beslut i framtiden?

(Elever ges möjlighet att koppla teorin om kognitiv dissonans till sina framtida val och beslut.)

3. Reflektera över en situation där en attitydförändring blev nödvändig. Vad ledde till den förändringen?

(Denna fråga uppmanar eleverna att analysera orsaker och konsekvenser av attitydförändringar.)

4. Hur skulle du rekommendera någon att hantera kognitiv dissonans?

(Frågan syftar till att låta eleverna tänka på praktiska strategier och teorier kring attitydjustering.)

5. Vilken roll spelar social påverkan i din egna attityder? Ge exempel.

(Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring social påverkan och dess effekter på egna attityder.)

6. Hur skiljer sig attityder åt beroende på kulturella eller sociala kontexter?

(Eleverna får överväga och jämföra attityder över olika sociokulturella grupper.)

7. Kan en attityd vara både positiv och negativ samtidigt? Resonera utifrån ett exempel.

(Detta uppmanar elever att analysera komplexiteten i attityder och deras inverkan på beteende.)

8. Diskutera mentala strategier för att förändra negativa attityder.

(Eleverna får tillfälle att framföra tankar och idéer kring attitydförändring och dess mekanismer.)

Bedömning

Faktafrågorna kan ge maximalt 15 poäng, medan de resonerande frågorna kan ge maximalt 15 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.