Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Grupper och dess dynamik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för gruppers funktion, gruppdynamik, roller och normer, samt att de kan reflektera över sin egen roll inom grupper. Provets frågor är utformade för att ge en helhetsbild av deras kunskaper inom detta tema.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för hur grupper fungerar och hur gruppdynamik, roller och normer påverkar individers beteende. Eleverna ska också lära sig om de processer som sker inom grupper och hur dessa kan påverka relationer och beslut.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva grundläggande begrepp relaterade till gruppdynamik och förklara hur grupper påverkar individens beteende. Eleven kan också reflektera över sin egen roll inom grupper och hur normer och värderingar bildas där.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av grupp är en familj?
A) Sekundärgrupp
B) Informell grupp
C) Formell grupp
D) Primärgrupp
2. Vad är en roll i en grupp?
A) En grupps syfte
B) En specifik uppgift eller funktion
C) Antalet medlemmar i gruppen
D) En norm som gäller för alla
3. Vad kan grupptryck leda till?
A) Större individuell frihet
B) Ökad kreativitet
C) Enighet trots oenighet
D) Effektivare beslut
4. Vilken av följande är en funktion av normer i grupper?
A) Att hindra kommunikation
B) Att styra beteendet hos medlemmar
C) Att öka konflikterna
D) Att skapa oreda
5. Hur kan roller i en grupp vara?
A) Endast formella
B) Endast informella
C) Både formella och informella
D) Ingen av dessa
6. Vad innebär gruppdynamik?
A) Processerna som påverkar interaktionen inom en grupp
B) Antalet personer i en grupp
C) Relationen mellan individer i en sekundärgrupp
D) Skillnader mellan grupper
7. Vilket begrepp beskriver osynliga regler inom en grupp?
A) Traditioner
B) Normer
C) Roller
D) Mönster
8. Vad är en möjlig konsekvens av normer som förändras i en grupp?
A) Stabilitet inom gruppen
B) Konflikter mellan medlemmarna
C) Förbättrad kommunikation
D) Ökad tillit
9. Vad kännetecknar en sekundärgrupp?
A) Emotionell närhet
B) Formella relationer
C) Långvariga relationer
D) Kontakt endast vid behov
10. Vad innebär det att reflektera över sin egen roll i en grupp?
A) Att tala mer än andra
B) Att stänga ner egna åsikter
C) Att förstå sin påverkan på gruppen
D) Att ta ledarskapet i alla situationer
11. Vilken faktor påverkar gruppens beslutsfattande mest?
A) Gruppmedlemmarnas interaktioner
B) Styrdokument
C) Tidsramen för beslutet
D) Grupplängden
12. Vilken av följande är en form av grupptryck?
A) Att vara ledare i en grupp
B) Att ignorera åsikter
C) Att anpassa sig för att passa in
D) Att vara utanför gruppen
13. Vad kan upplevas om normer i en grupp är för strikta?
A) Ökad produktivitet
B) Stress och motstånd
C) Kreativ problemlösning
D) Mer öppenhet
14. Hur kan en naturlig ledare identifieras i en grupp?
A) Genom formell utnämning
B) Genom påverkan och respekt från andra
C) Genom att alltid tala mest
D) Genom att vara könsneutral
15. Vilken insikt kan en elev ha efter utbildning om gruppdynamik?
A) Att grupper alltid är positiva
B) Att man inte kan påverka sin roll
C) Att man själv kan förändra sin påverkan
D) Att roller alltid är samma
Resonerande frågor
1. Reflektera över din roll i en grupp. Hur har du märkt att detta påverkar gruppens dynamik?
Syftet är att uppmuntra en djupgående självreflektion kring individens bidrag inom en grupp.
2. Beskriv hur gruppnormer kan skapa både positiv och negativ dynamik. Ge exempel.
Här ges möjlighet att analysera komplexiteten i normers påverkan på grupper.
3. Ge exempel på en situation där grupptryck har påverkat ditt beslut. Vad lärde du dig av detta?
Frågan syftar till att låta eleverna dra insikter från praktiska erfarenheter.
4. Hur kan förståelsen för gruppdynamik hjälpa er i framtida samarbeten?
Denna fråga uppmuntrar till att tänka framåt och applicera teori i praktiken.
5. Diskutera hur ledarskapet i en grupp kan påverka roller och normer.
Ger eleverna möjlighet att analysera ledarskapsrollens betydelse för dynamik.
6. Vilka strategier kan användas för att hantera konflikter i grupper?
Frågan ger möjlighet att diskutera lösningar och strategier i sociala sammanhang.
7. Reflektera över en gång då du kände att gruppen var oeniga. Vad gjorde ni för att nå enighet?
Syftet är att uppmuntra till reflektion över konflikthantering och samarbete.
8. Vilken betydelse har kultur i grupper? Hur kan detta påverka dynamik och beslut?
Denna fråga ger möjlighet att diskutera mångfald och dess inverkan på grupper.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng.
För betyg E krävs totalt minst 8 poäng. För betyg C krävs totalt minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs totalt minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.