En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Psykologi 2a – Grupper och grupperingar

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2a
Tema: Grupper och grupperingar

Syfte

Syftet med detta prov är att mäta elevernas förståelse av gruppers funktion och dynamik, samt deras förmåga att reflektera över sin egen roll i olika grupper. Det är viktigt att eleverna kan koppla teoretiska koncept till praktiska erfarenheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur grupper fungerar, vilket inkluderar gruppdynamik, grupptillhörighet och hur sociala skäl och normer påverkar individers beteende inom en grupp. Eleverna ska också läsa om ledarskap och roller inom grupper.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva grundläggande begrepp relaterade till gruppdynamik och förklara hur grupper påverkar individens beteende. Eleven kan också reflektera över sin egen roll inom grupper och hur normer och värderingar bildas.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en primärgrupp?

A) Klassrummet

B) Fotbollslag

C) Familj

D) Arbetsgrupp

2. Vad handlar gruppdynamik främst om?

A) Individualism i gruppen

B) Interaktioner mellan medlemmar i en grupp

C) Gruppens storlek

D) Gruppens ledarskap

3. Vilken faktor påverkar oftast individens beteende i en grupp?

A) Lagar

B) Utbildning

C) Normer

D) Ekonomiska resurser

4. Vilken roll beskriver en person som styr och koordinerar arbetet i en grupp?

A) Följare

B) Ledare

C) Observerare

D) Kritiker

5. Vilken av följande är en egenskap hos normer inom en grupp?

A) De kan förändras över tid

B) De är alltid tydliga

C) De påverkar inte beteendet

D) De är alltid positiva

6. Vad innebär grupptillhörighet?

A) Att vara ensam i en grupp

B) Att identifiera sig med en grupp och dess medlemmar

C) Att alltid ha samma åsikt

D) Att alltid bli vald som ledare

7. Vilken typ av grupp kännetecknas av att medlemmarna har ett gemensamt mål?

A) Primärgrupp

B) Sekundärgrupp

C) Tredjepartsgrupp

D) Informell grupp

8. Hur skapas normer i grupper?

A) Genom regeringspolicyer

B) Genom interaktion och erfarenheter

C) Genom utbildning i skolan

D) Genom individuella beslut

9. Vad beskriver en informell roll i en grupp?

A) En roll som formellt tilldelats av en ledare

B) En roll som uppstår naturligt genom interaktioner

C) En roll som alltid är positiv

D) En roll som inte påverkar gruppen

10. Vad kan en konflikt i en grupp leda till?

A) Enighet

B) Förändringar i normer och roller

C) En slutgiltig lösning

D) Ökad motivation

11. En person som alltid ifrågasätter gruppens beslut kallas för?

A) Följare

B) Kritik

C) Medlare

D) Tyst observatör

12. Vilken typ av grupp kännetecknas av en informell struktur och kortvarighet?

A) Sekundärgrupp

B) Temporär grupp

C) Primärgrupp

D) Officiell grupp

13. Vilken typ av roll kan uppkomma naturligt i en grupp?

A) Formell roll

B) Informell roll

C) Ledarroll

D) Aktiv roll

14. Vilken egenskap är mest typisk för ledarskap i grupper?

A) Att vara tyst och osynlig

B) Att kunna motivera och inspirera medlemmar

C) Att vara strikt och autoritär

D) Att undvika konflikter

15. Vad är en av de negativa effekterna av grupper?

A) Samarbete

B) Grupptryck

C) Stöd

D) Kreativitet

Resonerande frågor

1. Hur påverkar olika typer av grupper våra liv? Beskriv och ge exempel från ditt egna erfarenhet. (Denna fråga ger möjlighet att knyta an till personliga upplevelser och reflektera över begrepp.)

2. På vilket sätt kan normer både gynna och missgynna en grupp? Diskutera med exempel. (Denna fråga uppmuntrar till att tänka kritiskt kring normernas roll.)

3. Hur kan din roll i en grupp förändras beroende på situationen? Reflektera över olika exempel. (Frågan ger möjlighet att utforska dynamiken i roller.)

4. Vilka konsekvenser kan grupptryck få för individen? Ge exempel på både positiva och negativa effekter. (Eleverna kan här visa sin förståelse för det sociala inflytandet.)

5. Vilken betydelse har ledarskap för gruppers funktion och effektivitet? Diskutera detta utifrån dina egna insikter. (Ger eleverna möjlighet att urgöra sina insikter om ledarskap.)

6. Hur kan insikter om gruppdynamik tillämpas i framtida samarbeten? Beskriv konkreta exempel. (Frågan uppmuntrar till tillämpning av teori i praktiken.)

7. Vad har du lärt dig om din egen interaktion i grupper under denna lektion? Reflektera och ge exempel. (Denna fråga ger en personlig dimension och möjlighet till djup reflektion.)

8. Hur kan konflikter i grupper hanteras för att främja en positiv dynamik? Diskutera strategier. (Ger eleverna möjlighet att tänka kring lösningar och strategier för grupper.)

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger 15 poäng (2 poäng för varje korrekt besvarad fråga).

För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).