En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Rättspsykiatri – Psykisk ohälsa och rättsliga aspekter






Prov i Rättspsykiatri

Prov i Rättspsykiatri

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Rättspsykiatri
Tema: Psykisk ohälsa och rättsliga aspekter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om psykisk ohälsa och dess rättsliga aspekter, inklusive lagar som styr psykiatrin och hur dessa påverkar individer med psykiska sjukdomar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge kunskaper om relationen mellan psykisk ohälsa och rättsliga aspekter, inklusive lagar som styr psykiatrin och hur dessa påverkar individer med psykiska sjukdomar.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för vad psykisk ohälsa är, ge exempel på olika psykiska sjukdomstillstånd, samt förklara de rättsliga aspekterna som rör dessa tillstånd.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande sjukdomar klassas som en psykisk ohälsa?
A) Diabetes
B) Cancer
**C) Depression**
D) Hjärtsjukdom

2. Vad är syftet med hälso- och sjukvårdslagen?
A) Att främja fysisk träning
B) Att reglera sjukvårdskostnader
**C) Att skydda patienters rättigheter**
D) Att övervaka läkare

3. Vilken av följande lagar rör psykiatrisk tvångsvård?
A) Lagen om stämpelskatt
**B) Lagen om psykiatrisk tvångsvård**
C) Lagen om offentlig upphandling
D) Lagen om patientens rättigheter

4. Vad innebär psykosocial ohälsa?
A) Fysiska sjukdomar orsakade av stress
**B) Psykiska tillstånd orsakade av sociala faktorer**
C) Endast depression och ångest
D) Det är inget vedertaget begrepp

5. Vilken instans behandlar överklaganden av beslut om tvångsvård?
**A) Förvaltningsrätten**
B) Hovrätten
C) Kammarrätten
D) Tingsrätten

6. En person med psykisk ohälsa har rätt till..
A) Ingen behandling
B) Endast medicinering
C) Behandling men inget stöd
**D) Behandling och rehabilitering**

7. Vilka av följande symtom kan vara tecken på psykisk ohälsa?
A) Gladhet och entusiasm
B) Trötthet och energilöshet
**C) Ångest och oro**
D) Utåtriktad personlighet

8. Vilken skyldighet har hälso- och sjukvårdspersonal enligt lag?
**A) Att anmäla misstänkta fall av psykisk ohälsa**
B) Att ge mediciner fritt
C) Att alltid följa patientens vilja
D) Ingen särskild skyldighet

9. Vad innebär suicidprevention?
A) Att förhindra all sjukdom
**B) Att förhindra suicidförsök och självmord**
C) Att isolera sjuka från samhället
D) Att bara vara ett psykoterapeutiskt verktyg

10. En person som är psykiskt sjuk kan inte..
A) Få vård
**B) Fatta alla beslut själv**
C) Uppsöka läkare
D) Få medicin

11. Vilken profession är främst ansvarig för att bedöma behovet av tvångsvård?
A) Socialarbetare
B) Sjuksköterska
**C) Läkare**
D) Psykolog

12. Vad kännetecknar en psykiatrisk diagnos?
A) Den bygger endast på hörselskador
**B) Den baseras på symtom och beteenden**
C) Den kan inte förändras över tid
D) Den ställs alltid av en specialist

13. Hur påverkar stigma personer med psykisk ohälsa?
**A) Det kan leda till utestängning och brist på stöd**
B) Det förbättrar deras självbild
C) Det har ingen påverkan
D) Det garanterar att de får hjälp

14. Vilken av följande metoder är vanlig i behandlingen av psykisk ohälsa?
A) Endast medicinering
**B) Kognitiv beteendeterapi**
C) Isolering
D) Ingen behandling

15. Vad innebär rättssäkerhet för individer med psykisk ohälsa?
A) Ingen rätt att överklaga
**B) Rätt att få sin sak prövad rättsligt**
C) Ingen rätt till privatliv
D) Rätt att få vård utan samtycke

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur psykisk ohälsa kan påverka individer i rättsliga sammanhang. Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera den komplexa relationen mellan psykisk ohälsa och rättssystemet.

2. Diskutera etiska dilemman som kan uppstå vid tvångsvård. Frågan syftar till att låta eleverna reflektera över svåra val och principer som rör tvång och frihet.

3. Analysera hur lagar som rör psykisk ohälsa kan påverka vården av individer. Genom denna analys kan eleverna visa på en djupare förståelse för lagstiftningens roll i vården.

4. Hur kan ett bra bemötande påverka rehabiliteringen av personer med psykisk ohälsa? Syftet är att uppmuntra eleverna att tänja på tankarna om relationen mellan vårdpersonal och patient.

5. Reflektera över din egen syn på psykisk ohälsa och hur den har förändrats. Här ges eleverna möjlighet att koppla personliga insikter till undervisningens innehåll.

6. Diskutera betydelsen av rättssäkerhet för personer med psykisk ohälsa. Frågan ger eleverna möjlighet att analysera den rättsliga tillvaron för dessa individer.

7. Vilka konsekvenser kan stigma ha på personer med psykisk ohälsa, och hur kan samhället motverka detta? Eleverna ges möjlighet att diskutera sociala och kulturella aspekter av psykisk ohälsa.

8. Analysera de olika roller som lagar spelar i behandlingen av psykisk ohälsa. Syftet är att ge eleverna insikt i juridiska aspekter som påverkande faktorer i vården.

Bedömning

Provet betygsätts enligt följande system:
Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per rätt svar)
Resonerande frågor: Max 8 poäng (1 poäng per korrekt och insiktsfull analys)

Poängkrav:
E-nivå: Minst 8 poäng
C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)