“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2b
Tema: Kulturella skillnader och deras påverkan på psykologiska processer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur kulturella faktorer påverkar psykologiska processer, samt att stimulera reflektion över deras egna kulturella bakgrunder i relation till psykologin.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en översikt av hur kulturella och sociala faktorer påverkar psykologiska processer, inklusive lärande, attityder och beteenden. Eleverna ska förstå hur kultur formar våra värderingar och normer och hur detta återspeglas i våra liv.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur kulturella faktorer påverkar psykologiska aspekter och ge exempel på hur olika kulturer kan ha olika syn på exempelvis mental hälsa, känslor och socialisation. Eleven kan också reflektera över sin egen kulturella bakgrund och hur den påverkar deras perspektiv och beteende.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär kultur inom psykologi?
- Enbart traditioner.
- En samling av normer och värderingar.
- En statisk uppsättning mönster.
- Det inkluderar normer, värderingar och traditioner.
- Vilken av följande faktorer påverkar socialisation?
- Endast familjen.
- Familj, vänner och media.
- Enbart skolan.
- Endast kulturella traditioner.
- Vad fokuserar interkulturell psykologi på?
- Skillnader i biologiska processer mellan kulturer.
- Människors erfarenheter och beteende i olika kulturer.
- Enbart individuella psykologiska teorier.
- Universella psykologiska principer.
- Vilken skillnad kan ses kring synen på mental hälsa mellan kulturer?
- Det finns inga skillnader.
- Endast västerländska kulturer har en formell behandling för mental ohälsa.
- Olika kulturer kan ha olika synsätt och behandlingsmetoder.
- Kultur spelar ingen roll i synen på mental hälsa.
- Vad innebär det att reflektera över sin egen kulturella bakgrund?
- Att förneka sin kultur.
- Att förstå hur ens egna värderingar påverkar ens perspektiv.
- Att endast fokusera på andras kulturer.
- Att koppla tillbaka till historien.
- Vilken av följande kan vara en kulturell skillnad i emotionell uttryck?
- Känslor är alltid uttryckta.
- Vissa kulturer betonar återhållsamhet vid känslor.
- Känslor är universella och uttrycks likadant.
- Emotionell uttryck är enbart biologiskt.
- Vad syftar socialisation till?
- Att isolera individer från samhället.
- Att forma individens psyke genom interaktioner.
- Att kontrollera beteenden genom strikt disciplin.
- Att lära ut kulturella normer endast gjennom skolan.
- Vilken typ av uppsats ska eleverna skriva?
- Enbart om andra kulturer.
- En uppsats utan reflektioner.
- En reflekterande uppsats om egen kultur.
- En faktabasera uppsats utan analyser.
- Hur kan betingade reaktioner skilja sig mellan kulturer?
- De är alltid desamma.
- Uteslutande biologiskt bundna.
- De kan påverkas av kulturella normer och värderingar.
- De finns endast i västerländska samhällen.
- Vad kan skillnader i familjestrukturer påverka?
- Endast ekonomin.
- Utbildningssystemet.
- Självbild och sociala relationer.
- Det har ingen påverkan.
- Vilka faktorer är centrala för kulturell mångfald?
- Endast språk.
- Endast religion.
- Språk, religion och traditioner.
- Det är endast biologiska faktorer.
- Vad innebär kulturell relativism?
- Att alla kulturer är identiska.
- Att ingen kultur är överlägsen någon annan.
- Att västvärlden är den bästa kulturen.
- Att traditioner alltid är bra.
- Vilken roll spelar media i socialisation?
- Media har ingen roll.
- Media formar uppfattningen om normer och värderingar.
- Media skapar alla kulturella skillnader.
- Media är endast en underhållningskälla.
- Vad är en viktig skillnad i attityder till sorg mellan kulturer?
- Det är samma i alla kulturer.
- Olika kulturer har olika sätt att uttrycka sorg.
- Sorg är inte en universell känsla.
- Endast kvinnor uttrycker sorg.
- Vilka konsekvenser kan orsakade av olika kulturella uppväxtmiljöer?
- Enbart positiva konsekvenser.
- Kulturella skillnader kan påverka uppfattningar och beteenden negativt eller positivt.
- Inga konsekvenser.
- Endast enskilda områden påverkas.
Resonerande frågor
- Diskutera hur din egen kulturella bakgrund har påverkat dina attityder kring psykisk hälsa.
Syftet är att låta eleverna tänka kritiskt kring sina egna erfarenheter och uppleva kulturell påverkan på individnivå.
- Ge exempel på hur kulturella skillnader kan påverka interaktionen mellan människorna i din omgivning.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera och koppla sina insikter till verkliga livserfarenheter.
- Reflektera över en kulturell norm som du anser är utmanande. Hur påverkar den dig?
Syftet är att uppmuntra djupare reflektion kring normens roll i deras liv och potentialen för förändring.
- Hur kan förståelse för kulturella skillnader förbättra relationer mellan individer?
Genom att framhäva vikten av kulturell medvetenhet underlättas lärande av empati och tolerans.
- Beskriv hur kulturella faktorer kan påverka en individs beslut i krissituationer.
Eleverna får utforska de lagrade mönster som säkerställer en djupare förståelse för betingade reaktioner.
- Analysera skillnader i hur emotionell uttryck kan variera mellan kulturer. Ge exempel.
Eleverna stimuleras att utforska och exemplifiera komplexiteten i känslomässig kommunikation.
- Hur kan interkulturell psykologi bidra till att lösa konflikter i samhället?
This encourages students to envision practical applications of their theoretical knowledge in real-world scenarios.
- Reflektera över hur globalisering kan påverka kulturella värderingar och psykologiska processer.
Detta ger utrymme för diskussion om förändrad kulturell dynamik och dess effekt på mänskligt beteende.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng för varje rätt svar, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 3 poäng för varje svar, totalt 24 poäng.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`