En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Psykologi 2a – Social påverkan och grupper

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2a
Tema: Social påverkan och grupper

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för social påverkan, grupper och dess inverkan på individuellt beteende. Genom att svara på frågor och reflektera över sina erfarenheter ska eleverna uppvisa sin kunskap kring begrepp som konformitet, lydnad och gruppdynamik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för social påverkan och hur grupper fungerar. Eleverna ska förstå begrepp som konformitet, lydnad, gruppdynamik och hur dessa faktorer påverkar individers beteende.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva begrepp relaterade till social påverkan och gruppdynamik och ge exempel på hur dessa påverkar individer. Eleven kan också reflektera över sitt eget beteende inom grupper och de normer som formas där.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande begrepp beskriver den tendens som individer har att anpassa sig till en grupps normer?

A) Social facilitation

B) Konformitet

C) Individualism

D) Altruism

2. Vad handlar Milgrams lydnadsexperiment främst om?

A) Grupptryck

B) Lydnad mot auktoritet

C) Social identitet

D) Kognitiv dissonans

3. Vilken typ av social påverkan kan leda till att individer gör något de normalt inte skulle göra?

A) Social norm

B) Grupptryck

C) Social facilitering

D) Solidaritet

4. Vilken av följande faktorer kan påverka graden av konformitet i en grupp?

A) Gruppens storlek

B) Enighet i gruppen

C) Tidsbegränsning

D) Allt ovanstående

5. Vad innebär gruppdynamik?

A) En individs beteende i isolering

B) Interaktioner och relationer inom en grupp

C) En metod för att påverka individen

D) En form av socialisering

6. I vilket experiment demonstrerades konformitet genom att deltagare valde mellan olika linjer?

A) Zimbardos fängelseexperiment

B) Asch-konformitetsexperimentet

C) Milgrams lydnadsexperiment

D) Banduras dockexperiment

7. Vilka faktorer kan bidra till lydnad i en auktoritär situation?

A) Utbildning

B) Hierarki

C) Individens personlighet

D) Inga

8. Vad händer ofta med individuella beslut i en gruppsituation?

A) De förstärks

B) De påverkas

C) De ignoreras

D) De kritiseras

9. Vilken av följande beskriver en norm inom en grupp?

A) En individuell åsikt

B) Oskrivna regler för beteende

C) En lag

D) En teori

10. Vad innebär social faciliteting?

A) Att arbeta ensamt

B) Att prestera bättre i närvaro av andra

C) Att anpassa sig till grupptryck

D) Att bli påverkad av personer i ens omgivning

11. Vilken roll kan ledaren ha i en grupp?

A) Ingen roll

B) En påverkansfaktor

C) En observatör

D) En kritiker

12. I vilket sammanhang är det mest troligt att lydnad sker?

A) Vid peer-tryck

B) I en hierarkisk struktur

C) I en demokratisk struktur

D) I en informell grupp

13. Vad innebär begreppet “social påverkan”?

A) En påtvingad situation

B) Påverkan av andra på individers beteenden och uppfattningar

C) En självständig åtgärd

D) Ett positivt inflytande

14. Vilket av följande begrepp handlar om förändringen av attityder, åsikter eller beteenden mellan individer i en grupp?

A) Grupptryck

B) Social påverkan

C) Individuell utveckling

D) Kollektiv intelligens

15. Hur kan normer påverka beteende i en grupp?

A) De är irrelevanta

B) De styr hur medlemmar beter sig

C) De skapar konflikt

D) De förändrar individer

Resonerande frågor

1. Hur kan konformitet påverka individers beslutsfattande?
Syftet är att eleverna ska analysera effekterna av konformitet på personliga beslut.

2. Reflektera över en situation där du känner att du har påverkats av grupptryck. Hur reagerade du?
Eleverna ges möjlighet att koppla teori till sina egna erfarenheter.

3. Diskutera hur grupptillhörighet kan påverka identiteten.
Syftet är att utforska identitetens komplexitet i relation till sociala grupper.

4. Beskriv skillnader mellan positiv och negativ social påverkan.
Eleverna får möjlighet att identifiera och resonera kring olika typer av påverkan.

5. Hur kan individen stå emot negativt grupptryck?
Syftet är att få eleverna att reflektera på strategier för motstånd.

6. Analysera vad Milgrams experiment säger om mänsklig lydnad i en social kontext.
Eleverna uppmanas att koppla teori med empiri för att nå djupare insikter.

7. Utvärdera hur normer kan skapa både säkerhet och begränsningar inom en grupp.
Syftet är att visa hur normer har både positiva och negativa konsekvenser.

8. Hur kan gruppdynamik påverka en ledarskapsstil?
Eleverna får möjlighet att diskutera relationer mellan grupper och ledarskap.

Bedömning

Provets poängsättning är som följer:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Högst 15 poäng kan uppnås.

Resonerande frågor: Varje fråga bedöms med upp till 3 poäng baserat på djup och relevans. Högst 24 poäng kan uppnås.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`