Prov: Internationell rätt och Europarätt
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Rätten och samhället
Tema: Internationell rätt och Europarätt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen ska ge en förståelse för internationella rättssystem och hur dessa är kopplade till svenska lagar och regler. Lektionen fokuserar på den europeiska integrationsprocessen, internationellt skydd av mänskliga rättigheter och hur svenska rättigheter kan påverkas.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för grunderna i internationell rätt och Europarätt samt beskriva hur dessa rättssystem påverkar svenska lagar och medborgarnas rättigheter.
Prov
Faktafrågor
- Vad är internationell rätt?
- A) Rättssystem som reglerar relationer mellan stater och skyddar individer.
- B) Rättssystem för enskilda individer i en nation.
- C) Rättssystem för företag i internationell handel.
- D) Rättssystem som huvudsakligen handlar om inhemska lagar.
- Vad står Europarätt för?
- A) Rättssystem som omfattar hela Europa.
- B) Rättssystem i Nordamerika.
- C) Rättssystem inom Europeiska unionen.
- D) Rättssystem enbart för EU:s medborgare.
- Vilken roll har FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?
- A) Att fastställa grundläggande rättigheter för alla människor.
- B) Att ge utbildning till medborgarna.
- C) Att reglera handel mellan stater.
- D) Att skapa en konstitution för EU.
- Vad är skillnaden mellan primärrätt och sekundärrätt inom Europarätten?
- A) Primärrätt är lagar från medlemsstaterna, sekundärrätt är EU-lagar.
- B) Primärrätt är grundläggande avtal, medan sekundärrätt är lagar och direktiv som antas av EU.
- C) Primärrätt är endast för nya medlemsländer, sekundärrätt för gamla.
- D) Primärrätt endast omfattar människorätt, sekundärrätt resterande lagar.
- Hur påverkar EU:s lagstiftning svenska lagar?
- A) EU-lagar har ingen inverkan på nationell lagstiftning.
- B) EU-lagar har företräde framför nationell lagstiftning vid konflikter.
- C) Svenska lagar kan helt ignorera EU-lagar.
- D) Endast svenska domstolar kan tolka EU-lagar.
- Vilken organisation ansvarar för att skydda mänskliga rättigheter inom EU?
- A) Europadomstolen.
- B) FN.
- C) Europaparlamentet.
- D) EU-kommissionen.
- Vilken av följande konventioner handlar om barns rättigheter?
- A) Europakonventionen.
- B) FN:s barnkonvention.
- C) FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
- D) Genèvekonventionen.
- Vad innebär adaptionsprincipen inom internationell rätt?
- A) Att internationella lagar alltid gäller över nationella lagar.
- B) Att nationella lagar anpassas efter internationella åtaganden.
- C) Att endast nationella lagar gäller vid tvister.
- D) Att medlemsländer får ignorera internationella fördrag.
- Vilket av följande är en källa till internationell rätt?
- A) Folkrättsliga fördrag.
- B) Valsedlar.
- C) Lokala lagar.
- D) Internationella sportregler.
- Vilken roll spelar Europadomstolen?
- A) Den bedömer endast brottmål.
- B) Den skyddar medborgarnas rättigheter enligt Europarätt.
- C) Den skapar nya lagar inom EU.
- D) Den ansvarar för miljöfrågor i EU.
Resonerande frågor
- Hur kan internationell rätt påverka en individs rättigheter i Sverige?
Syftet med denna fråga är att låta eleven analysera och koppla samman internationella och nationella rättigheter. - Ge exempel på konflikter mellan svensk lag och internationell rätt och diskutera deras konsekvenser.
Frågan kräver att eleven visar förståelse för komplex i lagar och deras tillämpning. - Diskutera hur Europarätten garanterar mänskliga rättigheter och ge exempel på konkreta fall.
Här kan eleven visa djupgående kunskap om rättssystemet och praktiska tillämpningar av Europarätt. - Analysera viktigheten av att Sverige följer internationella konventioner i sin lagstiftning.
Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande kring nationell suveränitet kontra internationella åtaganden. - Hur kan eleverna påverka och förstå rättigheter genom internationella avtal och konventioner?
Frågan öppnar för diskussion kring medvetande och aktivism bland unga människor. - Vad kan konsekvenserna bli av bristande nationellt lagarbete gentemot EU-lagar?
Här kan eleven resonera kring juridiska och politiska följder av konflikter mellan lagar. - Hur ser framtiden ut för internationell rätt i en globaliserad värld?
Denna fråga uppmuntrar till framtidsorientering och reflektion över global rättsutveckling. - Vilken roll spelar utbildning i att förstå och implementera internationell rätt i Sverige?
Frågan ger utrymme för att diskutera det pedagogiska perspektivet och samhällsengagemang.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera.
Minst 8 poäng krävs för betyg E, minst 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och minst 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).