Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Rättspsykiatri
Tema: Grundläggande begrepp inom rättspsykiatri
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av centrala begrepp och teorier inom rättspsykiatri, samt deras förmåga att reflektera över kopplingen mellan psykisk ohälsa och brottsligt beteende samt rättssystemets hantering av detta.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande begrepp och teorier inom rättspsykiatri, inklusive kopplingar mellan psykisk ohälsa och brottsligt beteende, samt det rättsliga systemets hantering av individer som lider av psykiska störningar.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera centrala begrepp och teorier inom rättspsykiatri samt reflektera över reaktionerna i det rättsliga systemet kring psykisk ohälsa.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är en typ av psykisk störning?
A) Depression
B) Huvudvärk
C) Förkylning
D) Alla ovanstående - Vad innebär rättspsykiatri?
A) Studiet av lagar
B) Kopplingen mellan psykiskt ohälsa och brottsligt beteende
C) Behandling av fysiska sjukdomar
D) Utredning av ekonomiska brott - En person som lider av schizofreni kan ha svårt med:
A) Att sova
B) Att skilja på verklighet och illusion
C) Att äta
D) Att röra på sig - Vad står en rättspsykiatrisk undersökning för?
A) En bedömning av en individs psykiska tillstånd i rättsliga sammanhang
B) En allmän medicinsk undersökning
C) En studie av brottstatistik
D) En undersökning av familjeförhållanden - Vilken av följande åtgärder kan tas av rättssystemet vid psykisk ohälsa?
A) Fängelsestraff
B) Tvångsvård
C) Böter
D) Ingen åtgärd - Psykiska störningar kan påverka en individs:
A) Beteende och beslutsfattande
B) Utseende
C) Inkomster
D) Kunskapsnivå - Vilken teori handlar ofta om sambandet mellan psykisk ohälsa och brott?
A) Bio-psyko-social modell
B) Behaviorism
C) Kognitiv teori
D) Humanistisk teori - En etisk fråga inom rättspsykiatri kan handla om?
A) Olika länders lagar
B) Fängelsestraffets längd
C) Balansen mellan rättssäkerhet och vårdinsatser
D) Medicinska metoder - I Sverige, vad kan en åtgärd vara för en person med en psykisk störning som begått brott?
A) Rättspsykiatrisk vård
B) Fängelse utan vård
C) Utskrivning utan stöd
D) Böter - Vilken typ av kriminalitet kopplas ibland till psykisk ohälsa?
A) Ekonomisk brottslighet
B) Sexualbrott
C) Våldbrott
D) Skattebrott - Vad tar man oftast i beaktande i rättspsykiatrisk utredning?
A) Utseende
B) Psykiskt tillstånd
C) Ekonomiska förhållanden
D) Social bakgrund - Vilket av följande alternativ är en viktig reflexion efter en fallstudie inom rättspsykiatri?
A) Omständigheter kring brottet
B) Hur individens psykiska hälsa påverkar deras handlingar
C) Jobbstatus
D) Familjesituation - En person som är åtalad för brott och bedöms ha en psykisk störning kan:
A) Få en rättspsykiatrisk vård istället för fängelse
B) Alltid dömas till fängelse
C) Inte bli åtalad
D) Få böter - Vilket av följande beskriver bäst rättssystemets attityd mot psykisk ohälsa idag?
A) Generell avvisning
B) Ökat fokus på psykiatrisk vård och behandling
C) Lågt intresse
D) Ensidigt fokus på straff - Vilken av dessa faktorer påverkar risk för brottsligt beteende?
A) Psykisk störning
B) Kroppslängd
C) Utbildning
D) Ålder
Resonerande frågor
- Vilka är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till vid bedömning av en individ med psykisk ohälsa inom rättssystemet?
Syftet är att ge svar på komplexiteten i bedömningar för individer med psykisk ohälsa. - Hur påverkar samhällets syn på psykisk ohälsa hanteringen av brott i rättssystemet?
Eleven ges möjlighet att reflektera över sociala och juridiska konsekvenser. - Vilka etiska dilemma kan uppstå när rättssystemet bedömer individer med psykiska störningar?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera moraliska frågor kring rättsprocessen. - Hur kan rättssystemets hantering av psykisk ohälsa förbättras enligt din bedömning?
Ger möjlighet för eleven att se framåt och bidra med konstruktiva förslag. - Vilken roll spelar utbildning för jurister och beslutsfattare kring rättspsykiatri?
Reflekterar över hur kunskap kan påverka frågor inom rättssystemet. - Hur ser du på skillnaden mellan straff och vård i kontexten av rättspsykiatri?
Ge elever möjlighet att resonera kring rehabilitering kontra straff. - Diskutera hur psykisk sjukdom kan påverka en individs ansvar för sina handlingar.
Eleven kan ge nyanserade perspektiv på skuld och ansvar. - Hur kan rättspsykiatri bidra till att minska återfall i brott?
Få eleverna att reflektera kring preventiva åtgärder och rehabilitering.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välmotiverat svar (max 24 poäng)
För att nå bedömning i de olika betygsnivåerna krävs följande poäng:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)