Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Rätten och samhället
Tema: Konstitutionell rätt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om konstitutionell rätt och dess betydelse för det svenska samhället, inklusive kunskapen om grundlagar, rättigheter och maktens fördelning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Grundläggande principer för rättssystemet, rättsordningens uppbyggnad och funktion samt betydelsen av grundlagarna för rättsskyddet.
Kunskapskrav
- Eleven ska kunna redogöra för grundläggande rättsliga principer och aktörers roller inom det svenska rättssystemet.
- Eleven ska kunna identifiera och förklara centrala begrepp inom konstitutionell rätt.
- Eleven ska kunna resonera kring hur grundlagarna påverkar medborgarnas rättigheter och skyldigheter.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en av Sveriges grundlagar?
a) Borgerlig rätt
b) Regeringsformen
c) Förvaltningslagen
d) Yttrandefrihetslagen - Vilket år antogs RF (Regeringsformen)?
a) 1974
b) 1809
c) 1974
d) 1814 - Vad innebär maktdelningsprincipen?
a) Att alla maktutövare är likställda
b) Att statens makt fördelas mellan olika institutioner
c) Att ingen person får mer makt än en annan
d) Att all makt ligger hos regeringen - Vem har rätt att väcka talan i Förvaltningsdomstolen?
a) Endast statliga myndigheter
b) Varje medborgare som berörs av ett beslut
c) Endast kommuner
d) Riksdagen - Vad handlar tryckfrihetsförordningen (TF) om?
a) Skydd för yttrandefriheten
b) Skydd för tryckta skrifter
c) Rätten att publicera utan ansvar
d) Rätt till offentlighetsprincipen - Vilken grundlag skyddar den personliga integriteten?
a) Regeringsformen
b) Tryckfrihetsförordningen
c) Yttrandefrihetslagen
d) Svenska folket - Vad innebär begreppet “lex superior”?
a) Lag som alltid gäller
b) Högre lag gäller över lägre lag
c) Lag som stiftats av riksdagen
d) Bättre lagar för medborgarna - I vilken situation kan en grundlag ändras?
a) På förslag av vilken riksdagsledamot som helst
b) Genom två riksdagsbeslut med val emellan
c) Om en majoritet av regeringen röstar för
d) Vid folkomröstning - Vad innebär offentlighetsprincipen?
a) Alla dokument är hemliga
b) Medborgare har rätt att ta del av offentliga handlingar
c) Endast journalister har rätt till information
d) Ingen har rätt att offentliggöra dokument - Vilken myndighet granskar att grundlagarna följs?
a) Förvaltningsrätten
b) Högsta domstolen
c) Riksrevisionen
d) Justitieombudsmannen - Vilken av följande rättigheter är skyddad av grundlagen?
a) Rätten till arbete
b) Yttrandefrihet
c) Rätten till privatliv
d) Rätten att äga egendom - I vilket sammanhang används begreppet “proportionalitet” inom konstitutionell rätt?
a) När det handlar om straffskalor
b) Vid begränsningar av medborgerliga rättigheter
c) När man ska dela makt
d) I ekonomisk politik - Vad kan en medborgare göra om de anser att deras rättigheter har kränkts?
a) Ingenting
b) Anmäla ärendet till Justitieombudsmannen
c) Vänta på att det ska lösas
d) Ta lagen i egna händer - Vad innebär rättsstatsprincipen?
a) Att lagarna är ändamålsenliga
b) Att ingen står över lagen
c) Att alla har rätt till rättvis rättegång
d) Att lagen ska vara orättvis mot vissa - Vilken roll har riksdagen enligt Regeringsformen?
a) Utöva dömande makt
b) Legislativ makt
c) Utföra verkställande makt
d) Ingen roll alls
Resonerande frågor
- Fall: En journalist skriver en artikel som kritiserar regeringen. Regeringen hotar att stämma journalisten för förtal. Diskutera hur grundlagarna, särskilt tryckfrihetsförordningen, kan påverka vad som händer i detta fall. Vilket stöd har journalisten av lagarna och hur kan förtalslagen krocka med yttrandefriheten? Tänk också på varför en oberoende press är viktig i en demokrati och hur lagarna skyddar detta.
- Fall: En medborgare tycker att en ny lag strider mot grundlagen och ger dem färre rättigheter. Lagen handlar om att få tillgång till offentlig information. Hur kan medborgaren gå tillväga för att ifrågasätta lagen? Diskutera vilka instanser som kan vara med och hur processen ser ut, samt vad som kan hända för både medborgaren och samhället.
- Fall: Ny lagstiftning har lett till mer övervakning av medborgare för att öka säkerheten. Analysera hur detta påverkar människors rätt till privatliv. Hur hänger detta ihop med proportionalitetsprincipen, och vilka risker finns det för att makten missbrukas i namn av säkerhet?
- Fall: En ny lag gör det svårare att demonstrera på offentliga platser för att hålla ordning. Resonera om hur maktdelningsprincipen spelar in här. Vilka olika aktörer (riksdag, regering, domstolar) påverkar beslutet, och hur påverkar det demokratin och medborgarnas rättigheter?
- Fall: En kommitté föreslår att offentlighetsprincipen ska begränsas för att skydda nationell säkerhet. Diskutera vad detta kan få för konsekvenser för demokratin. Hur vägs säkerhet mot medborgarnas rätt att få veta vad som händer i samhället? Finns det tidigare exempel som visar sådana konflikter och hur de har lösts?
- Fall: En medborgarorganisation vill få riksdagen att ändra en grundlag för att den är gammal och otidsenlig, till exempel en lag om diskriminering. Vilka strategier kan de använda för att påverka riksdagen? Vilka hinder kan de stöta på?
- Fall: En medborgare har blivit felaktigt dömd och anser att deras rätt till en rättvis rättegång har blivit kränkt. Reflektera över vilka rättsliga steg medborgaren kan ta för att försöka ändra detta, och vilka rättigheter som skyddas under rättsprocessen.
- Fall: Sverige har skrivit under en internationell överenskommelse som kräver att landet gör förändringar i sina lagar, till exempel för mänskliga rättigheter. Resonera om hur detta kan påverka svensk lagstiftning. Vilka problem kan uppstå, och hur hanterar rättssystemet dessa situationer? Varför är internationella avtal viktiga?
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, med varje korrekt svar värdesatt till 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng var, vilket ger en möjlighet till 24 poäng.
- E-nivå: Minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor)
- C-nivå: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)