En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Psykologi 2b – Attityder och påverkan

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Attityder och påverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur attityder formas och påverkar beteenden, samt deras förmåga att reflektera över social påverkan, konformitet och kognitiv dissonans.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur attityder formas, förändras och påverkar beteende, samt hur social påverkan kan leda till konformitet och lydnad. Eleverna ska lära sig hur attityder kan förändras och de faktorer som påverkar denna förändring.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva vad attityder är och ge exempel på hur de kan påverka individer och deras beteenden. Eleven kan också reflektera över mekanismer som driver attitydförändringar och hur social påverkan fungerar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en komponent av attityder?
A. Interna känslor
B. Social påverkan
C. Mål och motivation
D. Kognitiva komponenter

2. Vad innebär kognitiv dissonans?
A. Sammanfallande attityder
B. Oenighet mellan attityder och beteenden
C. Ökad konformitet
D. Förändrade sociala normer

3. Vilken teori förklarar sambandet mellan attityder och beteende?
A. Theory of planned behavior
B. Teorin om social påverkan
C. Teorin om grupptänkande
D. Teorin om kognitiv balans

4. Vilken av följande faktorer kan påverka attitydförändringar?
A. Normer
B. Grupptryck
C. Samhällsstruktur
D. Ekonomiska faktorer

5. Vad handlar social påverkan om?
A. Hur andras åsikter påverkar vårat beteende
B. Inre motivation
C. Kulturell bakgrund
D. Personlighetsdrag

6. Vad kan kognitiv dissonans leda till?
A. Permanent förändrad identitet
B. Förändrade attityder eller rationalisering av beteende
C. Ökad självkännedom
D. Minskad social interaktion

7. Vilken är en metod för att hantera kognitiv dissonans?
A. Ignorera problemet
B. Ändra attityder
C. Sänka krav
D. Förbise känslor

8. Attityder kan påverkas av vilken typ av kommunikation?
A. Verbala argument
B. Icke-verbal kommunikation
C. Ej personliga meddelanden
D. Enkla påståenden

9. Vilken teori beskriver hur människor planerar beteenden utifrån sina attityder?
A. Social kognition
B. Theory of planned behavior
C. Kognitiv dissonanstheorin
D. Social identitetsteori

10. Vilken av följande kan vara en fördel med att förändra en negativ attityd?
A. Ökad isolering
B. Förlorad identitet
C. Bättre social interaktion
D. Mer stress

11. Hur kan social påverkan leda till konformitet?
A. Genom att individer anpassar sig efter gruppers normer
B. Genom att stärka egna åsikter
C. Genom att uppmuntra individuell beslutsfattande
D. Genom att skapa oenighet

12. Vilket begrepp beskriver när individers beteenden påverkas av andras normer?
A. Konformitet
B. Social påverkan
C. Olikhet
D. Personlig agentur

13. Vilken är en typ av social påverkan?
A. Lydnad
B. Självständighet
C. Självkontroll
D. Ockupation

14. Hur beskriver vi attityders affektiva komponent?
A. Genom att fokusera på tankar
B. Genom att mäta påverkan
C. Genom att bedöma känslor fastställda i attityder
D. Genom att ignorera känslor

15. Vilken roll har personliga erfarenheter i attityders utveckling?
A. Ingen roll
B. Viktig roll i attitydförändringar
C. Förbise erfarenheter
D. Bidrar till förutfattade meningar

Resonerande frågor

1. Reflektera över en attityd som du har och hur den har förändrats över tid. Ge exempel på faktorer som bidragit till denna förändring.
Syftet med denna fråga är att eleverna ska kunna visa djupgående reflektion och samband mellan attityder och personliga erfarenheter.

2. Beskriv ett exempel där du har upplevt kognitiv dissonans. Hur hanterade du det?
Frågan syftar till att få eleverna att analysera och förstå sina egna känslor och beteenden i sociala sammanhang.

3. Diskutera hur social påverkan kan både positiva och negativa effekter på individers attityder.
Denna fråga inviger elever i att förstå komplexiteten av social påverkan och dess konsekvenser.

4. Vilka strategier kan användas för att hantera kognitiv dissonans i grupp? Illustrera med ett exempel.
Syftet här är att få eleverna att tänka kritiskt om lösningar på kognitiva konflikter i sociala sammanhang.

5. Hur kan världen påverkas av attityder gällande klimatfrågor? Ge specifika exempel.
Denna fråga syftar till att koppla personliga attityder till globala fenomen och utmaningar.

6. Vilka skillnader finns mellan attityder och värderingar? Diskutera med exempel.
Eleverna ska kunna demonstrera mer avancerad förståelse av psykologiska koncept och deras relationer.

7. Hur kan man i praktiken använda sin kunskap om attityder för att påverka andra positivt?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på praktiska tillämpningar av deras psykologiska kunskaper.

8. Reflektera över hur sociala medier kan påverka attityder i dagens samhälle.
Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt om moderna kommunikationsformer och deras effekter på attityder.

Bedömning

Provet bedöms med maximalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).